Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon eos300 vs. minolta 505si

Produkter
(logga in för att koppla)

rindler

Aktiv medlem
hejsan!

tänkte köpa min första systemkamera...
har tidigare fotat med mamma och pappas
konicor och minoltor...

jag har bestämt mig för canon eos300 eller
minolta 505si. om man köper minoltan på
scandinavianphoto följer det med ett 28-105
objektiv och om man köper canon ett 28-90...

hur stor skillnad är det mellan 90 och 105?

vilken är bäst?

tänkte fota allt möjligt... resor, natur m.m
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Hej. Jag skulle rekomendera dig till att välja Canon kameran med den enkla anledningen att det finns en mycket större begagnatmarknad för objektiv odyl. Canons 28-90 skulle jag avråda dig ifrån köp istället en Sigma 28-105 eller som jag Sigmas 28-135 den är något plastig men fortfarande bättre än Canons 28-90. Sigman duger aldeles utmärkt och den har metallbajonett istället för plast som Canon.
Lycka till. Du kan ju kolla på min sida här, där e ett foto som e taget med 135an (fiskebodarna).
 

Maverick

Aktiv medlem
Det skiljer 15mm :)

Allvarligt talat så är det nog inte brännvidderna du ska haka upp dig på. Det finns många andra aspekter att ta hänsyn till som är viktigare. T ex ljusstyrka på objektiven, distorsion osv... Om det är så att du gillar att fotografera så kommer du antagligen på vilka brännvidder du trivs med och köper bättre optik då.

Kolla på kamerahusen vilka funktioner de stöder och hur deras lösningar ser ut. Minolta hade ett tag för sig att göra objektivfattningen i plast just på 505si. Om de fortfarande gör det så föreslår jag att du köper Canon.

/Maverick
 

Per

Aktiv medlem
Vad gäller bajonetten på 505:an är den mycket riktigt i "plast". Modellen "505 Si Super" kostar några hundralappar mer och har bland annat metallbajonett.

/Per
 

jakob

Avslutat medlemskap
Köp EOS300

Jag köpte själv min första systemkamera för ett par månader sedan. Jag fastnade då för 505si med ett 28-80 och ett 70-210 objektiv från Sigma.
Expert tog 4000:- för paketet.

Nu i efterhand skulle jag nog köpt EOS300 istället. Den har en större begagnatmarknad och en del funktioner som jag saknar på 505si.

Några av dessa är:
Skärpedjupskontroll
Stöd för HSM (tyst autofokus, iofs dyra objektiv)
Möjlighet att montera vertikalgrepp
Snabbare autofokus
Tystare
Uttag för fjärrutlösare

Det känns som om EOS300 räcker längre än en 505si och är ett bättre köp.
 

rindler

Aktiv medlem
andra alternativ?

hejsan igen och tack för svaren!

har varit på sta´n nu och kollat
lite på kamerorna... har också
pratat med en fotolärare på
en gymnasieskola och han rekommenderade
pentaz mz-30... några synpunkter?

vilken är er favorit? de på affärerna
säger bara de dyraste...

är det någon som vet något "paket" med
canon eos300 + bra objektiv?
 

rindler

Aktiv medlem
hmm...
det verkar som minolta 505si super, canon eos300 och pentax mz-30 är ganska lika...

är det någon som har sett något test/tabell där man ser olikheterna? eller vet själv kanske?

skulle vara kul och se bilder på samma motiv (med samma objektiv) med olika kameror. någon som vet någon sida?

vad är det annars man behöver köpa till? filter? regnskydd? :)
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Ta och köp den kameran som "känns" bäst i handen om du har svårt att bestämma dig. Filter: Polfilter, Skylight eller UV för att skydda objektivet, Ett 81a eller 81b filter är åxå ganska användbart. Jag gillar väskor av modellen Topload. Dessa modellerna speciellt All Weather modellerna ger ett bra skydd både mot stötar och väta. MIn Lowepro AW pro har även ett inbyggt regnskydd som det bara är att dra över väskan om det skulle regna för mycket.
 

kaatman

Aktiv medlem
Enn vän till mig kallar objektiv som det talas om här ovan för "dassrullar med gladpack". Jag tycker att det är en underbar (och sann) illustration av kvaliteten på dem. Köp det HUSET du vill ha; objektiv vill du byta / utöka sedan ändå!
 

flutte

Aktiv medlem
Jag skulle tro att det är enormt svårt att se någon som helst skillnad på bilder tagna med den ena eller andra kameran ifall samma optik används. Det är ju optiken som påverkar bildkvaliten, kamerahuset skall mest ses som en dyr hållare för filmen, även om det finns lite trevliga finesser.

Vad gäller objektivval så kan jag konstatera att jag tycker att 4-5.6 som är max bländaröppning på både det 28-90 samt det 75-300 som jag har, är för litet, men man kan inte få allting. Ljusstarkare objektiv är ju inte lika billiga... :)

Jag kan även konstatera att jag sällan använder 70mm eller 90mm på det lilla objektivet.

Om jag behöver zooma så byter jag hellre till det större objektivet, om jag är utomhus. Inomhus räcker blir 90mm nästan för mycket - i alla fall i vår trånga lägenhet.

/Fredrik
 

jakob

Avslutat medlemskap
Filter

Ett UV filter bör du ha på alla objektiv som repskydd.
Sedan kan du köpa ett cirkulärt polariseringsfilter. Detta tar bort reflexer och ger fulligare färger.
Polfilter är dock inte helt transparenta som UV filter utan stjäl lite ljus.

