Annons

kompaktkamera till svärmor

Produkter
(logga in för att koppla)

erhu

Aktiv medlem
Flickvännens mamma ska köpa en APS-kompaktkamera med zoom. Den ska inte kosta mer ön 1000:-

Nån som har några spontana tips? jag har inte tillgång till några test el likn

erik
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Är du säker på att hon vill ha en APS-kamera? Förrutom litet format och andra ofördelaktigheter för den fotografiska kvaliten så är film och framkallning dyrare än för 35mm.
APS-markaden håller på att mattas av också; tillverkarna har slutat att lansera kompaktAPS-kameror i stor utsträckning och lagt krutet på 35mm istället.
 

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
Jag föreslår att Du köper en s.k. kompakt-kamera för småbild 24x36 som "kan allt". D.v.s. med atufocus, blixt, autofokus, automatisk exponeringsmätning m.m.
Gav vår dotter en Pentax Espio (tror jag den heter) som är motsvarande i julklapp för några år sedan. Den kostade ca 1000 kr, och hon är mycket nöjd med den.
 

sagan

Avslutat medlemskap
erhu skrev:
Flickvännens mamma ska köpa en APS-kompaktkamera med zoom. Den ska inte kosta mer ön 1000:-

Nån som har några spontana tips? jag har inte tillgång till några test el likn

erik
om det absolut ska vara APS så föreslår jag: Canon IXUS M1 den tar bra bilder..mycket liten och smidig..kostar 968 :- på http://www.cyberphoto.se/

:( det skulle ju vara med zoom oj..hm..då hittar jag endast Soligor AZ-360A APS Zoom 956:- ingen aning om den tar bra bilder.. mvh/Kim
 

janm

Aktiv medlem
Köp inte APS. Minolta och Konica har lagt ned tillverkningen av APS-kameror, Nikon och Pentax har lagt ned vidare utveckling. Formatet är döende.
 

erhu

Aktiv medlem
det är inte jag som ska använda den...

Ackelid har förstått- det är inte jag som ska ha den. Hon gillar panoramaformatet och kommer inte göra några förstoringar. Jag tror att det kommer gå att få tag på helt ok aps-filmer de närmsta åren. Har jag fel på den punkten så får hon ju naturligtvis tänka om.

Den ska gärna vara lättanvänd också (även för att vara en kompaktkamera...)

hon var på väg att bli pålurad en Minolta Vectis 2000 för 1095 på "Expert"("normal pris 1995:- JÄTTEBRA zoom"...). Den kostar 895:- på Scandinavian Photo och har rätt sunkigt zoomomfång

erik
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Tusen spänn för en digitalkamera, lycka till om du vill kunna se på bilderna också.

Jag säger det igen, framkallningen är dyrare och när jag använde en APSkamera var Fujis rullar värdelösa. Värdelösa på så sätt att labbet inte kunde läsa infon som kameran sparat och jag fick onekligen bara bilder i det obeskurna formatet.

Det var dock 2 år sen men ändå.

Hmm förresten, Ackelid? Sonnaren menar du väl.
För en gångs skull så har jag ju int sett till Ackes stora tryne i den här tråden :D
 

erhu

Aktiv medlem
just det

SinusLinus skrev:



Hmm förresten, Ackelid? Sonnaren menar du väl.
För en gångs skull så har jag ju int sett till Ackes stora tryne i den här tråden :D
just det,det gick lite fort där. us är det ju naturligtvis som har koll.

Hon vill definitivt *inte* ha en digitalkamera och inte heller 35mm. Det är som sagt APS med zoom(zoomen har dessutom fördelen att det gör det svårare att ha fingrarna ivägen för objektivet-ett problem som annars min farmor ofta råkar ut för...)

e
 

Olle

Aktiv medlem
SinusLinus skrev:
Jag säger det igen, framkallningen är dyrare och när jag använde en APSkamera var Fujis rullar värdelösa. Värdelösa på så sätt att labbet inte kunde läsa infon som kameran sparat och jag fick onekligen bara bilder i det obeskurna formatet.

Det var dock 2 år sen men ändå.
Jag har haft en Canon Ixus L-1 i ca två år och har bara använt Fujifilm. Har alltid fått tillbaka mina bilder i det format jag ställt in, oavsett labb. Det är antagligen kameran och inte filmen som är problemet.

F ö är Ixus L-1 extremt liten och lätt och ger förvånansvärt skarpa bilder.
 

erhu

Aktiv medlem
tror inte det

Tommy Lindholm skrev:
En kompis till mig hade för ett tag sedan en APS-kamera Canon till försäljning som var helt oanvänd till salu för ca 1000 kr. Troligtvis är den inte såld.
Intresserad?

Se länken nedan

http://www.canon.se/canon/webConfig.nsf/obkey/Produkter?OpenDocument
hon är en trygghetsnarkoman så jag tror inte hon är intresserad (pga ingen garanti , Konsumentköplag )

Jag får inte länken att funka heller

Jag hade en APS kamera i somras (en Minolta Weathermatic som försvann i Stilla havet)- de få rullar jag hann framkalla tyckte jag var riktigt justa (nu pratar vi alltså färgkort á la semesteralbum, inga pretentiösa konstverk som förstorades till A1). När jag skulle köpa ny vattentät kamera hittade jag en beggad äldre Weathermatic modell som går på 35mm- naturligtvis mkt roligare :)

e
 
ANNONS