Annons

Digicam som modern polaroid

Produkter
(logga in för att koppla)

julgus

Aktiv medlem
Hej

jag skall ta ett större antal blixtporträtt i helgen som kommer. Jag har tillgång till studio med 3 studioblixtar. Jag undrar om det är möjligt att använda en digital kamera (G2) som modern form av polaroid i samband med blixtfotografering - naturligtvis förutsatt att känsligheten är jämförbar. Någon som har erfarenhet att dela med sig så mottages dessa tacksamt.
/Johan
 

Nikonmannen

Aktiv medlem
Egentligen har jag inte testat att göra som du menar, men det har hänt att jag provat att ta någon enstaka digitalbild med studioblixtarna och då har digitalkamerans exponering avvikit å det grövsta från vad min blixtljusmätare säger. Det finns inte en siffra som är rätt.

Å andra sidan är min digitalkamera ingen proffsapparat, det är en billig Olympus 2020Z. En kamrat som kör Nikon D1 har vid några tillfällen använt sin D1:a som "polaroid" innan han plockar fram sin F5. Han påstår att det funkar bra, men jag har aldrig sett det med egna ögon.
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Svar på Frågan.

Ja, du kan använda en digitalkamera som polaroid-koll på ljussättningen, men då MÅSTE du köra med synksladd från digitalkameran, annars kommer det bli fel.

Varför undrar du nu detta ?
Jo, om digitalkamerans blixt utlöser dina slavblixtar blir det fel i synkningen på digitalaren och allt blir fel.Den läser nämligen "först på andra raden",(teknisk term) och därför blir allt fel.Inga värden blir rätt.

Slutsats:

Digitalkamera , kan användas, endast med synksladd, annars blir det fel.
 

Nikonmannen

Aktiv medlem
Hmm... hur förklarar du då att min kamera exponerat uppåt väggarna TROTS synksladd och bortkopplad inbyggd blixt?

Uppenbarligen funkar det inte på alla kameror.
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Tummen mitt i handen ?

Då jag INTE är närvarande, när du utför dessa fotograferingar, så är det svårt att besvara denna fråga. Men troligen så beror det (oftasts) på den mänskliga faktorn, ex man har inte rätt inställningar på kameran mm mm mm

Det e bara att kontrollera och prova vidare.

Ha det toppen ///
 

julgus

Aktiv medlem
tack för responsen.. jag skall korsverifiera min digital kamera (G2) med en separat handhållen exponeringsmätare i helgen. Efter detta kan jag återkomma med någon form av summering.
Med vänlig hälsning
Johan
 

Nikonmannen

Aktiv medlem
Att jag skulle ha tummen mitt i handen får stå för dig. Jag tycker att sådana uttalanden berättar mer om den som fäller kommentaren...

Pratade förresten med en porträttfotograf som varit yrkesverksam runt 40 år. Han hade upplevt precis samma sak med precis samma kameramodell. Men han hade nog också tummen mitt i handen.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det kan inte vara så att ni har haft automatisk omställning av filmkänslighet på? Det kan vara rätt förvirrande ibland, och jag har för mig att det t o m är defaultinställningen på vissa camera digitalis.
 

Nikonmannen

Aktiv medlem
"Filmkänsligheten" har varit manuellt inställd på ISO100, precis som på ljusmätaren. I kamerans P-läge ställer den mycket riktigt in sig automatiskt, men körs kameran i manuellt läge är även känligheten manuellt inställd.
 

julgus

Aktiv medlem
har nu testat min G2 vid porträtt fotografering. Mätaren i G2'n tyckte inte samma som den handhållna exp mätaren men detta kan väl variera mellan olika digital kameror. Men, den var fantastiskt bra för att kolla hur ljuset föll, helt perfekt faktiskt. De jag porträtterade kunde också påverka live hur de vill att ljuset skulle arrangeras, utsnitt osv. Kan varmt rekommenderas!

Med vänlig hälsning
Johan
 
ANNONS