** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Behöver säljråd - Fuji X-H1 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

herrberg

Medlem
Jag står i begrepp att byta upp mig till en X-T5, jag fotar med Fujiprylar. Men jag har inte en susning om vad jag borde begära för pris för ett par hus jag tänkte bli av med. Jag menar, VERKLIGEN inte en susning. Jag tänkte därför fråga er andra. Planen är att sälja på Blocket: entusiastforum brukar vara bra att köpa saker på men de brukar vara sämre för försäljning.
  1. X-H1, väl använd, med batterigrepp/laddare samt 5-6 batterier med "rund prick". Saknar skydd för blixtsynkkontakt, men jag slänger med ett gäng legobjuppar i olika färger som passar utmärkt :)
  2. X-T100, rätt bra skick, med några extra batterier med "fyrkantig prick" samt objektiv Fujinon XC 15-45/3,5-5,6 OIS PZ
Så vad borde man kunna ta för dessa? Det finns kartionger och annat, en del tycker ju att det är viktigt att ha dem på vinden ;)
 
Själv säljer jag alltid saker på tradera, då behöver man inte tänka så mycket på värdet utan sakerna slutar på det som folk är villiga att betala för det :)
 
Själv säljer jag alltid saker på tradera, då behöver man inte tänka så mycket på värdet utan sakerna slutar på det som folk är villiga att betala för det :)
Jag kan rekommendera detta. Sålde en Panasonic GX8, hade också svårt att bedöma lämpligt pris. Jag lade ut som auktion, startpris 1000 kr, köp nu-pris typ 2500kr. Någon budade 1000 kr direkt (dvs köp nu-priset försvann) och den landade till slut på över 3600 kr.

Ska man köra auktion, börja lågt, så många dras till den. Men kolla för tusan om det finns någon uppe redan. Man får aldrig ett bud över ett köp nu-pris.
 
Jag kan rekommendera detta. Sålde en Panasonic GX8, hade också svårt att bedöma lämpligt pris. Jag lade ut som auktion, startpris 1000 kr, köp nu-pris typ 2500kr. Någon budade 1000 kr direkt (dvs köp nu-priset försvann) och den landade till slut på över 3600 kr.

Ska man köra auktion, börja lågt, så många dras till den. Men kolla för tusan om det finns någon uppe redan. Man får aldrig ett bud över ett köp nu-pris.

Jag kör nästan alltid 1:- i utropspris när jag lägger upp saker.
 
Varför kartong med?
1. Föremålet är väl skyddat
2. Samma serienummer på föremål och dess förpackning = Liten sannolikhet stöldgods.
 
Själv säljer jag alltid saker på tradera, då behöver man inte tänka så mycket på värdet utan sakerna slutar på det som folk är villiga att betala för det :)
Det är en bra strategi för den som inte behöver optimera försäljningspriset. Eftersom Tradera är en ganska liten marknad kan slutpriset på en auktion med lågt utrop variera en hel del beroende på vilka köpare som deltar i auktionen.

Det finns dock en del variabler att skruva på för en säljare på Tradera. Man kan sätta ett reservationspris och man kan sätta ett utropspris som är minimum för vad man vill acceptera. Det kan ta längre tid att sälja vara då, så lite tålamod behövs.

Standardsvaret på TS fråga är att för att få en fingervisning om vad varan kan vara värd kan man titta på avslutade auktioner där varan såldes.
 
Senast ändrad:
Det är en bra strategi för den som inte behöver optimera försäljningspriset. Eftersom Tradera är en ganska liten marknad kan slutpriset på en auktion med lågt utrop variera en hel del beroende på vilka köpare som deltar i auktionen.

Det finns dock en del variabler att skruva på för en säljare på Tradera. Man kan sätta ett reservationspris och man kan sätta ett utropspris som är minimum för vad man vill acceptera. Det kan ta längre tid att sälja vara då, så lite tålamod behövs.

Standardsvaret på TS fråga är att för att få en fingervisning om vad varan kan vara värd kan man titta på avslutade auktioner där varan såldes.

