Annons

Bygga eget diabildslock

Produkter
(logga in för att koppla)

Davidgbg

Aktiv medlem
Hej

Är det nån här som bygget ett eget diabildslock till sin scanner och fått det att fungera?

Har en HP scanner och lånade ett diabildslock orginal som funkade.
Provade att göra mig ett eget genom att kopiera detta.

Men fick problem, bilderna blir för mörka.

Är det någon som gjort ett eget och fått det att fungera?

Ha det bra
 

PrinsValium

Aktiv medlem
Jag lekte lite med scannern i skolan. Tag en vit plastdunk och fyll den med vatten. Fixa en lampa med rätt färgtemperatur. Lägg plastdunken på diat på scannern. Lys ovanifrån med lampan.

Fungerade sådär. Funderar på att ha lite mjölk i vattnet så ljuset sprids jämnare. En plastdunk är dessutom lite randig i materialet så det bästa vore nog att ha en matt glasskiva direkt ovanpå diat. Plastdunken behövs nog ändå för att ljuset skall få lite distans att hinna spridas jämnt från lampan.

eller helt enkelt två matta glasskivor med lite mellanrum och en lampa ovanför. Det skulle jag nog tro är det bästa.

Vad kostar ett dialock förresten?
 

Davidgbg

Aktiv medlem
Hittade inget lock att köpa till denna scanner.
Men är ju alltid kul och testa och göra något eget.
Ska prova lite olika sätt som du sa med glasskivor och mellanrum.
får se hur det går.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Men kan du släcka skannerns interna lysrör mjukvaruvägen utan att ha ett riktigt dialock då? Kan du inte det så kommer du att få ett väldigt diffust resultat när det kommer ljus från två håll, varav det underifrån bara stör.

Du kanske kan ansluta en strömbrytare till röret. Men då finns risken att skannern kommer att exponera helt fel. Jag tror att flatbäddsskannrar ofta kalibrerar sig genom att göra en avläsning mot chassit innan släden glidit ut under glaset.
 

Davidgbg

Aktiv medlem
Nej,jag kan inte stänga av scanners interna ljus.

Så får väl testa lite och se hur bra resultat jag kan få.
 
ANNONS