Annons

Ljusmätare

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Vill investera i en lite bättre ljusmätare än det kameran har att erbjuda.

Det jag i första hand vill få ut av den är att kunna mäta infallande blixtljus, så man kan se bländarinställningar när man kombinerar flera blixtar/ljuskällor.

Vet att det finns en uppsjö av dessa mätare, men som amatör känner jag att de flesta av dessa faller bort rätt snabbt pga priset.

Vad jag vill ha tag på är en mätare, som är enkel att använda, men ändå klarar av de viktigaste sakerna, till ett bra pris.

Ser gärna även ngn typ av _recentioner_ på mätare som folk här använt, även om det är lite dyrare modeller kan det vara intressant att veta lite mer, då det enda jag vet är det som står i radannonserna, dvs modellnummer samt pris.


/Tobbe
 

acke

Avslutat medlemskap
Tips: Quantum CalcuFlash

Quantum Calcuflash är ett "gammalt" fabrikat som var populärt innan de direktvisande digitala modellerna kom. Det borde gå att hitta en begagnad Quantum-mätare till bra pris. De är mycket stryktåliga och tillförlitliga. Mäter med en noggrannhet på 1/3-steg, vilket är tillräckligt i de flesta sammanhang.

Jag köpte en beg. Quantum-mätare för 5-6 år sedan. Den funkar fint. Tror jag gav strax under tusenlappen.

Mvh/Acke:)
 

Sumpen

Aktiv medlem
Jag såg på Photax senaste REA-blad att de säljer ut en Capital F2 blixtmätare för 450 kr. Vet ej hur den funkar, har inte hittat någon Capital-sajt. Men det är ett bra pris :)

/Erik
 

kaatman

Aktiv medlem
Titta i produkt-banken här på fotosidan.se under avdelningen exponeringsmätare. Där finns nog en del synpukter och tips!
Kan rekommendera Minolta Autometer IV starkt!
 
ANNONS