Annons

Tankar kring visningsformatet av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
I takt med att jag framskridit som fotograf och FS-användare så har jag mer och mer insett att det är rätt meningslöst att publicera bilder som håller de tillåtna 1024 pixlarnas bredd. För det första så måste bilden JPG-komprimeras så mycket att den ofta blir rent "trasig" redan från min dator, och för det andra så vill man ju att bilden ska se bra ut direkt när den visas efter att man klickat på tumnageln. Fotosidans kompressionsalgoritm för nedskalningen av bilder är helt förfärlig, och totalförstör bilder som har några som helst detaljer i sig. Samtidigt är det förminskade visningsformatet med 640 pixlars bredd en aning för litet för att detaljrika bilder ska få leva ut. Därför skulle jag vilja ha en diskussion kring vad ni andra skulle föredra för bildformat.

Jag tycker personligen följande:

1): Bilden ska visas i fullt format direkt efter att man klickat på tumnageln.

2): Detta fulla format bör vara större än 640 pixlars bredd, men mindre än 1024. Förslagsvis ca 800, vilket räcker för de flesta motiv.

3): Man skulle fortfarande kunna klicka på bilden för att få den mot svart eller vit bakgrund, men utan att den förstoras.

Det skulle då i min mening bli lite enklare och roligare att titta på bilderna; man skulle se direkt hur bilden ser ut, utan att behöva förstora den, och bilderna skulle inte bli "förstörda" av den skitfula kompressionen.
I nuläget är det bara de lite mer erfarna eller insatta som begriper hur man ska hantera problemet, nämligen genom att spara bilden med 640 pixlars bredd för att den ska se bra ut direkt. Det känns dumt och tråkigt att t ex en nybörjare väljer största storlek för att det ska se så bra ut som möjligt, men glömmer då att bilden kommer att bli pixlig och skitful när man först klickar fram den. Det är också väldigt trist att enormt proffsiga fotografer väljer att visa sina bilder i futtiga 640 pixlars bredd för att de vet att det ser bäst ut då.

Vad tycker ni andra?

Edit: Ett bra alternativ skulle förstås vara om en bättre komprimering användes för nedskalandet av bilder. Den nuvarande är ett hån mot allt var fotografi innebär.
 

StefanN

Aktiv medlem
Jag stödjer dig helhjärtat i denna fråga Martin. Utan att vara proffsfotograf själv så begränsar jag mig oftast till 640 just eftersom autoskalningen är så dålig. Jag kan i nuläget nästan tänka mig vilken annan lösning som helst.
 

Makten

Aktiv medlem
StefanN skrev:
Jag stödjer dig helhjärtat i denna fråga Martin. Utan att vara proffsfotograf själv så begränsar jag mig oftast till 640 just eftersom autoskalningen är så dålig. Jag kan i nuläget nästan tänka mig vilken annan lösning som helst.
Titta, jag trodde den här tråden skulle självdö, precis som alla andra förslag man tar upp;-)
Tyvärr är det alldeles för få som alls läser här, så det blir nog ingen debatt i ämnet.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Jupp... Man måste tror jag inse att dom som vistas på fotosidan är fotografer. Därför bör ju sidan optimeras runt fotografering/bildvisning/fotografen

Thumbnail är ju ett givet inslag, dock kunde dom få vara någon pixel större.

Klickar du på en bild så skall den förstoras till max storlek direkt. under bilden kan man lägga all information som idag finns under "mellanbilden" dvs skriva kommentarer, info om bilden, fotografen osv osv.

Låt användarna få välja vilken bakgrund dom vill ha som visningsbakgrund och att detta gäller för alla bilder jämt när man tittar, jag föredrar heltklart svartbakgrund föratt isolera bort allt utom bilden.

Därmed blir jag förbaskat irriterad på ramar o skit som folk lägger på sina bilder och innehåler skuggor o annat tjafs. Men det kan ju itne jag klaga på egentligen... måste ju vara upp till fotografen att få "otimera" sin visning.. men det stör mig ;)

Dock måste jag få säga att Fotosidan gör ju lite småpill för att förbättra sig hela tiden, senaste funktionen jag märkt är ju uppgifterna i ens profil man kan skriva in, alltid roligt för någon :) Så bra jobbat grabbar! Men som sagt.. jag vill se en lite mer fotograf inriktad sida med optimeringar för just fotografer och visning, inte bara en internetsida där man kan visa upp bilder...
 

Makten

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Vi har noterat dina personliga önskemål.
Kan ni inte istället deltaga i tråden och skriva vad redaktionen verkligen tycker? Det kommer knappast välla in hundra andra användare som håller med mig, och alltså kommer vi aldrig få veta om folk tycker att det är nåt man bör göra nåt åt.

Det känns som att det skulle behövas nån slags "förslagslåda", där man också kan få respons. Annars sker ju aldrig några ändringar, även om många säkert skulle tycka att det var en utmärkt idé.

Vad tycker redaktionen i frågan?
 

Makten

Aktiv medlem
Jaha, det var ju inte så konstigt att man inte hittat den när den ligger gömd i ett eget forum i forumet;-) Vad är det då man ska diskutera här?

Flytta gärna tråden dit, men den lär ju läsas av ännu färre där antar jag.

Edit: "Tyck till, fråga och hjälp oss utveckla fotosidan.se" Det tolkar jag som att hela denna forumkategori är en stor förslagslåda, men jag kanske missuppfattar?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi är medvetna om det att finns mer att önska kring algoritmen, men vi har inga planer/tid på att se över detta just nu.
 
ANNONS