Annons

Bilden är ej manipulerad enligt Fotosidans definition

Produkter
(logga in för att koppla)

Jolö

Aktiv medlem
När man tittar på kritikbilder så kan man klicka i t ex Landskap eller montage under "Visa endast motiv" eller "Visa endast teknik". Dessa funktioner är jätte bra när man är intresserad av ett speciellt område.

Eftersom jag själv är intresserad av att bli en bättre fotograf och inte är intresserad av bildbehandling så skulle jag vilja kunna sortera bort alla bilder som är manipulerade när jag tittar på bilder i kritikpolerna

Alltså skulle jag vilja ha en funktion där jag kan klicka i "Bilden är ej manipulerad enligt Fotosidans definition" så jag slipper klicka in mig på bilder som är manipulerade.
 

Jewster

Aktiv medlem
Här pågår just nu en diskussion som spårat ur lite men som handlar lite om vad fotosidan accepterar som manipulation. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=74724

Annars är det inte säkert att du får så många träffar med din funktion. Eller, du riskerar att missa många omanipulerade bilder i din sökning eftersom det är frivilligt att registrera bilden som manipulerad/omanipulerad.
Annars kanske en bra id'e.
 

Jolö

Aktiv medlem
Jag har läst igenom tråden du länkade och kan hålla med om att det inte alltid är lätt att avgöra var gränsen går för en manipulerad bild men jag tycker fotosidans definition är bra. Även om funktionen skulle göra så att man missar många omanipulerade bilder pga att funktionen är frivillig så förhoppningsvis slipper jag titta igenom montage och andra photoshopkonstilationer. Dessutom tror jag att många med mig klickar i "Bilden är ej manipulerad" för att de är intresserade av bilder som inte är för hårt behandlade eller bara vill meddela att de följt fotosidans definition av manipulerad. De bilder där fotografen inte har klickat i den frivilliga rutan "Bilden är ej manipulerad" har jag ändå ingen aning om bilden är manipulerad eller ej om inte fotografen skrivit någon kommentar om det.
 

Jewster

Aktiv medlem
Eftersom jag själv är intresserad av att bli en bättre fotograf och inte är intresserad av bildbehandling så skulle jag vilja kunna sortera bort alla bilder som är manipulerade när jag tittar på bilder i kritikpolerna
Svårt som sagt med gränsen mellan bildbehandling och manipulering. Du använder dem till och med synonymt i ovanstående citat.

Som jag läser din formulering vill du kunna sortera bort bilder som inte passerat Photoshop el motsvarande alls? Vilket kan bli svårt då alla bilder måste ha krympts i något program för att kunna läggas här.

Så jag gissar att du menar du att du vill kunna sortera fram bilder som i princip (förutom att ha krympts) lämnats orörda efter att de kommit ur kameran?

För i så fall borde det du söker snarare vara en SOOC (Straight out of the camera) sorteringsfunktion du söker. Vissa fotografer sätter en prestige i att lyckas med det, och den taggningsmöjligheten skulle säkert vara uppskattad. Och så behöver man inte fastna i definitionsfrågan var gränsen går mellan bildbehandling och manipulation.
 

Kijana

Aktiv medlem
Svårt som sagt med gränsen mellan bildbehandling och manipulering. Du använder dem till och med synonymt i ovanstående citat.

Som jag läser din formulering vill du kunna sortera bort bilder som inte passerat Photoshop el motsvarande alls? Vilket kan bli svårt då alla bilder måste ha krympts i något program för att kunna läggas här.
Finns ju en annan pågående tråd i samma ämne. Dock vill jag bara säga att jag inte alls läser citatet på samma sätt som du. Att manipulera är för mig att luras, det kan man göra i ett mörkrum likaväl som i Photoshop.
Att anpassa en bild för visning på webben, eller annan publicering över huvud taget, är för mig bildbehandling eller kanske till och med just anpassning till mediet. Vore nedskalning av bilder att betraktas som manipulation kan ju Fotosidan helt plocka bort den märkningen eftersom ingen medlem här kan undvika sådan manipulation.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Svårt som sagt med gränsen mellan bildbehandling och manipulering. Du använder dem till och med synonymt i ovanstående citat.

Som jag läser din formulering vill du kunna sortera bort bilder som inte passerat Photoshop el motsvarande alls? Vilket kan bli svårt då alla bilder måste ha krympts i något program för att kunna läggas här.

Så jag gissar att du menar du att du vill kunna sortera fram bilder som i princip (förutom att ha krympts) lämnats orörda efter att de kommit ur kameran?

För i så fall borde det du söker snarare vara en SOOC (Straight out of the camera) sorteringsfunktion du söker. Vissa fotografer sätter en prestige i att lyckas med det, och den taggningsmöjligheten skulle säkert vara uppskattad. Och så behöver man inte fastna i definitionsfrågan var gränsen går mellan bildbehandling och manipulation.
Givetvis menar han bilder som klarar kravet för en omanipulerad bild på fotosidan. Enligt den kan man ju t.ex både kontrast/ljus/färgjustera-förändra samt skugga och efterbelysa (ljusa upp och mörka ner bilddedetaljer).
 

Jewster

Aktiv medlem
Finns ju en annan pågående tråd i samma ämne. Dock vill jag bara säga att jag inte alls läser citatet på samma sätt som du. Att manipulera är för mig att luras, det kan man göra i ett mörkrum likaväl som i Photoshop.
Att anpassa en bild för visning på webben, eller annan publicering över huvud taget, är för mig bildbehandling eller kanske till och med just anpassning till mediet. Vore nedskalning av bilder att betraktas som manipulation kan ju Fotosidan helt plocka bort den märkningen eftersom ingen medlem här kan undvika sådan manipulation.
För det första så är det först nu jag inser att detta är en skitgammal tråd, och att jag själv redan svarat TS redan för flera år sedan. Det noterade jag inte när jag skrev inlägget du nu svarar på, och tänkte då inte på att funktionen "ej manipulerad enligt fotosidans definition" inte fanns när TS skrev sitt inlägg. Jag läste nog lite slarvigt denna gång.

Och jag är helt enig med dig om din definition av de båda begreppen bildbehandling/manipulation.

Men jag tolkar det fortfarande som att TS snarare är (var) ute efter en SOOC-taggning eftersom han inte alls verkar vilja bildbehandla (färg, ljus, kontrastjustera) eftersom han verkar anse det vara manipulation.

Hans citat: Eftersom jag /.../ inte är intresserad av bildbehandling så skulle jag vilja kunna sortera bort alla bilder som är manipulerade, kan jag inte annat än tolka som att TS anser bildbehandling/manipulation vara samma sak.

För övrigt tycker jag själv att en SOOC-taggning skulle vara en smart funktion. Skulle säkert vara intressant att använda för att sortera fram och jämföra bilder från olika kameror och veta att det inte varit någon bildbearbetning inblandad (annat än anpassning till mediet som du skriver).
 
ANNONS