Annons

Canon 5D MK3 med 70-200 2.8 IS v.II glappar ?

Produkter
(logga in för att koppla)

nicotin

Aktiv medlem
Hej.

Jag har en relativt nytt 70-200 2.8 IS v.II som jag upptäckt glappar lite när det sitter i mitt hus som är ett 5DMKIII och jag undrar om någon som råkat ut för detta ?

Inget annan glugg jag har ( 400 2.8 IS mfl ) glappar inte men just detta glappar.

Vad kan tänkas vara felet ?
 

Scratchen

Aktiv medlem
Omöjligt att svara på, har inte känt på ditt glapp.

Men min 70-200/2.8L IS II glappar lite både på min 1D Mark IV och 1Ds Mark III.
 

llge

Aktiv medlem
Hej.

Jag har en relativt nytt 70-200 2.8 IS v.II som jag upptäckt glappar lite när det sitter i mitt hus som är ett 5DMKIII och jag undrar om någon som råkat ut för detta ?

Inget annan glugg jag har ( 400 2.8 IS mfl ) glappar inte men just detta glappar.

Vad kan tänkas vara felet ?
Har nyss köpt 70-200:an till min nya 5D 3 och den glappar, det känns inte bra alls när man betalar 20 papp och så är det så.
Vet inte om det har någon betydelse men kul är det inte
 

niclasforsberg

Aktiv medlem
Är glappet mer/större än det normala glappet?
Det brukar vara typiskt att det finns ett visst spel i bajonettriktningen (INGEN annan riktning) mellan hus och objektivbajonet.
Jag har nog aldrig haft ett objektiv större än min 16-35 mkII som inte glappar och jag har haft en del stora telen och zoomar genom åren. Ingen å bry sig om (så länge glappet är i bajonettriktningen..!).
Hur stor är ok? Tja,, jag skulle inte bry mig om glapp upp till 1,5mm..
/Niclas Forsberg
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Kan ni beskriva vad för typ av glapp det handlar om? Om det rör sig lite längs med rotationsriktningen på bajonettfattningen så är det inget fel, låspinnen behöver lite spel. Med tunga objektiv kan det ibland också "glappa" plant mot fattningen, och det är för att fattningen är fjädrad. Däremot om det glappar väldigt mycket, även utan belastning, så kan det vara fel.
 

nicotin

Aktiv medlem
Är glappet mer/större än det normala glappet?
Det brukar vara typiskt att det finns ett visst spel i bajonettriktningen (INGEN annan riktning) mellan hus och objektivbajonet.
Jag har nog aldrig haft ett objektiv större än min 16-35 mkII som inte glappar och jag har haft en del stora telen och zoomar genom åren. Ingen å bry sig om (så länge glappet är i bajonettriktningen..!).
Hur stor är ok? Tja,, jag skulle inte bry mig om glapp upp till 1,5mm..
/Niclas Forsberg
jag vet inte vad som anses vara normalt med jag har tex en sigma glugg ( 24-70 ) som inte glappar och en 400 2.8 som inte heller glappar, dessa 2 sitter stumt i fattningen..jag hade en 70-200 4.0 utan IS som inte heller den glappade.
är detta ett fenomen som bara finns på 70-200 2.8 IS v.II modellen tro ??
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Visst glappar den, dvs man kan röra den glappet i låset. Helt normalt. Den åker dock inte in och ut utan de ligger som smäck mot varandra.
Min är exakt likadan.
 

nicotin

Aktiv medlem
Kan ni beskriva vad för typ av glapp det handlar om? Om det rör sig lite längs med rotationsriktningen på bajonettfattningen så är det inget fel, låspinnen behöver lite spel. Med tunga objektiv kan det ibland också "glappa" plant mot fattningen, och det är för att fattningen är fjädrad. Däremot om det glappar väldigt mycket, även utan belastning, så kan det vara fel.
glappet är om man tar huset och håller det tex horisontalt och tar i gluggen så glappar det i fattningen upp och ner , jag pratar inte om ett glapp i själva vridningen när man tex låser objektivet utan detta glappar upp och ner
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag kanske helt har missförstått var detta glappet ni talar om sitter och hur det agerar.
När man fäster ett objektiv så glider den till en metallpinne som pressats in fjädras tillbaka när den kommer till ett hål som finns i objektivet. Detta hål är alltid större än pinnen på kamerahuset. Därför kan man rucka på det fram och tillbaka. Så är det för nästan alla mina objektiv. Men glappar den så metall mot metall inte längre ligger an på varandra så är nog bajinettfattning defekt eller skadat.

EDIT: med nästan menar jag inte att pinnen är större än hålet ehhehe. Det är så att bajonettfattningen är redan så¨tight så det är tom trögt att få på den på kamerahuset. Därför är det även svårt att rucka på det.

/stefan
 

BeriJan

Aktiv medlem
Precis som flera andra skriver så är det helt OK att det glappar lite i vridningen men inte i längsled. Jag, precis som du, upplever att 400/2.8 sitter stummare men jag tror det kan bero på att 400'an har en ganska kraftig o-ring för tätning och den gör att det sitter lite mer "stumt". Mitt 400 går också lite tyngre än andra gluggar att vrida fast men de beror på nämnda o-ring.
 
ANNONS