Annons

Bilderna mörka!

Produkter
(logga in för att koppla)

cerox

Aktiv medlem
:( :( :( :( :(
Vad ska jag göra när mina bilder blir mörka? Är det filmen?
Jag använder iso 400 för både ute och inne. Mest ute. Ska jag använda iso 200.
Hur ska jag gå tillväga?
Ge mig gärna lite tips.
Annars är bilderna klara och fina.....Hur märker man om bilden är överexponerad?
Jag har en Minolta 505si.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Hur mäter du ljuset? Manuellt, auto, program...? Lämnar du bilderna till snabblabb? Använder du samma labb hela tiden? Blir det alltid för mörkt?

"Hur märker man om bilden är överexponerad?"
Då blir det för ljust...!

Prova att mäta ljuset manuellt. Ta alternativa exponeringar; en enligt mätaren, en överexponerad och en under. Det är bara o testa sig fram.
 

cerox

Aktiv medlem
Hmmmmm...............

Tack Calle!

Egentligen vet jag ingenting om kameran. Men bilden är inte överexponerad i alla fall. Den är mera underexponerad i sådana fall. Jag tänker särskilt på en bild som jag tog av husbilen. Det är fullt dagsljus, bilen står under ett ganska så högt träd. Bilen blir liksom skuggad av trädet. Det här med film blir jag inte rikigt klok på.'
Vad hade hänt om jag hade tagit samma bild fast med iso 200 eller iso 100? Eller det kanske inte har med bilden att göra.
Jag gör framkallningen hos ett lokalt snabblabb. Oftast på 1 timme.
Ljusmätning, gör jag i sådana fall manuellt. Jag har ingen apparatur som hjälper mig, borde jag ha det?
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Hej cerox,
Filmwens känslighet anges i ISO tex 100, 200 & 400. Varje fördubbling / halvering motsvarar 1 bländarsteg eller ett slutartids-steg.
Exempelvis så kanske en korrekt exponering av ett motiv är 1/125 sek o bl f5,6 med en ISO 200 film.
Med en ISO100 måste du öppna bländaren till f4 om du vill behålla slutartiden eller förlänga tiden till 1/60 sek om du vill behålla bländaren och fortfarande ha rätt exponering av motivet.
Din kamera läser av filmens DX-kod och anpassar ljusmätningen efter filmens känslighet automatiskt.
Anledningen till dina mörka bilder kan vara att ljusmätaren behöver kalibreras (knappt troligt), labbets maskin ger mörka bilder (troligare) eller så luras din ljusmätare av infallande ljus eller stora ljusa ytor och exponerar efter dessa. Prova att gå närmare moivet och mät ljuset, gör sedan alternativa exponeringar -1 0 +1 och skriv upp vilket bild som är vilken exponering.

Du skrev att du gör ljusmätningen manuellt, är du säker på att du mäter rätt? prova med kamerans automatlägen oxå som jämförelse.
Lycka till
Gunnar
 

Jimsan

Aktiv medlem
Du skriver att du tog en bild utomhus på din husbil.
Kolla på den bilden om det är något parti som är korrekt exponerat.
Det är möjligt att om du stod en bit ifrån så kan du fått med en bit himmel. Har du haft kameran på automatinställningar så kanske den ställde in exponeringen efter den ljusa himmlen, vilket gör att den blir rätt exponerad och resten blir underexponerat.
Prova gå närmare, med kameran på Manuel och ställ exponeringen när du inte ser någon ljus himmel i sökaren. Då borde det bli rätt.
 
ANNONS