Annons

Vilket pris på begagnad Canon EOS 30?

Produkter
(logga in för att koppla)

Challenger

Medlem
Någon som har någon uppfattning om vad en begagnad kamera Canon EOS 30 med objektiv 28-90 USM är värd?
Har blivit erbjuden att köpa den privat,den är ca:6 mån gammal och garanti finns kvar,den är i fint skick.
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag är inte säker, men var det inte den modellen som exponerade fel hela tiden? Det var en av modellerna som gjorde det enligt tester i tidningen FOTO.

En varning bara.

Mvh
Maverick
 

acke

Avslutat medlemskap
Jo, EOS30 fick ett rykte om sig att underexponera. Fast det är ju inget stort problem egentligen; det är ju bara att göra en motsvarande ändring av ISO-inställningen på kameran. (Att justera ISO är ju ingen ovanlighet, åtminstone inte för oss som plåtar dia.)

Vill man slippa trixa med ISO så kan man väl be Canons servicegubbar skruva upp exponeringen. Borde vara en baggis.:)
 

Krille

Aktiv medlem
Nej, Canon EOS 30 underexponerar inte. Har själv en sådan kamera och den ger mycket bra resultat, även med dia.
En begagnad EOS 30 i bra skick bör nog ligga på ungefär 4000 kr, eventuellt lite mer om den är i riktigt fint skick. Kameran är ju inte speciellt gammal och kostar cirka 6500 kronor ny.
 

Cj^

Aktiv medlem
EOS 30

Var väl bara blixtbilder den hade en tendens att underexponera. Har då inte märkt att min underexponerar något.
Köpte min (en månad gammal) med ett 28-105 USM för 6000:-
men det var iofs. mer än ett halv år sedan nu.:)
 

PeterH

Aktiv medlem
EOS 30

Hej på er!

Kolla in vad Christian Nilsson skrivit, han är nämligen den som testat EOS 30 i tidningen FOTO.
Han verkar ju dessutom äga en sådan (EOS 30) själv!

mvh

Peter
 

strofse

Aktiv medlem
Hej!

Jag har aldrig märkt att min EOS 30 underexponerar. Dessutom är det en himla trevlig kamera, speciellt med vertikalgreppet.

Klart värd att köpa begagnat om du tycker den ser ok ut! Vet inget om just 28-90 dock..
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Nej, det där med att ändra ISO viste jag inte alls. Har precis börjat med dia efter att tagit massvis med svartvita och neg. färg bilder.
Menar du pressning, eller någon form av exponeringskompensation?
Brukar det inte kosta en förmögenhet att få ett labb att framkalla efter ett annat ISO tal än det som står på rullen? :-|
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Han syftar på att ställa in kameran på en annan filmkänslighet bara för att "lura" den att exponera rätt. Inget behov av specialframkallning mao.
 

Maverick28

Aktiv medlem
NOPP!!!

Maverick skrev:
Jag är inte säker, men var det inte den modellen som exponerade fel hela tiden? Det var en av modellerna som gjorde det enligt tester i tidningen FOTO.

Ni far efter föregpngaren till EOS 30 nämligen EOS 50 och 50E.

Där kom foto fram till att den underexponerade men de jag sålde under min karriär som fotosäljare hade jag aldrig några klagomål på..
 

novis

Medlem
Har precis köpt en beg Eos 30 med 28-90 USM för 4500:- Kameran är 7 mån "gammal" och i nyskick. Killen som sålde hade köpt kameran på Expert och betalat 8500:-

Är nöjd med mitt köp...

VH
Novis
 

acke

Avslutat medlemskap
Re: NOPP!!!

Maverick28 skrev:


Ni far efter föregpngaren till EOS 30 nämligen EOS 50 och 50E.

Där kom foto fram till att den underexponerade men de jag sålde under min karriär som fotosäljare hade jag aldrig några klagomål på..
Sorry, det var givetvis EOS50 som via FOTOs test fick rykte om sig att underexponera. Helt rätt!:)
 

Nikonmannen

Aktiv medlem
Exponeringskompensation får vi väl alla göra lite till mans, åtminstone med dia?
Det är inte alltid det beror på kameran, det kan lika gärna vara avhängigt till filmen. Jag har en liten tabell jag gjort för olika typer av diafilm i olika ljusförhållanden. Den tabellen funkar givetvis bara för min kamera, men generellt så är det oftast ett tredjedels bländarsteg överexponering som gäller. För mig, alltså.
 

smurfen

Aktiv medlem
Hej!
Nu är ju du erbjuden 28-90 USM och den vet jag inget om, men till andra som funderar på EOS 30: köp INTE 28-105 USM!!
Detta p g a mycket kraftig vinjettering! Den vinjetterar även på 105mm. Har just efter MYCKET bråk fått reklamera den och bytt till 28-135.

Ang exponering så är den kanon!

Och som någon annan skrev: att få Canon att göra något alls är inte det lättaste......
 

Maverick28

Aktiv medlem
Nu är jag off...

smurfen skrev:
Hej!
Nu är ju du erbjuden 28-90 USM och den vet jag inget om, men till andra som funderar på EOS 30: köp INTE 28-105 USM!!
Antingen har de gjort en billigare 28-105 eller så har kvaliten sjunkit.. Har en 28-105 och jag har ALDRIg sett dne vinjettera på 105 mm...

Min är en KANONglugg med oöverträffad skärpa..Läser man på Canon.se så kan man nog få intrycket att de har ändrat konstruktionen på den.
 
ANNONS