Annons

Kompaktkamera för "mörka" miljöer

Produkter
(logga in för att koppla)

entege

Medlem
Hej! Jag skulle vilja ha tips på kompakter som fixar ljussvaga miljöer, de måste även ha sökare. Tittat lite på Canon G5x och Sony RX 100... Tips, råd och allmänna synpunkter är välkomna;)
 
Minst, och med 1"-sensor: Sony RX100/III-IV
Större och med m43: Panasonic LX-100
Större med APS-C och fast optik: Fuji X-100/S-F
 
Minst, och med 1"-sensor: Sony RX100/III-IV
Större och med m43: Panasonic LX-100
Större med APS-C och fast optik: Fuji X-100/S-F

Om man känner att pengar inte är en så trång sektor finns Leica Q med 28 mm och Sony RX1R II med 35 mm, båda småbild.

Det är ju egentligen två huvudspår, där det antingen är mindre sensor och zoom eller större sensor och fast objektiv. Själv har jag sedan ett antal år en Ricoh GR, men den har ingen sökare (man kan sätta en lös i blixtskon dock).

Tillägg: Sonys alternativ har en sökare man får fälla upp, vilket kan vara värt att påpeka. Det gör den lite fippligare att använda.
 
Om man känner att pengar inte är en så trång sektor finns Leica Q med 28 mm och Sony RX1R II med 35 mm, båda småbild.

Det är ju egentligen två huvudspår, där det antingen är mindre sensor och zoom eller större sensor och fast objektiv. Själv har jag sedan ett antal år en Ricoh GR, men den har ingen sökare (man kan sätta en lös i blixtskon dock).

Tillägg: Sonys alternativ har en sökare man får fälla upp, vilket kan vara värt att påpeka. Det gör den lite fippligare att använda.

Japp, jag tänkte faktiskt på de två också ett kort tag, men visste inte om jag vågade skriva upp och ta med de som rekommendation åt TS. 😇

Men bra att du gjorde det! 😎
 
Japp, jag tänkte faktiskt på de två också ett kort tag, men visste inte om jag vågade skriva upp och ta med de som rekommendation åt TS. 😇

Men bra att du gjorde det! 😎

Bra tips, dock går Leica och RX1 bort på grund av prisbilden;)
Kameran kommer främst användas på konserter med lite och knepigt ljus.
 
Hej! Jag skulle vilja ha tips på kompakter som fixar ljussvaga miljöer, de måste även ha sökare. Tittat lite på Canon G5x och Sony RX 100... Tips, råd och allmänna synpunkter är välkomna;)

Viktigaste är att spotmäta. Panasonic har flera trevliga kameror med bra gluggar som passar utmärkt för konsertfotografering. Kör själv just nu en Fuji XE-1 med manuella Nikon gluggar. Billigt och bra...
 
Hade från början tänkt mig en fast optik, men nu tittar jag även på små spegellösa;)
Hur står sig t ex Fujifilm X-E2 mot Fujifilm X100T?

Roligt att höra olika synvinklar med för och nackdelar;)
 
Ska man tolkar rubriken ordagrant finns det inga som man kan få för vettiga pengar.

Rådet är väl i detta fallet så stor sensor som möjligt med så ljusstark optik som möjligt. När man väljer optik tänk på att tillverkarna ljuger fritt om ljusstyrkan på objektiv när dom jämför mot fullformatsobjektiv. Så objektiven man t.ex köpet till Micro 3/4 måste vara rejält mycket ljusstarkare än fullformatsobjektiven för att ge motsvarande resultat som fullformat om man inte vill drunkna i brusiga bilder.
 
Viktigaste är att spotmäta. Panasonic har flera trevliga kameror med bra gluggar som passar utmärkt för konsertfotografering. Kör själv just nu en Fuji XE-1 med manuella Nikon gluggar. Billigt och bra...

Behöver du någon form av adapter för att köra Nikongluggarna?
 
Hade från början tänkt mig en fast optik, men nu tittar jag även på små spegellösa;)
Hur står sig t ex Fujifilm X-E2 mot Fujifilm X100T?

De har i princip samma sensor.
En Fuji-representant har sagt till mig att X100T upplevs rappare av dem, men det var före senaste uppdateringen för X-E2.
Med X100T får du möjlighet till optisk sökare. Det kan vara trevligt både i mörka och ljusa miljöer. Om man som jag kommer från DSLR-sökare kan den dock kännas lite ointuitiv - jag har till min förvåning upptäckt att jag på min X100T oftare använder elektronisk sökare.

Med X100T kan du inte få längre brännvidd än motsv. 50 mm (med teletillsats), en nackdel som förstås inte finns med en systemkamera som X-E2.

Personligen tycker jag att bildkvaliteten dyker betänkligt när det blir mörkt, MEN då jämför jag med fullformatskameror och det är ju inte helt rättvist. Speciellt inte om alternativet är kameror med än mindre sensorer och eventuellt mindre ljusstark optik.
 
Tillägg: en fördel med Fuji-kamerorna är att folk blir glada när de ser dem.
När jag plockar fram min stora Nikon-utrustning blir folk ibland imponerade, ibland skräckslagna. (Ofta ingetdera förvisso.)
När jag plockar fram min X100T kommer folk fram och vill klappa den.

Nikon-grejerna tar rent tekniskt bättre bilder och är mer effektiva som verktyg. Men det går att argumentera för att X100T är roligare.

Sedan, i ett annat tillägg, har jag också en LX100 som nämnts tidigare. Det är en påtagligt kompetent kamera, och med den får jag ett lättillgängligt zoomomfång också. Men det går inte att komma ifrån att när det blir mörkt kommer den lida mer än en X100T.
 
Tillägg: en fördel med Fuji-kamerorna är att folk blir glada när de ser dem.
När jag plockar fram min stora Nikon-utrustning blir folk ibland imponerade, ibland skräckslagna. (Ofta ingetdera förvisso.)
När jag plockar fram min X100T kommer folk fram och vill klappa den.

Nikon-grejerna tar rent tekniskt bättre bilder och är mer effektiva som verktyg. Men det går att argumentera för att X100T är roligare.

Sedan, i ett annat tillägg, har jag också en LX100 som nämnts tidigare. Det är en påtagligt kompetent kamera, och med den får jag ett lättillgängligt zoomomfång också. Men det går inte att komma ifrån att när det blir mörkt kommer den lida mer än en X100T.

Vilka Nikon-grejer refererar du till?
 
Ingen kompaktkamera,men kompakt ändå.

Sony A6000-A6300-A6500+Sigma 30mm f 1,4 + (Sigma 16mm 1,4 inget vidare kompakt kanske)
 
ANNONS