Annons

Canon EOS M autofokussmidighet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Iore117

Aktiv medlem
De har reats ut i omgångar, Elgiganten tog samma pris i julas (eller om det då var 1995 kr). Det är enormt mycket kamera för pengarna.

Den nya som finns är M2, som bara säljs i sydostasien. Dumt nog tänkte jag inte på att be släktingarna köpa en sådan när de var i Thailand häromveckan. Wifi är trevligt.

M var nog totalt fel prissatt i början, och den lider fortfarande av dåligt rykte. Många tänker att den ska göra samma jobb som en 5Dx, men istället ska man nog se den som en bra kamera man kan ha i fickan istället för att tvingas fota med sin Iphone eller Android.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Ja det var ju en M, eller ingen för mej, tyckte det var så bra pris på dem just nu... och att jag då hade kunnat använda mina objektiv... men kanske det är dags för en ny M från Canon eftersom dom reas ut just nu?
Jag är mycket nöjd med min EOS M med 22/2 och kitzoomen.
Bildkvaliteten är mycket bra vilket jag värdesätter högt.
Den är ett komplement till tjockkameran och i många situationer alldeles förträfflig.

Annars är det väl just EOS 100D som är lockande för många Canonägare som ett alternativ till M.
Fast M med 22/2 är mycket kompakt och objektivet är en pärla.
 
Jag tycker nog inte EosM med 50/1.8 verkar vara det bästa valet att ta barnporträtt med, då hade jag nog valt en DSLR av nån sort.
Men att ta allmänna barnlekbilder tycker jag M är toppenbra till. Jämfört med när jag hade 60D och M parallellt så jag jag tagit många många fler bra barnbilder med M. Det är av många anledningar, M fokuserar visserligen lite långsammare än 60D, men när den låst skärpan är den skarp. M tar jag oftare med, pga att den oftast går ned i fickan (lite beroende på objektiv). Barnen älskar att bläddra bilderna på pekskärmen och se resultatet enkelt. 9-punkts AF som 60D har tycker jag fungerar bäst till stillastående motiv som man fokuserar manuellt, för då kan skärpan bli i klass med M.
När jag bytt till 70D så vinner fortfarande M i smidighet. Men 70D (som TS inte frågade om....) har ju mycket bättre autofokus, den funkar bättre till barnlek, och träffar skärpan nästan lika bra om M. I liveview är resultatet lika vill jag hävde, 70D i teorin snabbare. Här gillar ju barnen pekskärmen så 70D är också accepterad för barnfoto.
Med hänsyn till priset tycker jag M ger en oslagbar kombination pris-bildkvalitet. Men det är definitivt ingen universalprodukt som funkar till allt. De tre Canon original EF-M tycker jag alla har mycket hög bildkvalitet, jag skulle gärna vilja ha en EF-M telezoom.
Intressant. Blev lite konfunderad av att det skulle vara lättare att pricka in skärpa med EOS M när den väl är låst, eller att den är bättre på det än tex 60D. Har provat lite mer med EOS M nu, visserligen kitobjektivet, men jag får samma känsla. Skärpan sitter perfekt när den väl låser. Bättre träffprocent än med de DSLR jag provat. Har i och för sig inte hunnit prova så mycket än.

Nu fick jag tag på en 100D med så ska prova ett tag med båda så får vi se vilken det blir. De kanske till och med kompletterar varandra.
 

Stuffert

Aktiv medlem
Köpte faktiskt en idag från elgiganten och jag måste säga att jag är helnöjd.

Visst, AF är inte lika klockren som andra systemkameror men det förväntade jag mig inte heller från en "kompakt" för 2000kr. Tycker, som andra redan sagt, att den fått dåligt rykte från innan firmware uppdateringen. Nu tycker jag den funkar riktigt bra (har inte provat gamla firmware iofs).
Saknar lite rattar och andra "snabbknappar" från min 70D men som helhet är det en riktigt fin liten kamera.

Man hittar nog faktiskt ingen bättre kamera för just den pengen.
 

Iore117

Aktiv medlem
Jag beställde en ny Canon-adapter från UK idag för 80 pund. Ska bli intressant att se när den kommer, och hur den funkar. Har dock klarat mig mer än ett år utan adapter så ev några dagar till i leveranstid får jag väl stå ut med.
 

Mike H

Aktiv medlem
Jag har lite dålig erfarenhet av icke original, eller som det väl ska heta, tredjeparts. För min del har det blivit "läropengar" och jag har därför gett mig själv köpförbud på dessa produkter.
Det innebär inte att det finns alldeles utmärkta och bra tredjeparts produkter.

Så i mitt fall avstod jag från att köpa EOS M. Jag bär med mig den "stora" i stället.
 

Jonar

Medlem
Autofocuseringen är inte den bästa på M. Men det trevligaste med en spegellös kamera är att man kan sätta på nästan vilken gammal manuell glugg som helst med rätt adapter. De kostar från 80 spänn. Tillsammans med ett okular/viewfinder så funkar det riktigt bra. Men det är ju inget man stoppar i fickan längre.
 

Bilagor

McKrill

Medlem
Var finns sidan för registrering av EOS M? Det ska ju fortfarande vara möjligt att registrera sig om man köpte kameran under perioden tidigare.


Cashback för Canon EOS-M (250 SEK). OBS! Gäller bara tom 2014-04-30.

http://www.canon.se/kampanjer

Med köp från Elgiganten så blir slutpriset endast 1740 SEK. Elgigantens kampanj slutar 2014-04-27.

http://www.elgiganten.se/product///E...objektiv-svart

Cashback för Canon EOS 7D (2000 SEK). OBS! Gäller bara tom 2014-04-30.

http://www.canon.se/kampanjer
 
ANNONS