Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Thlslsme

Ny medlem
Hejsan Hoppsan!

Jag har turen att jag ska få en kamera av min bror. En Nikon D80...
MEN, utan objektiv. Har kikat runt lite, men känner inte att jag kan bestämma mig för vilket objektiv som är bäst för just mig. Tänkte nån därute kanske kunde komma med kloka råd. För att det ska vara lite lättare tänkte jag att jag kanske skulle avslöja vad det är jag fotograferar mest...

- Natur, både macro och vyer
- Porträtt
- Rörliga bilder

Kanske hade varit lättare om man bara hade en sak man alltid fotograferade... Men varför ska allt vara enkelt för?

Några förslag på objektiv?

MVH Lotta
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Hygglig bror!

Vad har du för budget?

Det bästa jag kan komma på är ett 17-50/2,8 av något märke, det finns Sigma, Tamron och Tokina i olika prisklasser. De har ungefär lika bra (= mycket bra) bildkvalité men skiljer sig åt i byggkvalité, autofokushastighet och dessutom har en del bildstabilisering.

Det klarar du vyer och porträtt med.

Macro är det värre med, det kräver ett eget objektiv om du ska komma närmare. Nikon har kommit med ett billigt 40/2,8 macro om budgeten är tight, annars finns 60/2,8 som har mycket trevligare brännvidd. 60/2,8 är dessutom kanon till porträtt.

Vad menar du med rörliga bilder?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Rörliga bilder föstår jag inte riktigt, men om man ser till natur och makro och porträtt så är de i all fall ganska samlade inom 10-100mm, så vad finns där

- ett som jag använder till porträtt och makro som har bra snabb AF är AF-S 60/2.8
- ett bra naturobjektiv är AF-S 35/1.8
- du skulle kunna skaffa Sigmas billiga vidvinkelzoom är det i området 10-20 eller liknade
- om du vill ha ett skapligt billigt allroundzoom så är 18-105VR riktigt prisvärt
- vill du ha högre ljusstyrka på zoomet så Sigmas utan OS 18-50/2.8 prisvärt
- Nikkor 85/1.8 D ett bra ljusstarkt objektiv

Tycker du ska titta här på fotosidan på köp/sälj eller på ScandinavienPhotos hemsida för begagnade Nikon objektiv, de har en hel del av dessa och med 6 mån garanti trots det till ett skapligt pris

Lycka till med fotandet

(PS. tänk på att man inte kan filma med D80)
 

Thlslsme

Ny medlem
Med rörliga bilder menar jag t.ex en bild i mörkret på en upplyst motorväg där det blir linjer av lysen och annat, där man liksom ser rörelsen i bilden (=blir en aning suddigt).

Tack för alla tips, nu ska jag snoka rut lite efter bra priser. Budgeten är väl inte jättehög, men inte jättelåg heller. Lägger hellre en aning mer pengar för att få något man verkligen tycker fungerar bra.
 

Drofe

Aktiv medlem
Kan bara instämma med föregående vad gäller tips på objektiv. Men vill poängtera vad Peter
skriver; kika begagnatmarknaden. Ett välskött objektiv slits väldigt lite så det går att göra fynd. Kolla även på blocket och tradera. Men se upp för bedragare, på blocket kanske du kan hitta någon nära dig så att du kan åka och testa innan köp. Nikons kitglugg 18-105 brukar gå att hitta för en helt rimlig peng ifrån dem som uppgraderat sitt kit.

/Ola
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Med rörliga bilder menar jag t.ex en bild i mörkret på en upplyst motorväg där det blir linjer av lysen och annat, där man liksom ser rörelsen i bilden (=blir en aning suddigt).
Detta ställer inga krav på objektivet, det som krävs för att ta sådana bilder är ett stativ och gärna en fjärrutlösare.

Billiga stativ är dåliga stativ.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag rekommenderar ett begagnat 18-105 VR! Det är hyggligt till det mesta, men inte expert på något, för att sammanfatta. Om du köper det, kan du använda det ett tag, tills du kommer på vilka andra objektiv du behöver. Under tiden har du kul och kommer att skapa en massa säkert alldeles utmärkta bilder.

Är du en väldans kräsen typ, kanske objektivet inte räcker optiskt, men då är det bara att sälja igen, och du har inte förlorat något mer än tiden.

Per.
 

Damm på sensorn

Aktiv medlem
Jag har 35mm/1.8, 50mm/1.8 och 18-105vr, alla fyller sin funktion. Men om jag var tvungen att välja ett skulle det lätt bli 35:an. Ett roligt objektiv som dessutom är billigt nytt.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har 35mm/1.8, 50mm/1.8 och 18-105vr, alla fyller sin funktion. Men om jag var tvungen att välja ett skulle det lätt bli 35:an. Ett roligt objektiv som dessutom är billigt nytt.
Jag ler alltid litet då jag ser denna fäbless för 35/1.8. När jag började min karriär som hobbyfotograf, var 50/1.8 (eller 2.0) det som såldes med alla kameror och det folk mest avskydde at använda och absolut inte ville ses in action med. Anledningen var säkert att det tydde på att man inte hade råd med något annat än standardobjektivet. Jag kommer ihåg en artikel i Foto (tror jag det var) som försökte få hobbbyisterna att se fördelen men en normal.

Ingen skugga må falla över dem som gillar 35mm (för halvformatskameror), men jag slås av det lustiga i situationen.

Per.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag ler alltid litet då jag ser denna fäbless för 35/1.8. När jag började min karriär som hobbyfotograf, var 50/1.8 (eller 2.0) det som såldes med alla kameror och det folk mest avskydde at använda och absolut inte ville ses in action med. Anledningen var säkert att det tydde på att man inte hade råd med något annat än standardobjektivet. Jag kommer ihåg en artikel i Foto (tror jag det var) som försökte få hobbbyisterna att se fördelen men en normal.

Ingen skugga må falla över dem som gillar 35mm (för halvformatskameror), men jag slås av det lustiga i situationen.

Per.
Har dock för mig att det västa man kunde ha var att ha en allround zoom på den tiden. 50/1.8 är dock en riktigt bra kompromiss för bra bilder och pris. Kom ihåg mina två första systemkameror Canon Ftb och AE1, till dessa hade jag enbart 50/1.8 + ett set mellanringar.
 
ANNONS