Annons

Från EOS 50D till 7D / 5DII / 6D???

Produkter
(logga in för att koppla)
Låter bra. 7D är helt ok på brus vad jag sett. Allt handlar ju om vad man föreställer sig ska vara möjligt, när den kom snackade alla om vad bra den var... Du behöver en ålroundkamera till hojen. 6D är bäst i svagt ljus, men inte ålround.
Efter första fotosessionen med 6D måste jag säga att jag har fler keepers än med 7D.
 
Dansande japaner. Av 99 bilder blev en käpprätt felfokuserad. Två träffade mannens finger istället som han sträckte ut istället för hans kropp, men det felet är snarare mitt.
Tycker det är en stor skillnad på ISO 12800 mellan 6D och 7D. Hos 7D som jag tycker har blaffigare färgbrus skulle jag ha konverterat bilden till svartvitt för att slippa färgbruset.

Har inte testat mot snabbare motiv, men har goda förhoppningar.

En råfil att ladda ned.
Litet segare att ladda in bilden i datorn än med min 7D och absolut min 5D. Jag är glad att det inte är ett pixelmonster som D800, för det skulle ha dödat min dator.
 
Dansande japaner. Av 99 bilder blev en käpprätt felfokuserad. Två träffade mannens finger istället som han sträckte ut istället för hans kropp, men det felet är snarare mitt.
Tycker det är en stor skillnad på ISO 12800 mellan 6D och 7D. Hos 7D skulle som jag tycker har blaffigare färgbrus skulle jag ha konverterat bilden till svartvitt för att slippa färgbruset.

Har inte testat mot snabbare motiv, men har goda förhoppningar.

En råfil att ladda ned.
Litet segare att ladda in bilden i datorn än med min 7D och absolut min 5D. Jag är glad att det inte är ett pixelmonster som D800, för det skulle ha dödat min dator.

Att bruset skiljer mellan 6:an och 7:an är förstås givet. Det intressanta i din kommentar är vad man kan vänta sig av det på papperet svagare af-systemet i 6D.
*Fungerar af på rörliga mål med något annat än mittpunkten?
*Hur fungerar följande af på motiv som rör sig mot kameran?

Mycket intressant med dina erfarenheter!
 
Litet segare att ladda in bilden i datorn än med min 7D och absolut min 5D. Jag är glad att det inte är ett pixelmonster som D800, för det skulle ha dödat min dator.

Hur stor är en typisk råfil från EOS 6D? 20 megapixel mot 18 megapixel (EOS 7D) kan väl inte göra så jättestor skillnad?
 
Att bruset skiljer mellan 6:an och 7:an är förstås givet. Det intressanta i din kommentar är vad man kan vänta sig av det på papperet svagare af-systemet i 6D.
*Fungerar af på rörliga mål med något annat än mittpunkten?
*Hur fungerar följande af på motiv som rör sig mot kameran?
Testade yttre fokuspunkten tre gånger bara. Den satte det i samma ljusmiljö, men kändes osäkrare. I ett mörkt rum letar den i all evighet jämfört med centerpunkten.

Som sagt, har inte hunnit testa ännu med något snabbare föremål, men bara att den plockar 98 bilder av 99 via AI-Servo på folk som studsar omkring gör att jag är mycket nöjd jämfört med 7D:s autofokus.
Mycket intressant med dina erfarenheter!

Hur stor är en typisk råfil från EOS 6D? 20 megapixel mot 18 megapixel (EOS 7D) kan väl inte göra så jättestor skillnad?
30 MB. Samma skulle jag vilja påstå, men i DPP tar det längre tid att rendera bilden. Ladda ned bilden ovan och jämför själv. Kanske bara DPP som segar sig för mig.

Edit: testade med RawTherapee nu. Märker inte av någon hastighetsförsämring med det. Photivo har ännu inget stöd för 6D.
 
Jag är ruskigt sugen att uppgradera min kamera då jag fotar mer och mer i svag belysning (djur och natur i gryning /skymning) och en hel del rörliga mål (hästhoppning).
I övrig är jag nöjd med min nuvarande 50D då jag reser med liten packning och köpte den i kit med ett 18-200 objektiv som är vad jag behöver på resande fot.

Frågan är vad jag ska satsa på ?
Jag gillar 6D med enkelheten att geotagga bilderna, wi-fi:n och fullformatssensorn, 5DII är ganska rimlig i pris numera och fullformat och 7D har jag möjlighet att köpa en nästan ny för ett bra pris ?

Så vad bör jag välja med hänsyn till hur jag använder kameran ???
Kanske dags att besvara TS med och inte enbart snöa in på 6D. Jag har ägt 5DII och 40D och äger 6D och 7D.
Med tanke på 18-200 är väl 7D ett bra val. Även prismässigt. ISO-prestandan går dock inte att jämföra med 5DII och 6D.
Jämfört med 40D (och 50D som i princip är samma kamera) slipper åtminstone jag bandning på ISO högre än 1600. Autofokusen låser lättare på motiv nattetid än av 40D gör.

6D är mindre än 7D och väger mindre. 6D har en autofokus jag uppskattar bättre än den på 7D. Detta gäller enbart centrumpunkten. Hastigheten på autofokusen hos 5DII var anledningen till att jag sålde den vidare och istället behöll min 5D.
 
Det blev en 7D !
Jag har lekt med den under helgen nu och än så länge ser jag bara fördelar i jämförelse med min 50D. Af-systemet är lätt att förälska sig i ! Liksom snabbheten ! :D ISO-bruset har jag bara börjat titta på som hastigast men jag inser redan att det kanske bara är marginellt bättre, dock bättre.
De stora fördelarna för mig personligen utöver det ovan nämnda är, priset (6000:) då jag troligen blir arbetslös snart så är det ganska viktigt och att jag kan behålla min kära reseglugg, 18-200 !
Men jag måste erkänna att hade jag suttit i en trygg anställning så hade jag slagit till på en 6D ! Men det får vänta !
Jag får tacka för all den respons jag fått här ! :)
 
Nä nu tusan !?
Det blev en till 7D !!! Sålde ut på Elgiganten till 50% idag, i kit med 18-135 blev det några kronor under 8000:-, det gick ju inte att motstå.
Hoppas jag kan lämna tillbaka den jag köpte begagnat !?
 
Nä nu tusan !?
Det blev en till 7D !!! Sålde ut på Elgiganten till 50% idag, i kit med 18-135 blev det några kronor under 8000:-, det gick ju inte att motstå.
Hoppas jag kan lämna tillbaka den jag köpte begagnat !?

Haha, inte lätt sånt där! ;) Om jag hade haft lite bättre budget hade jag gärna köpt den andra av dig! ;)
 
ANNONS