Annons

filterröra

Produkter
(logga in för att koppla)

fargo1000

Aktiv medlem
Har under min korta tid här på sidan sett ett antal fina naturbilder vilket fått mig att "gå igång" på det här med naturbilder.

Efter att ha kollat ett antal trådar har jag insett att jag kanske borde investera i någon form av fliter tex polfilter.

Den första rågan är vilka filter ska jag ha och hur funkar det med olika typer av filter?

Den andra frågan som inställer sig är funkar det på samma sätt på en digital som på en vanlig kamera?
 

prinsen

Aktiv medlem
Visst är det rörigt med alla filter som finns på marknaden.

Polfilter funkar samma på din system som på din digitala.

Om du ska fotografera ex, vattenfall och sådant så skulle jag rekomendera lite avtonade gråfilter och kanske något varmtons filter ex, orange eller likande.

Lycka till

Adam
 

Matthias

Aktiv medlem
En ide kan vara att redan från början gå på Cokin filtersystem. Då slipper du köpa en uppättning filter för varje objekivstorlek du har eller kommer att skaffa.
www.cokin.fr

/M
 

fargo1000

Aktiv medlem
Man får tacka för all goda tips.
Med hjälp av alla er som delar med sig av era kunskaper har det blivit riktigt kul och utveckalnde det här med fotandet.Stort tack !
/Olle
 

fargo1000

Aktiv medlem
Nu har det äntligen blivit ett polfilter. Resultatet kan ses här på sidan tex på bilden Drottningholms slott och Solnedgång samt även på en hel del andra bilder som kommer med tiden.
tack än en gång för alla tips.
/Olle
 

Bilagor

NiklasK

Aktiv medlem
Jag tyckte mina bilder var bra tills jag köpte ett avtonat filter från cokin!

Nu när jag ser bilderna jag tog utan det jämfört med de med filtret så kan jag inte låta bli att småle åt vilken dålig självinsikt man har=)!

FIltret tar bilden till en annan nivå på något sett!
 

haze

Aktiv medlem
Vet någon Cokins artikelnummer eller liknande för polaristionsfilter,varmtons filter och tonat gråfilter. // haze
 
ANNONS