Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm X-T5 slutare..

Produkter
(logga in för att koppla)

PierreS

Aktiv medlem
Jag har sett att det finns flera alternativ till slutaren i X-T5. Elektronisk och mekanisk. Hur bör man ha inställt som standard? Vad är för och nackdelar med de olika typerna mer än slutartiderna?

Jag börjar bli för gammal för alla moderniteter :)
 

Spunken

Aktiv medlem
Kör mekanisk per standard. Om den funkar som X-T4 så gör det själv över till elektronisk vid extremt snabb slutartid.

Fördelen med elektronisk är att den är tyst.
Nackdelen är att det kan bli band över bilden vid lågt eller artificiellt ljus.
Om inte extrem tystnad krävs så kan jag inte komma på några fördelar med elektronisk.
 

mikoto

Aktiv medlem
Jag använder timelapse funktionen mycket på mina kameror. Då är det skönt att kunna välja elektronisk slutare dels så den blir tyst. Men framför allt för att det känns som jag sliter mycket på slutaren annars. Det är ganska vanligt att jag kan ta 2-3000 bilder på ett test innan jag tar den slutgiltiga serien. Men då använder jag kameran för att dokumentera förändringar i tillväxt, vilket kanske är lite nischat.

Vissa timelapse fotograferingar är dock mer lämpligt att göra med mekanisk slutare(om man inte har otroligt vass utläsningstid på sensorn) då man kan få rörelseartefakter med elektronisk. ”Rolling shutter”.

”På spåret” har ofta detta problem på deras tågsegment då man ser de flesta linjer och former helt förvrängda av antingen timelapse serier med elektronisk slutare. Eller så är det uppsnabbad video, som lider av exakt samma problem.
 

Marteric

Aktiv medlem
Jag har sett att det finns flera alternativ till slutaren i X-T5. Elektronisk och mekanisk. Hur bör man ha inställt som standard? Vad är för och nackdelar med de olika typerna mer än slutartiderna?

Jag börjar bli för gammal för alla moderniteter :)
Finns för och nackdelar med alla varianter så troligen värt att kolla upp exakt vad som gäller för din kamera.
På mina Canon har jag som standard Elektronisk 1:a ridå…men skulle jag fota t.ex. porträtt eller något som rör sig snabbt byter jag till mekanisk…om jag inte skulle behöva jättemånga bps till elektronisk som är snabbast o.s.v.
Canon beskriver de olika slutarna enligt länk nedan, Fuji bör ha något liknande.
 

janc

Aktiv medlem
Citerat från Fuji:

When using the electronic shutter, note the following:
  • Distortion may be visible in shots of moving subjects.
  • Distortion may also be visible in hand-held shots taken at high shutter speeds; use of a tripod is recommended.
  • Banding and fog may occur in shots taken under fluorescent lights or other flickering or erratic illumination.
  • When taking pictures with the shutter muted (aSHUTTER VOLUME), respect your subjects' image rights and right to privacy.
When using the electronic front-curtain shutter, note the following:
  • Faster shutter speeds are more likely to result in uneven exposure and loss of resolution in out-of-focus areas of the frame.
The following restrictions apply when the electronic shutter is used:
  • Sensitivity is restricted to values of ISO 12800–125.
  • Long exposure noise reduction has no effect
  • The flash will not fire unless pixel-shift multi-shot is enabled.
 
ANNONS