Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

samla kottar!

Produkter
(logga in för att koppla)

Pott

Aktiv medlem
En ganska trevlig funktion på utsidan.se är att man samlar kottar, varje inlägg ger 10 kottar, varje produktrecension 75 osv. Dels är det en kul grej, dels får man ju en uppfattning om hur aktiva alla är här på fotosidan. Är det något man skulle kunna införa här på fotosidan också?
Det kanske även skulle hjälpa till att miska flödet med bilder till fotosidan, för att få ladda upp en ny bild måste man ha t.ex 100 kottar, altså man ska t.ex. bedömt 10 andra bilder först.

/Erik Pott (som har strax under 1000 kottar på utsidan.se ;) )
 
kottar

finns det inte en risk då att de kommentarer som ges inte blir seriösa eller genomtänkta utan bara att man skriver dit något för att få lägga upp bilder?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Oj..då skulle jag haft 27000 kottar.... ;) Hehehe..

Nej..det funkar nog inte så bra, men tanken var god.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Jag tror nog att det skulle kunna funka. Problemet är bara att man måste lägga upp det på ett sätt som inte gynnar missbruk och fjäsk.
Jag reggade mig på Photosig härom veckan och det är ju lagom kul när i princip alla bilder får tre tummar upp (högsta betyget) bara för att bedömaren vill att den som lagt upp bilden ska bedöma kommentaren som "useful" och ge bedömaren en "kotte".

Däremot tror jag nog att det kunde funka att ha ett "kotte" per uppladdad bild (som stannar kvar även om man senare tar bort bilden) och kanske en per kommentar längre än fem ord eller något sånt.
Sen kan man ju fråga sig om det verkligen behövs och om det ger något... :)

Den fördel jag kan se är, för att knyta an till den senaste tidens diskussioner om "Bildfloran", att man t.ex. skulle kunna reducera uppladdningsmöjligheterna innan en person har varit si och så aktiv på Fotosidan.
 

lotelo

Aktiv medlem
Tycker ofta photosigs system kommer på tal i många forum. Ville därför bara säga att jag endast hittat en enda funktion där som jag saknar i fotosidans system (tummen om "tycka till om kommentarer"). I övrigt så är jag himla glad att fotosidan inte kör efter deras system om att samla poäng mm. Själv har jag nästan bojkottat photosig eftersom jag inte upplever kommenterandet särskilt seriöst, som någon skrev mycket 3 tummar upp är det. Vad har jag för nytta av det? Tacka vet jag fotosidan:)
/Lotta
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Precis Lotta och det är just den funktionen som sabbar deras system... :-/

Sen kanske the inte hjälper att man kan sätta betyg utan att skriva någon kommentar heller, även om många skriver någonting i stil med:
"Nice picture! You're welcome to comment my photos (länk)!"

Suck...
 

lotelo

Aktiv medlem
Nja, jag tror inte det är den där tummen om "tycka till om kommentarer" som sabbar deras system. Den får förmodligen många att tänka till när man formulerar kritik. Många av oss är väl ändå mycket tacksamma om vi får kritik då den är välformulerad och mindre tacksamma för t e x orden dålig bild utan vidare förklaring. Det jag tror sabbar deras system oerhört mycket är b l a möjligheten att ge tummar utan att ge kritik och konkurransen som uppstår när det handlar om att samla poäng. När jag gick med på photosig lade jag upp en båthusbild som samlade ihop tillräckligt med poäng för att hamna på förstasidan. Det var ju jättekul och jag fick snabbt möjligheten att ladda upp fler bilder. Men ganska snart ändrade jag mig, det var inte roligt eftersom en stor majoritet av kommentarerna består enbart av 1-2 ord, typ very nice eller beautiful. Och hur utvecklande är det? Inte skulle då jag ge en upptumme för de kommentarerna i alla fall.
/Lotta
 

lotelo

Aktiv medlem
Litet tillägg

Vad jag tror är att en funktion för att bedöma kvaliten på kommentarerna skulle kunna bli ännu mer positiv där det inte finns "poängsamlande" med i bilden. Skulle systemet bli detsamma för kommentarer som det är på bilder här på fotosidan så blir det ju inte direkt någon tävling, utan snarare en samling omdömen som vi kan lära oss av.
 
ANNONS