Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd Micro 4/3 (Oly eller Panna)

stregnil

Aktiv medlem
Hej,

Tänkte komplettera med en Micro 4/3 kamera och tittat på följande:

Panasonic GX1
Olympus PEN E-P3

Det jag kunnat läsa mig till är följande skillnader
GX1 - bättre sensor/mindre brus, nyare kamera
E-P3 - stabilisering i huset, bättre jpeg direkt ur kameran

Gluggar hade jag tänkt mig:
Panasonic Leica Summilux 25mm f/1.4
Panasonic Lumix G Vario 45-200/4-5,6 Mega OIS (har jag redan köpt beg. billigt)
Sen brukar det hänga med en 14-42 oavsett om man väljer Oly eller Panna, har dock inte koll på kvalitetsskillnaderna på dessa?

Om jag hittar ett hus utan kit-gluggen 14-42 så kanske jag istället adderar Olympus 45mm 1.8 (kan det då vara fördel med Olys "i huset stabilisering" även om optiken är snabb?)

What say you?

Ps. kör i huvudsak jpeg, bara vid "once in a lifetime" tillfälle använder jag RAW
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Panasonic (P) och Olympus (O) kör lite olika strategier. Objektiv går att använda på resp kamera. De verkar ha försökt att undvika konkurrens då O inte stödjer korrektion av distorsion och P zoomar prioriterar skärpa framför distorsionskontroll så att distorsionen kan bli lite kraftig monterade på O kameror. O har istället stabilisering i huset så att med fasta brännvidder har nog O en fördel. Däremot köper man telezoomar av O märket får man bara bildstab på O hus.

Jag har tyvärr inte sett någon test av P nya G X 14-42 som går att jämföra med O ditto. Köper man P GX hus så är det synd att inte sätta den kompakta G X gluggen på då totalstorleken med den äldre 14-42 blir större än O + 14-42.
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Jag skulle vänta några veckor till om det går. Det "verkar" som att Olympus har någon ny kamera på gång som kommer att visas i början av februari.

http://www.43rumors.com/ft5-the-new-camera-name-is-olympus-om-d/

Vad det exakt kommer att bli får vi nog vänta och se men vem vet, man kanske blir överraskad.

Skulle jag däremot välja idag så skulle jag köpa en GX1, något jag också gjort. Det är en riktigt trevlig kamera som är liten, välbyggd och snabb men framför allt har den en bättre och nyare sensor än Olympus EP-3 och det tycker jag nog är det avgörande. Annars tycker jag Olympus gör snyggare kameror och visst lockar anti-skak i huset. :)
 

stregnil

Aktiv medlem
Tack för råden...
Jag har inte så bråttom, ska invänta Nex-7 oxå, och framförallt om det kommer en 50mm 1,8 till den.
Sen är det dags att ta fram besparingarna, för något nytt blir det :)
 

peter schwartz

Aktiv medlem
Jag vet inte om du är intresserad, men pixmania säljer P2 för drygt 3 tusen (3281kr). -Vilket jag tycker är det bästa köpet. Det du missar i jämförelse med p3 är främst pekskärm, snabbare fokus (ny processor), och sedan ska det tydligen vara en ny sensor i p3 men inget test jag har läst har visat på att den ska skilja sig från p2. Du nämner att du väntar på nästa sony, så jag kan tänka mig du har andra prioriteringar än bra pris. Lägg hellre pengarna på ap-dyra objektiv istället. -Det är mycket roligare och dessutom mer ekonomiskt eftersom de oftast behåller värdet längre.
mvh
peter
 

PMD

Aktiv medlem
Om jag hittar ett hus utan kit-gluggen 14-42 så kanske jag istället adderar Olympus 45mm 1.8 (kan det då vara fördel med Olys "i huset stabilisering" även om optiken är snabb?)
Ja, det är alltid en fördel med bildstabilisering oavsett om den sitter i kamerahuset eller i objektivet. Fördelen med att ha det i huset är förstås att den fungerar med alla objektiv man kan sätta på huset.

För långa teleobjektiv är dock bildstabilisering i objektivet bättre än i huset.

Jag valde ett Olympus-hus (E-PL3) just för att det har bildstabilisering i huset, men jag tänker inte köpa ett Olympus-tele. Min plan är istället att skaffa något av Panasonics telezoomar med inbyggd bildstabilisering.

Olympus 45mm f/1.8 kommer du inte att bli besviken på, oavsett om du har det på ett kamerahus med bildstabilisering eller inte. Det är ett mycket trevligt objektiv.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har tyvärr inte sett någon test av P nya G X 14-42 som går att jämföra med O ditto. Köper man P GX hus så är det synd att inte sätta den kompakta G X gluggen på då totalstorleken med den äldre 14-42 blir större än O + 14-42.
Va? Kan man inte montera PZ 14-42 på GX1? Varför det?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag skulle vänta några veckor till om det går. Det "verkar" som att Olympus har någon ny kamera på gång som kommer att visas i början av februari.

http://www.43rumors.com/ft5-the-new-camera-name-is-olympus-om-d/

Vad det exakt kommer att bli får vi nog vänta och se men vem vet, man kanske blir överraskad.
Koolt! Det är tydligen Olympus själva som har startat "ryktet":
Länk till en baksidesannons från Olympus i senaste Amateur Photographer.

Jag har dock väldigt svårt att tror att det blir en kamera med OM-objektivfattning.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Va? Kan man inte montera PZ 14-42 på GX1? Varför det?
Visst kan man sätta P äldre 14-42 på GX-1 men det är inte en kollapsbar konstruktion så att totalstorleken blir mycket större och vad har man då vunnit i storlek mot konkurrenterna? Olympus 14-42, däremot kollapsas i förvaringsläge så att storleken på kamera + glugg vid transport blir mindre. I totalmått blir skillnaden mellan GX-1 + gamla 14-42 och NEX 5 + 18-55 tämligen liten. Och då kostar NEX5+18-55 hälften av GX-1 och har minst lika bra ISO prestanda.
 

PMD

Aktiv medlem
PZ 14-42 är det nya objektivet med "power zoom" och "power focus". Det där pannkaksaktiga "kitobjkektivet" som inte har manuell zoom.
 
ANNONS