Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidan bevakar Photokina 2012 - Ställ frågor

jipe66

Ny medlem
Sigma 120-300/2.8!

När kommer den nya Sigma 120-300/2.8 gluggen finnas ute på den svenska marknaden och till vilket rek. pris?
 

ToJo-11

Ny medlem
Fotosidans reporter Martin Agfors är på plats på Photokina för att vara dina ögon och öron på mässan. Han kommer att besöka de flesta utställarna.

http://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-pa-plats-pa-photokina-passa.htm

Vilka frågor vill du ha svar på?
TOPPENIDÉ med detta q&a-forum!

Om Canon G1X
kör sedan ett par månader hårt med min nya G1X, som har fått ersätta den G10:a jag framgångsrikt använt för något 10tusental bilder, varav de allra flesta blivit mycket bra (tekniskt). G1X är bra, inte tal om annat. DOCK finns det TVÅ småsaker som jag ideligen hänger upp mig på med just denna kameramodell:
1) den nya särskilda knappen för att blixtsnabbt kunna börja videofilma. Bra för dem som gör det - men det gör inte jag. Knappen just under tummen är bara i vägen och allt för ofta trycker jag av misstag på den. Klart obra lösning! Har Canon möjligen några tankar om detta?
2) autofocusing: inte så bra på denna kamera. På något sätt för invecklat - var bättre på G10:an. Dessutom, och förstås värre, är att den är LÅNGSAM och inte alls så säker som man sagt. Jag har redan efter bara tusentalet bilder fått en hel del oskarpa sådana pga felfokusering. Och det är INTE bra för en kamera i denna prisklass. På något sätt hänger fokuseringen inte alltid med, det blir bara fel. Och då är jag ändå relativt van och har använt ett antal olika kameror med autofokusering, så jag tror inte det beror på mig när jag får oskarpa bilder.... Några tankar från Canon om detta?? Kan man kanske hoppas på en firmware-uppdatering som förbättrar situationen??

Tommy C*
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Men generellt verkar det inte finnas så mycket möjligheter att styra blixtexponeringen separat. Själv skulle jag vilja ha (på många kameror med inbyggd blixt, inte bara RX1) en enkel möjlighet att ställa kompensation separat hos kameran och blixten.
Det vore jättebra om du kunde framföra detta till företagens representanter, framför allt till representanterna för Sony RX1. Alternativt kanske du kan lämna synpunkten direkt till kameratillverkarnas representanter i Sverige. De lyssnar nog mer på er i en redaktion än vad de lyssnar på oss konsumenter ;-)

Tack!
 

samulll

Medlem
Häftigast?

Vilket märke har lagt ner mest krut och pengar på sin monter/område. Alla försöker väl vara värst men bara en kan vinna. Vem?
 

jonasfx

Aktiv medlem
hej!

aah, kära pannkaksoptik<3 jag hade gärna klämt på denna tingest~
men jag undrar, är det steglös fokusering?
och om man drar fokusspaken till röda strecket förbi oändligheten, kommer en lucka som blockerar linsen då? det vore trevligt :)
säg förresten åt dom att de borde släppa en version i silver också!! ;)

sen undrar jag lite om the impossible project visar upp några kameror..
jag läste om någon nålhåls- och en "viewfinder"-kamera.
(se: länkar längst ned till höger här: http://www.the-impossible-project.com/projects/camera/fpu )

ha dé!
/jonas
Kan du höra med TIP om dessa som de har i sin monter också?
 

Bilagor

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Kommer den nya 120-300 att fínnas med Pentaxfattning?
Det verkar inte som om det finns några planer på det nu i alla fall. Som vanligt svarar företag mest undvikande när det gäller möjliga framtida produkter, men vi kan säga så här: hade de haft några omedelbara planer på en sådan så hade de säkert nämnt det.

