Annons

Storlek och upplösning

Produkter
(logga in för att koppla)

Strutsen

Aktiv medlem
Hej,
Vi diskuterade en sak idag och klart stod att ingen hade koll.

Om man ska skicka bilder från digitalkameran till labb för kopiering.
Vilken storlek och upplösning skall användas?
Är det RAW-format. Och i så fall. Är storleken given?

Kameran är en Dimage7
 

sagan

Avslutat medlemskap
största storlek och minsta komprimering..så klart :)
eventuellt interpolering..med det gör ofta labben själva om det är frågan om stora papperskopior.
tiff eller jpg är vanligast att de tar imot över nätet..vissa tar bara imot i jpg.
mvh
/Kim
 

sagan

Avslutat medlemskap
lägsta jpg komprimering räcker bra..skillnaden jämfört med tiff är mycket liten, och använder man tiff får man inte plats med många bilder på minneskortet. läge "FINE" m.a.o
självklart största storleken..2560 x 1920 pixel
mvh
/Kim
 

Mr.X

Aktiv medlem
Spara i 300dpi minst antar jag också att du måste göra, annars blir det väl inge bra.. iaf "kräver" crimson det. Jag skickade in en bild på förstoring, den var 125MB stor dvs, 100x70cm i 300dpi.. prova Crimson.. gillar dem skarpt!
 

ols

Aktiv medlem
nu ska jag vara petig, det är mer än ganska stor skillnad på .jpg och .tiff

om du väljer tiff utan komprimering så försvinner ingen info.

medans jpg är en förstörande komprimering, oavsett vilken grad du använder.

så visst tar det plats men där är betydligt mer info i tiffen
 

sagan

Avslutat medlemskap
det är bara att skicka den som den är..eller interpolera..om inte labbet gör det själva.
för riktigt stora papperskopior alltså.

mvh
/Kim
 

sagan

Avslutat medlemskap
interpolera..göra bilden större i bildbehandlingsprogram..från 5mp till 10 mp..exempelvis.
mvh
/Kim
 

ols

Aktiv medlem
Kim7i skrev:


kolla på samma bild (tiff resp. jpg) i A4..nej, det är verkligen inte stor skillnad.
nej det är möjligt du inte ser det på skärmen och ev inte på A4 i heller men som jag sa jpg är en förstörande komprimerings form så rent principellt så är det tiff som gäller.

men visst borde man se det på skärmen om man förstorar typ 300 procent eller så, sitter tyvärr inte så att jag kan kolla det nu.
 

Loj

Aktiv medlem
Kim7i skrev:


kolla på samma bild (tiff resp. jpg) i A4..nej, det är verkligen inte stor skillnad.
Rätt - och fel!

Det syns inte någon skillnad - eller knappast ingen. Men den väsentliga skillnaden ligger i att jpeg är ett s.k. förstörande format, dvs varje gång jpegbilden sparas tappar man info.

Sedan är det en annan fråga hur många gånger man måste spara innan man verkligen SER att bilden försämrats...


/Janne
 

sagan

Avslutat medlemskap
ols skrev:


nej det är möjligt du inte ser det på skärmen och ev inte på A4 i heller men som jag sa jpg är en förstörande komprimerings form så rent principellt så är det tiff som gäller.

men visst borde man se det på skärmen om man förstorar typ 300 procent eller så, sitter tyvärr inte så att jag kan kolla det nu.
japp, visst..om man tycker det är värt den extra platsen/tiden det tar med tiff, trots att det inte syns någon skillnad i normala storlekar..så ska man absolut göra det :)

jovisst..förstoring med 300% borde man se skillnad.
 

Copy_Con

Aktiv medlem
Kim7i skrev:


kolla på samma bild (tiff resp. jpg) i A4..nej, det är verkligen inte stor skillnad.
Nope, nästan ingen skillnad alls, man kan se lite brus i vissa färgkanaler, men det beror på hur brusig bilden var innan. Jag föredrar att spara bilderna i EPS med bästa jpg kvalitet, filerna blir mindre och ändå superbra. Kan även tillägga att när jag skickat bilder till tryck så har en del tryckerier sagt att jpg medium är lagom.
 

ols

Aktiv medlem
hur är det farbror Barbro brukar säga .... det finns inga genvägar till den perfekta bilden......:) nej men för ev ha användning för era bilder i framtiden så kompromissa så lite som möjligt.
 
ANNONS