Annons

Riktigt gammal färgbild

Produkter
(logga in för att koppla)

Pilbecker

Medlem
Världens äldsta färgbild lär vara tagen nån gång i början på 1900-talet i en fransk kyrka. Exponeringen var visst på tre dygn. Det ska även under exponeringstiden ha varit bröllop, högmässa och kanske även dop, men då dessa utgör en så liten del i all tid som användes så syns inga spår av aktiviterna.

Ni får väldigt gärna rätta mig om jag har fel någonstans, det ligger säkert inte bara i mitt intresse att vara korrekt informerad om detta. Det jag vill komma fram till är att jag väldigt gärna skulkle vilja se bilden. Nån som vet var (på nätet) den står att finna?
Mvh/Thomas
 

mipert

Aktiv medlem
Tidigare använde man en metod där man exponerade tre svartvita blad genom Rött, grönt och blått filter. När man projicerade dessa tre bilder mot samma yta i projektorer genom RGB-filter såg man en färgbild. Deta var runt 1863.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Sergei Prokudin-Gorskii var inte först, knappast ens tidig, men han använde metoden med tre plåtar och jag hoppas att ingen har missat hans otroligt intressanta bilder (jag har för mig att det fanns en mycket mer omfattande nätutställning förut, men jag hittar inte den nu).
 

Jacob vP

Aktiv medlem
mipert skrev:
Tidigare använde man en metod där man exponerade tre svartvita blad genom Rött, grönt och blått filter. När man projicerade dessa tre bilder mot samma yta i projektorer genom RGB-filter såg man en färgbild. Deta var runt 1863.
Är inte det samma teknik som användes förr vid "rörlig" film: Technicolor?

/Jacob vP
 
ANNONS