Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fy vad jobbigt... beslutsångest (4/3 alt)

stregnil

Aktiv medlem
Behöver köpa mig en högklassig "mindre" kamera och har fått huvudvärk...
Skulle verkligen behöva kameran nu inom de närmsta 2-3 veckorna, och sen har både Canon och Fuji magen att presenterat sina nyheter som kommer i mars-april. Jag tänker främst på Canon G1X samt Fuji X-pro 1.
Jag var inställd på en Panasonic GX1 eller kanske en Pen E-P3 med en ljustark prime... och så ramlar massa nyheter över mig :-(
Men jag hinner/kan inte vänta till mars-april

Ge mig ett råd är ni snälla (eller moraliskt stöd :-/ )
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Behöver du den före dess så har du ju bara Panny, Oly eller NEX att välja på, och möjligen också Sammy (men det systemet är ju inte så spännande).

Dessutom är kamerorna till dessa nu tillgängliga system fortfarande "mindre".
X-Pro 1 är lika stor som Leica M9.

Vilket som är bästa val för din del beror på dina preferenser och tilltänkta användningsområden. Det är ganska stor skillnad mellan de båda huvudsystemen (m4/3 och NEX).
.
 

gorred

Aktiv medlem
Det är ju det som är problemet om man hela tiden ska vänta på nästa kamerarelease - det kommer alltid att komma något som betraktas som bättre, oavsett när eller var man är i livet. Och om man väntar får man inget fotograferat.
Det finns en massa jättebra kameror där ute just nu, som man kan ta jättefina bilder med. Är det inte bättre då att välja ur dagens utbud och börja fota?
Och det är ju inte så att "gamla" kameror, dvs förra generationen (den som är nu alltså) slutar att ta bra bilder bara för att det kommer en ny generation, eller?
 

stregnil

Aktiv medlem
Det är ju det som är problemet om man hela tiden ska vänta på nästa kamerarelease - det kommer alltid att komma något som betraktas som bättre, oavsett när eller var man är i livet. Och om man väntar får man inget fotograferat.
Det finns en massa jättebra kameror där ute just nu, som man kan ta jättefina bilder med. Är det inte bättre då att välja ur dagens utbud och börja fota?
Och det är ju inte så att "gamla" kameror, dvs förra generationen (den som är nu alltså) slutar att ta bra bilder bara för att det kommer en ny generation, eller?
Du har så rätt så... det är bara pryltokigheten i en som ställer till det. Det är ju egentligen inte tekniken som "fångar" bilden. Men visst är det fantastiskt kul att surfa, undersöka, läsa forum och reviews.

Men jag erkänner, jag är en tekniknörd och skäms inte för det. Till på köpet duggregnar det dygnet runt i Skåne så man håller gärna sig inomhus framför datorn
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Fuji-kameran kommer ju bli tre ggr dyrare än de andra i ditt urval, så det kanske är ett "icke-val"? Canon-kameran har ett fast monterat zoom-objektiv (som iofs verkar helt ok!) - men du får kolla så att omfånget passar dig, för det du ska göra.

Det egentligen enda riktigt handfasta rådet jag kan ge (jag har testat igenom de flesta av kamerorna) är att undvika Olympus tidigare modeller om du tänker fota mycket i dåliga ljusförhållanden. De är jättebra i bra ljus, men hänger inte riktigt med de nyare modellerna på ISO3200.

Man kan lätt halvera slutartiderna med de nya kamerorna utan att förlora något på brussidan. Detta är ganska viktigt, om man nu är inne på reportage/street...

Annars är väl de stora skillnaderna mest handhavande, samt hur kamerorna löst det här med blixt/blixtsko osv.
 

gorred

Aktiv medlem
Du har så rätt så... det är bara pryltokigheten i en som ställer till det. Det är ju egentligen inte tekniken som "fångar" bilden. Men visst är det fantastiskt kul att surfa, undersöka, läsa forum och reviews.

Men jag erkänner, jag är en tekniknörd och skäms inte för det. Till på köpet duggregnar det dygnet runt i Skåne så man håller gärna sig inomhus framför datorn
Nej, det är inte tekniken (bara) som fångar bilden. Men jag håller med - det är väldigt intressant att kolla läget, och man lär sig alltid nåt. Och det finns ju så mycket "därute" ;)
Jag går också i köptankar, så det blir extra mycket nu. Men karusellen snurrar så fort, det finns inte en chans att hinna med, och någonstans, någon gång, måste man ju sätta ner foten, ha en kamera också och fotografera. Så mitt inlägg är också mycket riktat till mig själv, fastän jag försöker styra beslutsångesten till de kameror som faktiskt finns just nu istället för att hela tiden vänta på nästa modell.
 

PMD

Aktiv medlem
möjligen också Sammy (men det systemet är ju inte så spännande).
Varför inte? Samsung har ett riktigt bra objektivutbud. Inte lika stort som m4/3, men nästan.

Dessutom är kamerorna till dessa nu tillgängliga system fortfarande "mindre".
X-Pro 1 är lika stor som Leica M9.
m4/3 är mindre än de övriga. Speciellt litet blir det med Olympus minsta kameror kombinerat med Panasonics pannkakszoom.
 

Skarström

Aktiv medlem
Om man vill ha autofokus tycker jag fortfarande m43 är det är klart bästa valet. Stort utbud av bra objektiv, det finns massa alternativ för kamerahus allt från riktigt billiga Olympus-hus till dyrare Panasonics med bättre sensor/prestanda. Det kommer nog ta ett tag innan konkurrenterna kan komma ikapp m43s försprång och sunda fokus på bra objektiv och prisvärda kamerahus, om de nånsin gör det.
 

SixBySix

Aktiv medlem
Beggagnad GF1 + 20/1,7, ca 3500-4000kr, och sjunker obetydligt i värde. VIll du byta senare i mars/april, är det bara att sälja.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Ingen kan välja någon framtida tidpunkt och med säkerhet påstå att GF1 (eller vilken annan kamera som helst) då kommer att ha sjunkit enbart obetydligt i värde.

Att basera sina förutsägelser på tidigare skeenden fungerar bara när det gäller mogen teknik med enbart evolutionär utveckling - dvs utveckling i små, försiktiga steg. Men när disruptive teknik plötsligt införs, när det blir revolution, då faller det som tidigare gällt som sten. Därför ska man aldrig extrapolera. Det kan bli precis hur mycket fel som helst.

Ex.
* Vad hände med de manuella kamerorna när autofokusen dök upp?
* Vad hände med de analoga när de digitala kom?
* Vad kommer att hända med de optiska sökarna (som knappast i sig kan förbättras något nämnvärt mer) när de får konkurrens av de elektroniska, som har en väldig utvecklingspotential framför sig? Betvivlar du detta, är det bara att gå och kika i de EVF:er som sitter i NEX-7, SLT-A77 eller A65 (den sistnämnda är förmodligen den som f.n. är lättast att hitta nånstans).
* Vad kommer att hända med mekanik och speglar som måste hoppa upp och ner mellan varje bild man tar?
* Vad kommer att hända med den mekaniska slutaren?
* Etc.
.
 
ANNONS