Annons

Ny Canon 100-400?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjarne

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa ett Canon 100-400L. Canon har ju uppgraderat en del av sina L-zoomar på senare tid, så jag undrar om det är någon som har någon aning om det kan vara en ny 100-400 på gång? Tänkbara skillnader skulle kunna vara:

- Senaste generationens IS
- Lägre vikt (som för andra nya telezoomar)
- Vädertätning
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Återkommande fråga, och ingen kan svara bättre än din mamma, dvs ingen som har en blekaste aning. Det som talar emot är att den inte har någon direkt konkurrens, och hör till det bästa vad gäller omfång, kvalitet och pris. Det som talar för är att konstruktionen är från 1998 och att IS kan behöva uppdateras. De som talar om ljusstarkare och fast ljusstyrka vet inte vad de talar om, då objektivet skulle bli hur stort och dyrt som helst. Jag hör inte till de som inte gillar skjutzoom, tycker det är perfekt, så det ser jag inte som negativt. Löjligt att jämföra med Nikkors 200-400/4, den kostar otroligt mycket mer och är mycket större. Klart bättre, men en helt annan sorts optik, hoppas inte Canon ersätter med något sådant, vilket vissa förespråkar. Det blir i så fall för en otroligt liten klick proffs, istället som nu även för en väldig massa amatörer.
 

apersson850

Aktiv medlem
I så fall är det bättre de kompletterar, inte ersätter.
Jag gillar min. Hade den varit fast 4,0, eller ännu värre 2,8, hade man ju behövt en tegelkärra att köra eländet på. Fast man hade fått tigga den, för man hade nog inte haft råd till något annat...
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Liiiiite bättre skärpa ;-)[/QUOTE

Liiite bättre skärpa kommer innebära dubbla priset tror jag, och det är det inte värt. Man skall inte jämföra zoomen med 400/5.6, självklart att en fast glugg ger bättre skärpa, gäller ju alla brännvidder nästan. Visserligen visar nya 70-200/2.8 att det går, men på en 4x zoom är det nog svårare, särskilt uppåt 400 mm om man vill hålla i pris och vikt.
 

Janne H

Aktiv medlem
Liiiiite bättre skärpa ;-)[/QUOTE

Liiite bättre skärpa kommer innebära dubbla priset tror jag, och det är det inte värt. Man skall inte jämföra zoomen med 400/5.6, självklart att en fast glugg ger bättre skärpa, gäller ju alla brännvidder nästan. Visserligen visar nya 70-200/2.8 att det går, men på en 4x zoom är det nog svårare, särskilt uppåt 400 mm om man vill hålla i pris och vikt.
Jag betalar gärna dubbla priset om den är lika skarp som en fast 400.
 

MedinFoto

Aktiv medlem
Detta har folk spekulerat om i minst 5 år nu. :) Själv skulle jag hellre vilja se 400/5.6L IS, men antingen kommer det aldrig att ske eller så kommer den att kosta tretti papp.
 
ANNONS