Annons

Nedgradera: EOS 60D till PEN E-P3?

Produkter
(logga in för att koppla)
Här kommer en liten uppdatering (jag ställde den ursprungliga frågan i denna tråd):

Jag är fortfarande mycket nöjd med bytet till ett m43 system. Den mindre storleken och vikten har en stor betydelse för mig, och jag upplever inte att jag gett upp mycket i bildkvalitet. Det ursprungliga kitet jag köpte kompletterades under hösten med ett Olympus 9-18 mm vidvinkelobjektiv och Panasonics fasta 20/1.7 objektiv. Det finns en del bilder på mina bloggar (Yeti rides och Photographing ligh) tagna med denna uppsättning.

Så småningom blev jag mera intresserad av videofilmning och kompletterade mitt system med en Panasonic GH2 med kitobjektivet 14-42. GH2 är aningen större och tyngre än Olympus PEN-kamerorna, men är ändå en mycket trevlig kamera, som också bör ha en bättre bildkvalitet. Jag har inte ännu använt den mycket för stillbilder, men den första videon jag gjorde visade klart att den är en mycket kompetent videokamera. Videokvaliteten är märkbart bättre än hos EOS 60D och detta trots att jag knappt hunnit få kameran innan videon filmades. GH2 är en tämligen avancerad kamera med massor av möjliga inställningar (och firmware hack) och det har tagit en tid att hitta det som behövs för video. Jag valde GH2 över den kommande Olympus E.M5, då E-M5 verkar ha tämligen mediokra videofunktioner.

Det slumpade sig också så att Rajala råkade ha ett alldeles löjligt billigt erbjudande för en Olympus E-PL med 14-150 mm-objektivet så jag köpte en sådan och sålde i stället min E-P2 med 14-42 mm och 40-150 mm objektiven. På så vis minimerade jag bort ett objektiv. E-PL1 är en enklare modell än E-P2, då den har färre kontroller, men det visade sig att det inte var något som störde mig värst mycket. Bildkvaliteten ska vara den samma, även om E-PL1 har ett svagare AA-filter, vilket teoretiskt sett kan ge lite högre upplösning även om skillnaden nog är försumbar. Däremot har E-PL1 stöd för Olympus trådlösa blixtstyrning, vilket faktiskt är ganska avancerat.

En kamera jag gärna skulle se är en PEN med inbyggd elektronisk sökare, även om det skulle ske på bekostnad av bakskärmens storlek. Den elektroniska sökaren VF2 är alldeles utmärkt, precis som sökaren i GH2, men ökar på storleken en hel del. Enbart bakskärmen duger inte enligt min ringa mening.
 
Videoegenskaperna hos GH2 är så överlägsna de hos de andra alternativen, så det fanns inte mycket att välja på. GX1 övervägde jag inte ens för videobruk. Den har lite bättre sensor än t.ex Olympus E-P3 och har inte heller IBIS, vilket jag anser vara en stor nackdel för Panasonic.
 
En kamera jag gärna skulle se är en PEN med inbyggd elektronisk sökare, även om det skulle ske på bekostnad av bakskärmens storlek.
Ja, med ungefär samma placering av sökaren som på gamla Pen F (och som på Sony NEX-7). Det kommer nog aldrig att hända, tyvärr, eftersom stora skärmar är ett försäljningsargument. Olympus skulle inte våga göra en kamera med pluttskärm.

Jag tror att vi kommer få se en utveckling som fortsätter med sökarlösa Pen-modeller, och sökarförsedda OM-D-modeller för fotografer som föredrar en fast, inbyggd sökare.

Den elektroniska sökaren VF2 är alldeles utmärkt, precis som sökaren i GH2, men ökar på storleken en hel del. Enbart bakskärmen duger inte enligt min ringa mening.

Håller med om allt. Det är dock ibland praktiskt att inte behöva montera VF-2. Exempelvis vid närbildsfoto/makro då jag istället för sökaren gärna använder skärmen på E-PL3 uppvinklad.
 
ANNONS