Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

4000:- för en EOS 1N med Booster?

Produkter
(logga in för att koppla)

johanfalkman

Aktiv medlem
Oskäligt pris?, Häleri? EOS 1N

Om man tittar på begagnatmarknaden så inser man snart att man får ge ca 3500-6000:- för en Eos 1 med booster, går detta att jämföra med en EOS 1N med booster? har tillochmed hört att en del 1or sålts för 2000:-
Skillnaden mellan dessa kameror är ju marginell, lite förbättrad fokus´och lite mer lulllull.
1:an kom -89 och 1N kom -94 om jag inte minns fel, så kameran har ju nästan 8 år på nacken hursomhelst.
Anledningen att jag frågar är att jag nyligen inhandlat en EOS 1N med booster för 4000:-, utan någonsomhelst garanti på att den skulle vara lite använd eller pressanvänd. Borde jag ha fattat att den var stulen, för så var fallet. Just nu har jag ingen kamera med andra ord. Allt är under utredning, så om ni har sålt eller sett liknande kameror för detta pris, så var snäll mot en stackars student som blivit av med sin kamera. Maila mig om detta snarast. Köpte även en speedlight 540Ez för 1000:- var även detta "för" billigt?
Jag har lustläst annonser om 1N och speedlight sen i mars och sett flera i den prisklass jag gav, men dem finns ju självklar inte med längre, så det är ju lite svårt att bevisa att så är fallet.


Mv.h

En förtvivlad..:(
Johan Falkman. johfo99@ite.mh.se
 

pixelbild

Avslutat medlemskap
4000:- för en Eos-1N??? jag har aldrig sett så låga priser.Jag gav 7000:- för min tyckte det var billigt.
 

johanfalkman

Aktiv medlem
Jag hade själv sett en EOS 1N HS för 4000:- NOK på Elite Foto, därav tyckte jag inte det var speciellt konstigt, även en del EOS 1 HS för 3000:-, kan man inte räkna med att ge ca 1000-1500 mer för en 1N jämfört med 1?

/Johan
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Hej. Jag hoppas att situationen löser sig. Jag själv gav 9000 för min 1N HS men den var í bra skick. 4000 skulle jag ha reagerat för. Nypris för en 540EZ är väl ca. 4500 kr om jag inte har helt fel för mig. Avgör därav själv..
 

kaatman

Aktiv medlem
Ja, om sakerna inte är stulna, så är de med garanti profffskörda. Man brukar se detta på avtryckaren på husen, som brukar vara alldeles blank. (Är den inte av svart-eloxerad metall på EOS 1 ?)
Lämna in kameran till Canon IT Service; Sölve Hellberg, så kan han gå igenom den och bl a se på räkneverket hur många exponeringar huset gjort och även kolla ev fuktskador.
Jag köpte en EOS 1 N RS, som såg ny och fräsch ut - hade gjort 8000 exponeringar, så gick slutaren sönder efter 10 rullar. 3500 kr + arbetet att byta den... Surt... Men jag gjorde upp detta med Canon som säger sig ha testat sina slutare för 150 T exponeringar.

Men det finns ingen, speciellt inte fotohandlare, som säljer saker helt galet billigt utan en vettig anledning.
 

johanfalkman

Aktiv medlem
Manual.

Helloj igen,

Kommer nu i efterhand på att jag ringde upp killen ifråga och frågade om att få manualen, som ett slags kvittens på kameran, och den skulle han självklart skicka med. Det kan ha varit därför jag inte reagerade på affären.
Vad jag menar är ju att en tjyv springer ju inte omkring med en manual till kameran. Eller hur?

/Johan.
 

aqvarick

Ny medlem
Jag köpte själv en begagnad kamera och begärde kvitto , det gör jag alltid om det är dyrare saker . lycka till !
 

erhu

Aktiv medlem
.

4000/1000 var riktigt billigt- holl sjalv pa att shoppa runt pa beg.sajter varlden over och tror aldrig att jag sag nagon sa billigt. De flesta svenska proffskorda jag sag lag runt 7000-8000.
De norska priserna ligger klart under de svenska

Det verkar trots allt som om du gjort ett godtrosforvarv- om du bara kan bevisa det sa ska du ha ratt att behalla prylarna.

Parantes/kuriosa(?)
Sana har situationer behandlas olika i olika lander. Om jag inte minns fel sa har det forts seriosa diskussioner om att slopa godtrosskyddet till forman for den ursprunglige agaren. Godtrosskyddet har dels motiverats med div rattsfilosofiska argument dels att det skyddar/forenklar handel

Att avgora forekomsten av koparens (eventuella) goda tro ar naturligtvis det svara och praxis har skarpts avsevart vad galler krav pa tex originalkvitton, kartonger osv de senaste aren. Till syvende och sist blir det en helhetsbedomning av situationen som avgor.

Det har blev lite langre an jag tankte fran borjan. Mitt tips till Johan ar att du kontaktar en advokat/jurist om det inte verkar som om du kommer fa tillbaka prylarna (eller pengarna)- det kan det vara vart for att fa behalla prylarna
 

Henric86

Avslutat medlemskap
2000 spänn är inte det minsta dyrt för en 1:n om den är presskörd. Har på nära håll beskådat hur grejer blivit just "presskörda". Speciellt obejektiv i fotbollsklassen (300/2.8, 200/1.8) sjunker nog till en femtedel av priset efter några år på en tidning.
Begär alltid kvitto och tänk lite logiskt. En kvaddad och utsliten 540 kan man nog också få för en tusenlapp. Alla tidningar har ju bytt till 550 EX så det är väl en smula konkurens på den begagnatmarknaden.
 

Nikonmannen

Aktiv medlem
Hmm... om en tjyv korpar min kamerautrustning så får han ett gäng manualer med eftersom jag har både kamerahus- och blixmanual i den ena väskan.

Beträffande proffskörd och inte - Jag ser ingen nackdel med att köpa proffskörda grejer om priset är det rätta. Tvärtom. Jag bytte nyligen bort en gammal Nikon F4 med 140.000 exponeringar på nacken. Ful på utsidan men helt okej enligt Nikon som tittade över den. Har nu två stycken F5, en som är tre år och en som är typ sex år. Skulle jag handla en kamera privat skulle jag garanterat köpa en beggad F5 istället för någon sprillans ny plastig konsumentkamera. Sedan är det ju en viss charm över patina...
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Läste i medlemsprofilen att du fotograferade för motortidningar. Är inte alla på fotoavdelningen extremt försiktig med utrustningen borde väl du veta hur en 300 glugg kan se ut efter några år; buckliga vid linsöppningen, märken från slag, kanske åkt i backen ett tjugotal gånger, autofokus som knappt fungerar...
I många fall kan man göra riktiga fynd om man köper presskörda grjer, men granska kritiskt är väl ett bra råd. Talar som sagt av erfarenhet.
 

Nikonmannen

Aktiv medlem
Mja, mina skador genom åren har inskränkt sig till ett spräckt motljusskydd och ett tappat UV-filter (dåligt åtdraget). Bortsett från det är det mest lite nötta hörn på husen. En storstädning då och då är allt Nikon behöver göra med mina grejer.

Klart det finns folk som misshandlar grejerna något oerhört. Men för det mesta så brukar grunkorna funka oklanderligt.
 
ANNONS