Ett skylight filter är ett UV filter som är svagt rosa tonat. Detta för att ta bort ev. blåstick vid utomhusfotografering. Det ger bilderna en varmare ton.

Gör du en sökning på filter här i forumet kommer det upp några tråda.

mvh
jakob
 

Per

Aktiv medlem
Jag tror det var i något av årets nummer av FOTO som dom satte ihop lämpliga nybörjarpaket av de 4 stora tillverkarna. För Canon och Minoltas del valde dom just EOS300 respektive Dynax505SiSuper.
Kanske kan du få lite mer info där.

För övrigt är jag helnöjd med min 505Super, pålitlig och tålig med goda prestanda för den prisklassen, och bra möjligheter att anpassa kameran efter egen smak (Custom-funktioner). På minussidan hamnar att autofokusen inte är speciellt snabb, skulle du fastna för Minoltas lösningar och vill ha en riktigt snabb AF oxå, kanske du skall kika på nya Dynax5.

/Per
 

bjornw

Medlem
Film och objektiv

Precis som de flesta skriver här så får du mest ut av din kamera, oavsett märke, om du har bra gluggar. Du kommer märka att filmval och objektiv gör större skillnad än huset.

Jag har en 505si super och är nöjd med den. Framförallt funkar ljusmätningen bra, även i knepiga situationer. Har en kompis som har en EOS 300 och han har faktiskt lite problem i tex halvt motljus (halva bilden med motljus alltså). Hans autofokus är lite snabbare (beroende på objektiv också) och skärpedjupskontroll kan kanske vara kul.
Ställer vi upp kamerorna bredvid varandra så mäter de olika (med samma film). Då vi mest pysslar med natur är förutsättningarna ofta knepiga och han har fler felexponerade bilder än mig. Då kameran är ner pulad i en rygga har hans en tendens att slå på sig själv, direktvals ratten är inte alltid bra, speciellt inte med lovikavantarna på.

För att förvilla lite till, kolla på Dynax 5, den ersätter förmodligen 505:an snart. Nikon F65 är också intressant, kanske är den bästa kompromissen av stort utbud (beg och gluggar), funktioner och pris.

/Björn
 

rindler

Aktiv medlem
svårt

hrm... vad svårt det ska vara att välja kamera :)

kanske lättare att hitta det negativa än det positiva:

pentax - begagnatmarknaden (?)

canon - plastiga (?)

minolta - kvalitet (?)

nikon - tunga (?)

jaa... det är inte lätt... vågar inte riktigt åka in till sta´n och känna igen. (de står bara tysta och stirrar på mig) tänkte köpa på internet.

behöver man köpa blixt på en gång?
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Svår att välja.

Jag funderar lite över dina frågetecken.
#1 Det finns massor av beg Pentaxgrejer.
#2 Plastiga kanske, men hållbara.
#3 Minolta har inte mer kvalitetsbekymmer än andra.
#4 Tungt = stadigt. Totalvikten på din utrustning kommer ändå alltid att vara för hög.

Jag har en Minolta 700 med div tillbehör och objektiv. Jag har hittills inte behövt sakna något till den men jag vet att det inte finns de mest extrema gluggarna kanske, men dom behöver inte jag.

Gå och pilla på dom en gång till och välj den som känns mest rätt.
Sparar du verkligen så mycket på att köpa på nätet så att det är värt det? Ibland kan det vara värt några kronor för den nyblivna kameraägaren att bygga en relation med den lokala fotohandlaren.
 

jakob

Avslutat medlemskap
Blixt m.m.

Köp lite i taget så ser du vad du vill ha efterhand.

Efter någon vecka eller två märker du vad du vill ha. Storlek på väska, blixt, filter m.m.

Något du kanske bör köpa direkt är UV filter för att de skyddar objektiven. Helst skall du ha ett filter per objektiv som damm- och repskydd.

Är du intreserad av att köpa begagnat?
Kolla din mail.

mvh
jakob
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Pentax har väl egentligen den bästa begagnatmarknaden av alla eftersom du kan använda alla Pentaxobjektiv från 1700-talet och framåt. Gamla skruvfattningsobjektiv brukar man se då och då för en spottstyver.
 

rindler

Aktiv medlem
osäker

hejsan igen!
jag som skrev här för att få en lite klarare bild över vilken kamera jag ska köpa... är grymt osäker nu... :)

blev faktiskt förvånad när jag kollade på experts hemsida nu och jämförde med cyberphoto/scandinavianphoto... trodde att det skulle skilja hundralappar...

jag får väl åka in till sta´n igen och blunda och känna...

lutar väl mest åt nikon... eller pentax... eller canon... eller minolta... får väl köpa allihop :)

jakob>> hade tänkt att köpa ny... tyvärr.

tack för alla svar förresten... hoppas på fler :)
 

Maverick

Aktiv medlem
Minolta har inga problem med kvalitén mig veterligen. Jag har använt Minolta grejer i snart tio år utan att behöva lämna in något för rep. Den stora nackdelen när det gäller Minolta är den något begränsade begagnat marknaden som i mina ögon är nästan obefintlig.

Extrem gluggar finns numera, om man kan hosta upp närmare 100.000:- vill säga.

Vad jag har förstått av andra här på sidan så verkar Canons personal vara lite si och så här i sverige.

Mitt val, om jag skulle välja, skulle nog bli mellan Minolta eller Nikon. Minoltas Dynax5 verkar bli bra, själv sparar jag för fullt till en Dynax 7. Samtidigt kan jag tänka mig att Nikons F65 är bra.

Mvh
Maverick
 
ANNONS