Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dubbelexponering

Produkter
(logga in för att koppla)

BiNo

Aktiv medlem
Jag har med ljus och lykta försökt hitta information om hur man dubbelexponerar, det enda jag hittar är olika ord för det, men ingenstans någon förklaring. Så vore VÄLDIGT tacksam om någon kunde hjälpa mig med en förklaring.

/Bibi
 

acke

Avslutat medlemskap
Bibi:
Att dubbelexponera innebär helt enkelt att man fyrar av kameran två gånger på raken utan att filmen dras fram mellan avfyrningarna. Man exponerar alltså två bilder på samma filmruta. Man kan förstås exponera 3, 4, 5...bilder på samma ruta oxå - då brukar det kallas multiexponering.

Moderna kameror (och en del äldre) har ofta ett speciell inställningsläge för multiexponering. Kameran fungerar precis som vanligt i detta läge, förutom att filmen inte dras fram efter exponering.

Man får ofta minska exponeringen vid dubbelexponering. Meningen är ju att de två bilderna tillsammans ska ge lagom mycket ljus på filmen. Det vanligaste är att man underexponerar båda bilderna ett steg.
Vill man multiexponera 4 bilder så bör varje bild underexponeras två steg (normalt sett, det beror lite på vilka effekter man vill uppnå).

Mvh
Acke

PS. Ett tips:
På äldre kameror som saknar dubbelexp-funktion men har manuell återspolningsvred kan man göra så här: Notera återspolningsvredets läge före exponering, exponera bild 1 och dra fram, veva sedan tillbaka filmen en ruta (dvs. till föregående läge på vredet) och exponera bild 2. Det kan funka ganska bra om man är noggrann.
 

BiNo

Aktiv medlem
Svar till Ulf och Heléna

Tack för svaret Ulf, jag visste innan vad det betydde, men vet inte hur jag ska bära mig åt för att kunna göra det. Jag har en Pentax MZ-50, och har inte hittat nå knapp för dubbelexponering, och den matar fram filmen automatiskt. Hur gör jag då? Eller jag kanske inte kan det med denna kameran?

Heléna,jag vill försöka mig på att få 2 olika bilder i en bild.

/Bibi
 

more10

Aktiv medlem
Bibi.
Titta efter en symbol där två (alternativt tre rektanglar) överlappar varann. Det brukar vara symbolen för dubbel (alt flera) exponeringar. Antingen brukar det finnas på en ratt eller vid nån funktions/mode - knapp. Många moderna kameror (åtm de som har display) brukar då visa denna symbol när den är vald. Men jag har aldrig testat en Pentax, så jag vet inte säkert hur din fungerar...

M
 

acke

Avslutat medlemskap
Bibi,
om funktionen finns så bör det rimligen stå i manualen (om du har en sån). Eller i Pentax' produktbroschyr.
Ett annat enkelt sätt är att maila eller ringa till Pentax och fråga...

Om funktionen inte finns så blir det lite knepigare...
Det borde gå att dubbelexponera på allra första filmrutan genom att ladda filmen, exponera bild 1, spola tillbaka filmen, ladda den på nytt på exakt samma sätt som första gången, exponera bild 2. Men det lär knappast bli millimeterprecision i passningen mellan de två exponeringarna med en sån primitiv metod...

Med blixtbelysning i ett mörkt rum kan man dubbelexponera på ett annat sätt. Då kan man ju låta slutaren stå öppen (i läge B, bulb) mellan de två exponeringarna. Vill man tända i taket mellan exponeringarna så sätter man helt enkelt på objektivlocket som ljusskydd.
Mvh/Acke
 

Helena

Aktiv medlem
ackelid skrev:
Bibi,
om funktionen finns så bör det rimligen stå i manualen (om du har en sån). Eller i Pentax' produktbroschyr.
Ett annat enkelt sätt är att maila eller ringa till Pentax och fråga...

Om funktionen inte finns så blir det lite knepigare...
Det borde gå att dubbelexponera på allra första filmrutan genom att ladda filmen, exponera bild 1, spola tillbaka filmen, ladda den på nytt på exakt samma sätt som första gången, exponera bild 2. Men det lär knappast bli millimeterprecision i passningen mellan de två exponeringarna med en sån primitiv metod...

Med blixtbelysning i ett mörkt rum kan man dubbelexponera på ett annat sätt. Då kan man ju låta slutaren stå öppen (i läge B, bulb) mellan de två exponeringarna. Vill man tända i taket mellan exponeringarna så sätter man helt enkelt på objektivlocket som ljusskydd.
Mvh/Acke
Men då behlöver juh man en kamera med time funktion eller en trådutlösare med låsbar avtryckare :(
 

acke

Avslutat medlemskap
Helt rätt. Men en konventionell mekanisk trådutlösare kostar inte mycket mer än en film inkl. framkallning.

Kräver kameran däremot en elektrisk trådutlösare, då kostar det några hundringar.

