Annons

Canon Eos 1100D, ta bilder på innebandy?

Produkter
(logga in för att koppla)
Misstänker att du inte har fotograferat så mycket sport ;)

För att frysa rörelser på innebandy behövs slutartider på 1/500 eller kortare.
(Själv brukar jag köra 1/640).
Detta innebär, att jag i vissa hallar, behöver dra upp ISO till 6400, och då använder jag ändå objektiv med bländare 2,8. (Dubbelt så ljusstarkt som bländare 4).

Sedan, så är det stor skillnad på hur bra olika kameror fungerar för just sportfoto.
Det av anledningen att AF skiljer sig rejält.

Jag kan, tyvärr, garantera att det blir problem med att AF missar en väldigt massa bilder med en Eos 1100D.

Sportfoto, är tråkigt nog.
Mycket av en materialsport.
För den som vill testa för eget bruk, eller inte har några större krav på det som skall levereras går det att klara sig relativt bra med billiga grejer.
Men, för den som har krav på att leverera.
Så är det proffsgrejer, som är ett måste för att inte utrustningen skall ställa till problem.
Här är Eos 7D ett bra alternativ för ts. Ett annat vettigt alternativ kan vara en beg 50D.
Dock inte riktigt lika lämpad som 7D.

Kopmbinationen 1100D och 70-200/4L kan fungera "någorlunda" i en hall med bra ljus.
Men ts får kallt räkna med att AF inte kommer att hänga med särskillt bra i så fall.
I en sämre upplyst hall kommer det inte att vara möjligt att frysa rörelserna med den kombinationen.

En budgetvariant, som däremot kan vara klart bättre, är EF 85/1,8.
Det kommer att fungera även i sämre upplysta hallar.
AF kommer också fungera bättre med det objektivet. Dock inte optimalt (pga huset).

Har inte fotat någon sport. Men har hört att 1/250 brukar funka vid fotboll. Har förmodligen läst fel. Tror det smartaste draget är att sälja 1100D och köpa en begagnad 40D. Det förlorar man inte många hundralappar på. Sedan köpa en beg 100/2.
 
Har inte fotat någon sport. Men har hört att 1/250 brukar funka vid fotboll. Har förmodligen läst fel. Tror det smartaste draget är att sälja 1100D och köpa en begagnad 40D. Det förlorar man inte många hundralappar på. Sedan köpa en beg 100/2.

Gällande fotbollen: 1/1250 är nog mera sant. Fast om man gillar rörelseoskärpa kan 1/250 vara riktigt bra.


Jag vet inte hur lämpade era tips på en fast 85mm är... Jag är absolut inte erfaren på området, men när jag fotograferade lite fotboll för några veckor sedan så fotograferade jag med 70 - 300. Många gånger var 70 mm på gränsen till för snävt. Och då står man ändå en relativt bra bit från spelet. Att stå intill sarjen med en fast 85:a kan nog bli väldigt utmanande. 40D + 100mm ändrar nog helt taktiken för var och hur man fotograferar. Min poäng är nog att tänka på hur nära du vill stå. För innebandy,där planen inte är så stor och du kan stå nära spelet (förutsatt att f4 skulle räcka till), så skulle det nog vara lämpligare med ett 24 - 105 + APS-C. ( = 38,4 - 168 mm)

Men sen kommer problemet med ljusstyrkan och ljusförhållandena, och där kan jag inte hjälpa dig. Men om du väljer ett fast objektiv, så skulle nog satsa på något vidare än 85 mm.

Hoppas mina tankar kan bidra med något
 
En aspekt som inte har kommit fram ännu i tråden är, att 50 mm är en fin brännvidd att använda för tekniken att fotografera med bägge ögonen öppna. Det skapar väldigt bra möjligheter att följa med vad som händer. Det är mycket svårare med längre brännvidder.

En annan sak som jag tror man glömt nämna är att brusreducering med tex Lightroom gör underverk med bilder tagna på hög känslighet.

Själv tar jag lite handbollsbilder. Här kommer ett exempel på en bild utan långt teleobjektiv:
 

Bilagor

  • IMG_8370.jpg
    IMG_8370.jpg
    28.2 KB · Visningar: 612
Jag har nu köpt mitt Canon EF 85mm f/1.8 USM men hur skall jag ställas in kameran för att få ut max. Finns under meny bland annat alternativet Kvalitè vilket alternativ skall jag välja där.
 
Jag har nu köpt mitt Canon EF 85mm f/1.8 USM men hur skall jag ställas in kameran för att få ut max. Finns under meny bland annat alternativet Kvalitè vilket alternativ skall jag välja där.

Du skall välja största upplösningen och max kvalité, det borde vara fabriksinställningarna.

Spendera några timmar med att läsa igenom kamerans manual. Den kan verka trist och tråkig men om man läser några sidor varje kväll med kameran bredvid sig så lär man sig faktiskt riktigt mycket om hur kameran fungerar.

Ta sedan lite testbilder, fota prylar i köket, välj olika ISO och olika bländarvärden. Ta upp bilderna i datorn, se hur de olika inställningarna påverkar bilderna. Upprepa utomhus, fota cyklister, bilar och annat som rör sig och se vad som händer.

Personligen tycker jag du i första hand skall lära dig att bemästra kameran i Av-läget. Det ger en "lagom" utmaning och du kommer snabbt få en känsla för hur ISO-bländare-tid hänger ihop.

Lycka til!
 
Jag har nu köpt mitt Canon EF 85mm f/1.8 USM men hur skall jag ställas in kameran för att få ut max. Finns under meny bland annat alternativet Kvalitè vilket alternativ skall jag välja där.

Grattis till ett mycket bra objektiv, du kunde inte gjort ett bättre val. Tips på inställningar:

RAW ger dig två stora fördelar; möjlighet till justering av vitbalans i datorn så att färgerna blir bra i knepigt inomhusljus samt möjlighet till optimal brusreducering vid höga ISO. Programvaran Canon DPP är kanonbra! Nackdelen är att kamerans hastighet sjunker från 3 till 2 bilder/sekund och att kamerans buffert blir full efter 6 tagna bilder. Välj själv vad som är viktigast, kvalitet eller prestanda.

Sätt kameran på M. Bländaren på f/2. Slutartid på 1/500s. ISO på auto och max 6400. Visar det sig att kameran tenderar att välja ISO 400-800 kan du korta ner slutartiden till 1/640s. Ligger auto-ISO kring 3200-6400 får du renare bilder om du väljer 1/320s och öppnar upp bländaren helt till f/1.8

AF inställd på AI-Servo för motivföljande autofokus. Använd bara mittersta fokuspunkten. Se till att sätta punkten på det du vill ha i fokus innan du trycker av. Objektivet reagerar blixtsnabbt och perfekt varje gång, så det är du som är begränsningen.

Sikta och skjut!
 
ANNONS