Så för den närmsta framtiden: nej tyvärr.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Kläm-och-känn på Samyang 24mm TS?
Det här är något jag vet många - inklusive jag själv - är nyfinka på. Tyvärr hade de ett enda exemplar, i en låst glasmonter. Kort sagt, inget färdigt exemplar ännu. Försäljningsstart är i januari 2013, så tyvärr verkar sannolikheten låg att de hinner få fram fungerande testexemplar som den svenska distributören kan visa upp på Fotomässan i Älvsjö senare i höst. Men, man skall aldrig säga aldrig ...

Men det märktes att det här var ett objektiv de hoppas mycket på. Saken är ju att inga Tilt-/skiftobjektiv har autofokus, så här skiljer de sig inte från övriga på det sättet. Dessutom kommer deras variant, för att citera ordagrant, vara "much cheaper, really much cheaper". Nu tror jag inte det kommer att vara superbilligt - sådana här objektiv är ändå dyra att bygga. Men rejält mycket billigare än de nuvarande.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Toppen iniativ det här !

Jag skulle gärna vilja veta lite mer om Leica M "bulb" mode, för på M9 va där en hård gräns på 4 minuter. Är där en hård gräns nu med och isåfall hur lång ?
Hej!

Det finns en hård gräns, och du kommer antagligen inte att gilla svaret: I dagsläget är den 1 minut i Lecia M ... De påpekade att det kan komma att ändras lite, men i stort sett blir det där det hamnar.

Orsaken är termobrus, orsakat av att sensorn blir varm när den är igång länge. Alla tillverkare brottas med det här problemet (inte minst under videofilmning), men det känns lite märkligt att Leica, med så mycket bra kylelement i form av omgivande metalldelar, inte kan kyla bättre.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Vilket märke har lagt ner mest krut och pengar på sin monter/område. Alla försöker väl vara värst men bara en kan vinna. Vem?
Canon har störst monter. Sony och Tamron har satsat mest på att ha kul saker att ta bilder av i sina montrar (för två år sedan hade Sony en skate-/bmx-ramp, nu ett gäng akrobater som höll igång). Tamron har en "djungel" där man kan ta makrobilder :) Samsung hade ett koolt "vattenfall" som skrev bokstäver i luften. Nikon och Panasonic hade i mina ögon de snyggaste bildutställningarna. I Panasonics fall här och var uppblandat med bildskärmar i exakt samma storlek som utskrifterna där videofilmer rullade - ett meddelande om hur Panasonic ser på bild.

Fujifilm, Leica, Nikon, Olynpus, Panasonic, Samsung, Sony för att nu ta dem i bokstavsordning) hade alla ungefär lika stor montrar, snäppet mindre än Canons, men de här åtta (inkl Canon) gör det mest dominerade intrycket. Annat var det förr när Kodak i perioder haft helt egen hall. Nu var de faktiskt med även i år. De visar upp stora industriskirivare och lite annat i en - med Kodak-mått mätt - liten monter.

Som alla år delar alla större tillverkare ut påkostade påsar/bagar med tryck på. Får nog säga att i år kan Hasselblad av alla ha vunnit den kampen, de gjorde en lätt svart liten bag med lång och bred axelrem (som det står Hasselblad på) - bekväm att bära en allt tyngre packe broschyrer med en hel dag.

En positiv monter-trend: Förr om åren har det varit mycket vanligt att i synnerhet mindre företag haft lättklädda modeller att ta bilder av med deras blixtar, deras bakgrunder eller ... Ja, bara för att ha en lättklädd modell i montern. Generellt gällde att ju mindre företag, ju mindre kläder på modellen. Det här var, trevligt nog tycker jag, i stort sett borta i år. Har alltid gett ett lite unket intryck.
 

gudrun1

Ny medlem
Nikon P7700

Fotosidans reporter Martin Agfors är på plats på Photokina för att vara dina ögon och öron på mässan. Han kommer att besöka de flesta utställarna.

http://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-pa-plats-pa-photokina-passa.htm

Vilka frågor vill du ha svar på?
Jag undrar om Nikon P7700 kommer vara en bra konsertkamera, med tanke på dess ljuskänsliga objektiv?
Jag undrar även om det kommer finnas någon möjlighet att fotografera samtidigt som man filmar?
 
ANNONS