Å andra sidan är en trådutlösare användbar i många andra sammanhang oxå. Det är ett av de första tillbehören man behöver efter att man har köpt stativ.:)
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Ett annat sätt

Om du inte har ett reglage för dubbelexp så kan man försiktigt sträcka filmen bakåt med återspolningsveven och sedan hålla inne den lilla frikopplingsknappen i botten på kameran medans du drar fram som vanligt.
hare bra
/ Gunnar
 

Helena

Aktiv medlem
Re: Ett annat sätt

gundj skrev:
Om du inte har ett reglage för dubbelexp så kan man försiktigt sträcka filmen bakåt med återspolningsveven och sedan hålla inne den lilla frikopplingsknappen i botten på kameran medans du drar fram som vanligt.
hare bra
/ Gunnar
Dom flesta kameror brukar väl kräva att man drar tillbaka hela rullen då?
 

acke

Avslutat medlemskap
Re: Re: Ett annat sätt

Helena skrev:


Dom flesta kameror brukar väl kräva att man drar tillbaka hela rullen då?
Det där kan vara lite olika på olika kameror. Det enklaste är att sätta i en gammal skräpfilm och prova. Gör man markeringar på filmen med spritpenna så kan man kolla om filmen ligger kvar i samma läge.

Men jag vet inte hur relevant detta är, för de allra flesta på denna sajt har väl kameror utan manuellt återspolningsvred, antar jag?
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Mekanisk frammatning

Metoden jag beskrev ovan funkar utan bekymmer på de äldre modeller av Yashika, Pentax, Canon & Nikon jag haft. Ingen av mina kameror har någonsin krävt något av mig ;-)
Igentligen var det inget svar till Bibi eftersom jag såg att hon har en nyare kamera med motor antar jag, utan en komplettering till förslaget att dra fram och sedan backa filmen igen.
anledningen till att sträcka upp filmen lite först är att den kan vara olika hårt spolad i kasetten, en löst spolad film kan råka följa med lite även när frikopplingsknappen är intryckt.
 

accipiter

Aktiv medlem
Gunnar!
Din beskrivna metod är enkel och bra och inbjuder verkligen till experimenterande.
Man kan fråga sig om inte utvecklingen när det gäller hanterandet av vissa kamerafunktioner har gått åt fel håll.
Dels har man som sagt i många fall tagit bort möjligheten till manuell frammatning/returspolning och på många kameror saknas också riktigt synkuttag.
En sak som ofta inte kan väljas bort är DX-kodningen av filmkänsligheten. Sätter man i en hemladdad Tri-X som saknar DX-fälten på kassetten (ex gamla Ilfordkassetter som är outslitliga)får man finna sig i att exponera den efter ISO 100 eller fippla med exponeringskompensationen.
Nä, tacka vet jag mina gamla Canon F1:eek:r. De är slitna och fula och folk tittar med misstro på dem, men där finns den lilla knappen som stannar filmen vid frammatningen, det lilla synkuttaget och bakom ett dammigt litet glas vrider man själv fram sitt ISO-tal. Det är grejer det!
/ragnar
 

Helena

Aktiv medlem
ragnar skrev:
Gunnar!
Din beskrivna metod är enkel och bra och inbjuder verkligen till experimenterande.
Man kan fråga sig om inte utvecklingen när det gäller hanterandet av vissa kamerafunktioner har gått åt fel håll.
Dels har man som sagt i många fall tagit bort möjligheten till manuell frammatning/returspolning och på många kameror saknas också riktigt synkuttag.
En sak som ofta inte kan väljas bort är DX-kodningen av filmkänsligheten. Sätter man i en hemladdad Tri-X som saknar DX-fälten på kassetten (ex gamla Ilfordkassetter som är outslitliga)får man finna sig i att exponera den efter ISO 100 eller fippla med exponeringskompensationen.
Nä, tacka vet jag mina gamla Canon F1:eek:r. De är slitna och fula och folk tittar med misstro på dem, men där finns den lilla knappen som stannar filmen vid frammatningen, det lilla synkuttaget och bakom ett dammigt litet glas vrider man själv fram sitt ISO-tal. Det är grejer det!
/ragnar
Det går juh att tejpa över dx kodningen eller klistra på en annan kod så slipper man det problemet...
 

accipiter

Aktiv medlem
Heléna!
Ja, jädrar, du är rolig, du. Sitta där och klippa och klistra DX-märken på nitton (och en halv) kassetter sen man laddat en 30-metersrulle. Icke! Den terapin får andra ägna sig åt.

/ragnar
 

Helena

Aktiv medlem
ragnar skrev:
Heléna!
Ja, jädrar, du är rolig, du. Sitta där och klippa och klistra DX-märken på nitton (och en halv) kassetter sen man laddat en 30-metersrulle. Icke! Den terapin får andra ägna sig åt.

/ragnar
ja haha visst är jag?
Kan man inte skaffa förkodade kasetter så får man väl skylla sig själv?
Laddar du allihopa på en gång?
Själv så har jag väl max 10 kasetter åt gången som jag laddar vid behov... Det är juh det som är charmen med att kunna ladda hur man vill... Om man vill ladda bara fyra rutor eller kanske 36...

Jag kör bara plastkasetter och ställer in på kameran istället... tur för mig va :)
 
Tillbaka till multiexponeringsdiskussionen.

Jag undrar om det är någon skillnad i vilken ordning man tar bilderna om man tar några stycken i en multiexponering.
Blir första bilden tydligar på något sätt, eller är det bara den som är bäst exponerad som syns bäst?

Jag läste också att man måste räkna om exponeringarna så att om man tar två bilder, så ska båda vara ett steg mörkare etc...

Vilka delar av bilden är det som syns bäst. Jag gissar bara på att det är dom ljusa delarna av bilderna som kommer att synas bäst. Stämmer det?

Vad är det för skillnad på att ta en bild på någonting fast (typ en staty på natten), och å ena sidan använda en lång slutartid å andra sidan ta flera bilder med kort slutartid.
 
ANNONS