Annons

Panasonic Lumix DMC-GF3 eller Canon EOS M

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanStåhl

Aktiv medlem
Rådvill angående zoomen:
Ska jag gå på Lumixen och köpa till en 45-200-lins eller gå på EOSen och kunna använda min gamla 75-300-glugg?
Är ju inkörd på Canon så det vore väl vansinne att välja något annat. MEN Lumixen har ju så fina vitsord.

Eller en Sony NEX av något slag?
 

Quisquam

Aktiv medlem
Bildkvalitetsmässigt så borde Canon-kameran ge väldigt mycket bättre resultat än GF3:an (säger jag som äger en GF3:a själv) eftersom sensorn är mycket större. Du kommer att märka det tydligt när du behöver öka ISO-talet. För att kunna använda ditt Canon-tele på EOS M så måste du köpa till en adapter och hela det paketet kommer att både vara större och väga mer. Om jag var du så skulle jag hellre köpa ett nyare m43-hus än GF3:an och ta 45-200-objektivet till det.

Men! Egentligen beror allt på vilka behov du har. Vad prioriterar du, vad fotar du mest, hur stor budet har du?
 

JohanStåhl

Aktiv medlem
Japp, adaptern fixar jag senare. Det är en julklapp till min 7-åriga son. Hade tänkt mig max 7000. (Men det brukar ju oftast överskridas.)
 

Quisquam

Aktiv medlem
Om det är till ett såpass ungt barn så skulle nog en ganska lätt kamera vara en fördel. Varför inte köpa GF3:an med 14mm-pannkakan (2500 på Cyberphoto)?

Om han tycker att det känns roligt kan ni ju köpa till fler objektiv. Eller så köper ni samma kamerapaket tillsammans med kit-zoomen, som ju är stabiliserad, men då blir ju allt lite större och tyngre. På SIBA finns paketet med kamera, pannkaka och zoom för 3500 enligt Prisjakt. Jag gillar min GF3:a och har tänkt behålla den fastän jag har köpt en OM-D E-M5:a.

EDIT: Såg nu att du mest verkar vara inne på tele enligt ditt första inlägg. Pannkakan är alltid värt det i paket med GF3:an så kanske köpa det på Cyberphoto plus telezoomen?
 

JohanStåhl

Aktiv medlem
Vad är "OM-D E-M5:a."? Ja, pannkakor i all är men jag tror det blir rätt bra med en std kitlins typ 18-55 o sen köpa till en tele senare. Eller så blir det Gf3an plus extra zoom45-200 gluggen nu direkt. Fördelen med ett canonköp är att jag kan låna kameran till de lite roligare gluggarna här hemma.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag förstår tyvärr inte EOS-M alls. Idén är bra men att ta en EOS 650D ta bort prismat och spegeln och sälja den för mer?!?!? Om åtminstone PDAF i sensorn fungerade bra och gav snabb AF - men så är inte fallet. Som det är nu är enda fördelen full kompatibilitet med EF/EF-S objektiv med adapter. Om priset vore hälften då kanske....

Varför inte köpa en beg Panasonic G3+dubbla zoomar? Då har man EVF också.

Ett annat tips är en utgående Olympus EPM modell med dubbla zoomar 14-42+45-150 som fås för under 3000:-.

Kan man tänka sig samma tekniska bildkvalitet som GF3 (men sämre än G3) så finns Nikon V1+10-30+30-110 (alltså allt från 27-297mm) för 4995:- som erbjuder snabbast följande AF bland spegellösa.
 

Quisquam

Aktiv medlem
Vad är "OM-D E-M5:a."?
Olympus OM-D E-M5 är den för tillfället bästa m4/3-kameran men så kostar den därefter också. Bara kamerahuset kostar över din budget.

Håller nog med Fredrik att EOS M inte skulle vara mitt val heller och då har jag ändå varit en Canon-människa ända tills nu. Jag tror inte på den till ditt barn. Kanske, kanske till någon som redan är inköpt på Canon och vill ha en liten andrakamera, men då är det ju lite lönlöst att sätta ett stort objektiv på det. Då kan man ju lika gärna använda sin vanliga DSLR.
 

JohanStåhl

Aktiv medlem
Tack för all input. Ni gör det inte lätt för mig haha! Har sneglat på Panasonic Lumix GF3 och Olympus Pen E-PM1, Sony NEX-5 o 6, Nikon V1 o J1, till och med jämfört Canon Sybershot sx50 och Panasonic Lumix DMC-FZ200 för att få maxad zoom. Men de kompakta spegellösa lockar mer. So far tror jag det står mellan EOS M och lumix GF3. Troligen den senare.
 

Mercafreak

Avslutat medlemskap
EOS M har åxå e sjukt långsam autofokus om du jämför med tex NEX, Nikon 1 eller GF3

Testa den först i butik. Har jag gjort å den e ingen höjdare.... möjligtvis för 3490:- men inget annat..
 

JohanStåhl

Aktiv medlem
Det blev en Olympus PEN E-PL3

Gick ner på stan för att klämma på grejerna. Fick så bra service och ett kanonpaketpris på Torins Foto så jag fick helt enkelt släppa GF3:an som jag var säker på att det skulle bli.

Fick med mig följande hem:

Olympus PEN E-PL3
Olympus PEN 3CON-P01 (kit med 3 linser; macro, fisheye och wide)
Olympus PEN MAL-1 (flexibla LED-ljusarmar man kopplar på i blixtskon)
Olympus PEN UV-filter
SanDisk 8 GB SDHC 30MB/s
Linsrengöringskit
Fancier väska
PLUS ett extra originalbatteri!

Allt för endast 5290:- Det går ju att hålla budgeten... Kanon!
Köp alltid grejer i butik, det lönar sig! :)

Tack för alla tips och alternativa infallsvinklar. Nu får vi se om några år när lilleman har renodlat sitt fotointresse; antingen är den tappad i havet, isärskruvad, undanstoppad bakom bokhyllan, flitigt använd eller kanske såld på Blocket och uppgraderad till en RIKTIG DSLR...
 

JohanStåhl

Aktiv medlem
Haha, förstör nu inte min illusion... Själva kamerahuset kanske var några 100-lappar dyrare (3290:) än på nätet men med tanke på allt jag fick med så tyckte jag allt att det blev en rätt bra affär. Förresten fick jag byta ut den svara normalzoomen mot en silvrig. Retro. :)
 
ANNONS