Nån gång ibland händer det att jag sätter högre utropspris om jag är osäker på vad auktionen kommer sluta på.
När jag är osäker på nåt så brukar jag dock såklart kolla upp auktioner med samma objekt, både aktiva och avslutade för att få en uppfattning om vad den brukar gå för och baserat på det avgöra om jag bör sätta högre utropspris eller inte.
För de flesta grejor så är dock enligt mig 1:- bäst att köra som utropspris, det brukar tom. ofta uppmuntra till fler bud av min erfarenhet :)
Reservationspris använder jag dock aldrig då det kostar extra och jag vill inte förlora mer än jag redan gör på provisionen som tradera tar.
 
Senast ändrad:
Det är en bra strategi för den som inte behöver optimera försäljningspriset. Eftersom Tradera är en ganska liten marknad kan slutpriset på en auktion med lågt utrop variera …
Man kan ju lägga in en annons här på köp&sälj med länk till Traderaannonsen. Det har jag gjort flera gånger med ganska lyckat resultat.

För övrigt ska man inte underskatta Tradera, om man kallar det en ”liten marknad” förstår jag inte riktigt vad man jämför med.
 
Man kan ju lägga in en annons här på köp&sälj med länk till Traderaannonsen.
Det strider mot Fotosidans regler. Redaktionen tycks dock inte bryr sig om det så det är nog ofarligt att göra så.
För övrigt ska man inte underskatta Tradera, om man kallar det en ”liten marknad” förstår jag inte riktigt vad man jämför med.
Jämfört med Ebay är Tradera ganska liten. Jag har också märkt att likartade fotorelaterade varor ibland säljs på Tradera för priser som kan skilja sig från varandra rätt mycket, vilket får mig att ana att delmarknaden på Tradera för fotoutrustning är tämligen liten. Det kan förstås finnas flera orsaker till det fenomenet, men i allmänhet tenderar priser att likriktas mer ju större en marknad är.
 
Det strider mot Fotosidans regler. Redaktionen tycks dock inte bryr sig om det så det är nog ofarligt att göra så.
Oj, det hade jag missat! Ser nu att det står att ”Vi tillåter inte vidarelänkning till andra annonssajter”. Jag ber Fotosidan om ursäkt.

Jämfört med Ebay är Tradera ganska liten.
Ja, naturligtvis. Jämfört med resten av världen (eller USA) är Sverige ganska litet.
 
Jag står i begrepp att byta upp mig till en X-T5, jag fotar med Fujiprylar. Men jag har inte en susning om vad jag borde begära för pris för ett par hus jag tänkte bli av med. Jag menar, VERKLIGEN inte en susning. Jag tänkte därför fråga er andra. Planen är att sälja på Blocket: entusiastforum brukar vara bra att köpa saker på men de brukar vara sämre för försäljning.
  1. X-H1, väl använd, med batterigrepp/laddare samt 5-6 batterier med "rund prick". Saknar skydd för blixtsynkkontakt, men jag slänger med ett gäng legobjuppar i olika färger som passar utmärkt :)
  2. X-T100, rätt bra skick, med några extra batterier med "fyrkantig prick" samt objektiv Fujinon XC 15-45/3,5-5,6 OIS PZ
Så vad borde man kunna ta för dessa? Det finns kartionger och annat, en del tycker ju att det är viktigt att ha dem på vinden ;)
Fuji X-H1 är kameran där Fuji sjabblade bort lanseringen totalt. Kameran lanserades kort efter X-T2. På många sätt var X-H1 en mycket mer avancerad kamera än X-T2. Den lanserades för runt 20 000 kr. Fuji X-T2 sålde som smör medan X-H1 knappt sålde alls. Jag var en av de som köpte den 19 000 kr. Något år efter lanseringen slumpades den ut på marknaden för 8 500 kr som ny. Fuji måste suttit på stora lager och tvingades göra sig av med det. Aldrig har köparna fått så mycket Fuji kamera för sina pengar.
Numera har många förstått hur bra X-H1 var.
Själv har jag en välskött X-H1 som jag använt fram till nu när eftersom jag inte tyckte X-T3 & X-T4 gav särkilt mycket mer. Jag väntade på en X-H2. Nu blev det inte så. Jag är inte intresserad av en hybridkamera med selfie skärm. Så det blev en X-T5. Ett riktigt lyft.
Jag kommer behålla min X-H1 som andra kamera.
Priset för en begagnad X-H1 bör ligga på 5-6 000 kr beroende på skick och antal slutarrörelser.
Personligen sulle jag som sagt behålla kameran som andra kamera.
 
ANNONS