Annons

Fuji Finepix S2 Pro

Produkter
(logga in för att koppla)

abatarphoto

Aktiv medlem
Är det någon som vet hur det är med extern blixt till denna kamera?
Inte någonstans kan jag hitta att Fuji nämner att det behövs typ SB-28DX eller SB-80DX till denna kanera för att kunna utnyttja 3D-Matrix-balanserad-upplättningsblixt som det gör då man läser om Nikon D 100?

Mvh / Björn
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Kim; Även med blixt? Då har Fuji lyckats med något som Nikon inte klarade.

Utan att veta så misstänker jag nog att det krävs en DX-blixt för att få TTL.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nä, men Nikon kan inte mäta från filmplanet med någon av sina digitalkameror på det sätt de analoga funkar. De gör någon abbrovink med DX-blixtarna, jag tror de fuskar och mäter en förblixt innan slutaren öppnar istället för att mäta under exponeringen som vanligt. Och det klarar inte de gamla blixtarna.
 

sagan

Avslutat medlemskap
aha..jag hittade inte infon han sökte heller..det är väl enklast att ringa Fuji..08-506 141 00
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Det funkar att köra TTL med t.ex SB 28 på S2, DX-varianten är inte ett måste.
Däremot så kanske man får extra finnersser med en DX-blixt, vet inte.

Sökte på "SB 28" i Dpreviews forum, och hittade en som sade följande angående S2 och SB 28:

"- TTL don't work for 800 and 1600 .. so only works for 100-400 ISO"

Kanske en DX åtgärdar detta?
 

julgus

Aktiv medlem
Hej

S2Pro fungerar utmärkt med SB28, dvs utan DX tillägget-även för ISO1600 (gav korrekt exponering vid mitt snabba test).

Detta var ett argument för S2 jmf med D100 då en SB80DX går loss på nästa 5000:-

S2 med SB28 fungerar precis som min F100 men ger aningen mer exponering verkar det som.

S2 är fö en mycket bra kamera. Har nu dragit ca 300 bilder (fick den i förrgår) och resultatet är ibland häpnadsväckande bra.

Firewire krävs (tycker jag) och MASSOR av minne i PC. Vid maxupplösning och konv från RAW så skapas filer på över 70mb.... (mina 128Mb i PC förslår inte långt 2x256 är på väg...)

Med vänlig hälsning
Johan
 

abatarphoto

Aktiv medlem
Länkar till S2 Pro och D 100

Tack Johan
Om det blir en Digital SLR för mig så verkar S2 Pro vara ett bra alternativ som du säger.
Man slipper köpa DX blixt och ett annat bra alternativ verkar vara med S2 Pro att den har inbyggd BatteriPack så att kameran blir lite större och bekvämare att hålla i.
D100:ns separata BatteriPack går loss på 3.500:- ungefär?

En bra länk till S2 Pro

En bra länk till D 100

Mvh / Björn
 

julgus

Aktiv medlem
Hej

ja, D100 är ca 1000.- billigare, men verticalgreppet kostar 3500.- och SB80DX kostar nästan 5000.- till. Sedan har S2 firewire inbyggt vilket ju inte försämrar kameran. Nackdelarna med S2 är att den kräver 2 olika batterier och har inte en avtryckare vid porträttformat. Olika tidningar har testat D100,S2 o D60 jämte varann och rankar avseende bildkvalitet S2,D60 o D100 i ordning. S2 har dessutom uppvisat upplösning som hittills ej skådats, interpoleringen ger mer detaljer iochmed Fujis honeycombformat på ccd-elementen.

Alltsammans naturligtvis teknikaliteter. Jag har använt kameran under snart en vecka och är nöjd med denna lösning. Kommer att fungera perfekt i min rörelse.

Med vänlig hälsning
Johan
 
ANNONS