Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Alf

Avslutat medlemskap
Hej

Har en D700 och ska köpa en ny objektiv.
Vad skulle Ni välja mellan Nikon Objektiv AF 24-70/2,8G ED AF-S och Sigma Objektiv AF 24-70/2,8 EX DG HSM.
mvh

Alfredo Vidal
 
Jag skulle ta Nikkor: skarpare nära full glugg, mer framtidssäker, bättre motljusprestanda, filter på 77mm som matchar övriga proffszoomar.
 
Normalzoomen är mitt absolut mest använda objektiv och då känns det för mig värt att lägga mycket pengar på just det objektivet, därför blev det 24-70 strax innan jag gick över till fullformat. Hade tidigare 17-55 till min D200 och det var helt ok men 24-70 var ändå ett rejält lyft för mig! Jag använder det till kanske 60% av mina bilder och jag har varit oerhört nöjd med det. Det är antagligen det sista objektivet jag skulle göra mig av med, förutsatt att inte Nikon släpper en ännu bättre uppdaterad version.

Sigman har jag inte provat så det kan jag inte uttala mig om.
 
Jag måste åter fråga vad det beror på att alla Nikons gluggar med VRII är markant sämre än de med VRI. Dessutom är Nikons 300/4 bättre eller åtminstone lika bra som 300/2,8. Kan någon förklarar detta? Påverkar VR den optiska kvalitén på något vis? Märkligt tycker man....
JB
 
Jag måste åter fråga vad det beror på att alla Nikons gluggar med VRII är markant sämre än de med VRI. Dessutom är Nikons 300/4 bättre eller åtminstone lika bra som 300/2,8. Kan någon förklarar detta? Påverkar VR den optiska kvalitén på något vis? Märkligt tycker man....
JB

Kör man med FX-hus så hålle rjag inte med dig. VR I tappar för mycket i kanterna jämfört med VR II enligt in högst subjektiva uppfattning.

Vidare borde du nog utveckla vad du menar med "markant sämre"?

(EDIT: Det här inlägget är inte helt relevant.. jag trodde att det var tråden om 70-200VRI vs VRII som jag nyss postade i)
 
Senast ändrad:
Ok, jag observerade inte att det var du som hittade länken. Men hursom, om man/du går och jämför ex 200-400 respektive 70-200 så har man där använt samma kamera (D3X). Jag tycker fortfarande att det är underligt att skillnaden är så påfallande. Likaså om man tar och testar några gamla objektiv så blir man rent chockad. Tyvärr är Zeissobjektiven tagna med Canon, men de visar allt upp en enorm styrka jämfört med det bästa Nikon har, för all del även prismässigt.
Mvh
JB
 
Ok, jag observerade inte att det var du som hittade länken. Men hursom, om man/du går och jämför ex 200-400 respektive 70-200 så har man där använt samma kamera (D3X). Jag tycker fortfarande att det är underligt att skillnaden är så påfallande. Likaså om man tar och testar några gamla objektiv så blir man rent chockad. Tyvärr är Zeissobjektiven tagna med Canon, men de visar allt upp en enorm styrka jämfört med det bästa Nikon har, för all del även prismässigt.
Mvh
JB

Fast nu jämför du ju även helmanuella objektiv med autofokusobjektiv osv osv osv.

Jag skulle ju likagärna kunna säga att Zeiss-gluggarna är helt chockerande dåliga jämfört med en kitglugg i många av de situationer där _jag_ fotograferar.

Likaså så anser jag att Zeiss förlorar mot Canons egna 85mm om man nu vill ha ett test med samma brännvidd på samma kamera.
 
Tack

Tackar så mycket för hjälpen. Skaffade Nikon objektivet. Är väldig nöjd med de första bilder jag tagit, Grym skärpa. Är det något att klaga så är det vinjetiering i bilderna. Den är ganska kraftig. Kanske beror det på att det är en zoom objektiv.
 
Tackar så mycket för hjälpen. Skaffade Nikon objektivet. Är väldig nöjd med de första bilder jag tagit, Grym skärpa. Är det något att klaga så är det vinjetiering i bilderna. Den är ganska kraftig. Kanske beror det på att det är en zoom objektiv.

Det finns säkert mer kunniga än jag men det finns nog två principiella orsaker till vignetteringen: 1) för att minska objektivets vignettering skulle större linselement behövas så det blir dyrare att tillverka 2) en del av vignetteringen beror på att sensorns mikrolinser är sämre på att fånga lite mer snett infallande ljus närmre sensorns kanter (alltså blir vignetteringseffekten större på en digital systemkamera än en analog).
 
Det finns säkert mer kunniga än jag men det finns nog två principiella orsaker till vignetteringen: 1) för att minska objektivets vignettering skulle större linselement behövas så det blir dyrare att tillverka 2) en del av vignetteringen beror på att sensorns mikrolinser är sämre på att fånga lite mer snett infallande ljus närmre sensorns kanter (alltså blir vignetteringseffekten större på en digital systemkamera än en analog).

Hej

Tack för din förklaring. Men varför är det mer vignettering på denna objevtivet är på de andra två jag brukar ta bilder?, Nikon 50mm AF f/1.4D Nikkor och Tamron SP AF 90mm F/2.8 MACRO. Det är kanske en dum fråga. Kan inte så mycket om detta,
 
ANNONS