Annons

N00b-frågor om framkallning, tider och temperatur

Produkter
(logga in för att koppla)

ulli

Aktiv medlem
Jag undrar lite över det här med temperaturen på vätskor när man framkallar film. Hur noga är det egentligen? Jag framkallar nere i källaren och där är det bara 16 grader nu på vintern och jag pallar ju inte ta upp vätskorna innan och låta dem bli varmare. Vad blir det för skillnad och ska jag framkalla längre eller kortare tid om det är kallt?

Sen undrar jag lite över det här med tiderna också, är det också noga eller kan man göra lite hur som helst? Vad kan det bli för skillnader där?

Tacksam för svar och tips om allt som har med framkallning att göra :)
 

Graal

Avslutat medlemskap
Tid och temperatur styr kontrasten. Kortare tid/lägre temperatur ger lägre kontrast och tvärtom. Vid 18gr börjar det bli kritiskt för om framkallningsämnet ska verka över huvud taget. Under 20gr framkallningstemp rekommenderas därför inte. 16gr är alldeles för lågt som jag ser det. I mörkrummet som fotoklubben hade förut var det ganska kallt. Pappersramkallaren blev därför ibland kallare än 18gr och det hände knappt någonting. jag brukade då gå ut och hämta en skvätt kokhett vatten och hällde i vilket fick fart på framkallningen.
 

Urr

Aktiv medlem
Det går givetvis att värma glasflaskorna med varmt vatten på utsidan eller förvara framkallaren i rumstemperatur innan det är dags att använda den, men annars är det inte så kul för mörkrumsarbetaren att behöva hålla till i sådana kalla utrymmen.
 

orjanc

Aktiv medlem
har haft samma problem med temperaturen. Nu tar jag upp flaskorna med kemi och ställer dem i rumstemperatur sedan kör jag med en värmefläkt medan jag står i mörkret. Det är nämnligen inte bara kemin som vantrivs när det blir för kallt utan även jag.
 

Magnus W

Aktiv medlem
Lägre temperaturer kräver längre tider. 16° verkar lite väl lågt, under vissa gränser kan det hända oväntade saker eftersom framkallaren oftast är kalibrerad för ungefär 20°. (Förenklat) Alla kemiska komponenter i framkallaren skall vara samspelta, och vid lägre temperaturer kan en del av dom helt enkelt låta bli att fungera. Mitt tips är att försöka hålla tempen över 18°

Tiderna är ganska noggranna, men de tider som anges på förpackningarna är bara startvärden. Du får själv variera fram och tillbaka tills du hittar det som funkar bäst för dig. Av den orsaken är det viktigt att du är konsekvent med temperatur, tid och agiteringsmetod; du vill kunna repetera en lyckad framkallning.

The Massive Dev. Chart ger dig utgångspunkter för massvis av film/framkallar-kombinationer.

-- MW
 

ulli

Aktiv medlem
Tack

Tack för alla bra och snabba svar!

Jag får helt enkelt börja förvara vätskorna under sängen istället :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Grovt räknat är PLUS en grad lika med en minut MINUS.

Men det är väldigt grovt.

Under 18 grader celsius skall man hellst aldrig gå.
Framförallt inte om framkallaren innehåller hydrokinon som inte är verksamt under 18 grader.

Men visst testa går alltid men det blir inte så bra som det borde
 
ANNONS