Annons

Ska uppgradera datorn, vilken minnestyp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Avenue

Aktiv medlem
Tänkte att jag skulle hålla liv i min 3 år gamla pc ett år till eller två och sedan köpa ny. Har skaffat ny skärm och extern hårddisk på 250 Gb och processorn på 2,4 Ghz tycker jag räcker bra än så länge även om det är lite tråkigt att inte kunna köra de senaste spelen. Men för surfning och bildbehandling som jag använder den till mest finns det kraft så det räcker och blir över.

Tänkte nu uppgradera ramminnet på 512 Mb till det dubbla men är lite fundersam över det här med vilket sorts minne jag ska köpa. För det finns ju en uppsjö med olika minnestyper och det enda jag har gjort inuti en dator är att installera vassare grafikkort så jag vet inte så mycket om hårdvvaran.

Datorn är en Fujitsu Siemens Scaleo 800S. Minnet är 512 MB DDR RAM-minne (266MHz).

Jag har kollat lite hos Inet och hittat följande: 256MB PC2100, DDR266 för 145 kr.
http://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/256mb-pc2100--ddr266/5304082/

Jag tycker att det låter som det är två sådana jag ska ha men vill först höra med någon datorkunnig så jag inte går i nån fälla bara... Dessutom har jag för mig att jag hörde någonstans att man ska köpa minnen i par och sätta i 2 stycken 256 mb minnen istället för en på 512 mb. Är detta riktigt?
 

Avenue

Aktiv medlem
Ok, tack för tipset om komplett.se's minnesfunktion. Kan vara bra att ha i åtanke inför framtiden.

Det löste sig, gick till en datorbutik och tog med speccen på burken och fick ett 512 mb minne av säljaren. Har nu installerat det och har 1 Gb. Vilken skillnad när man kör Photoshop. Förut så rasslade hårddisken väldigt mycket för växlingsfilen men nu är den väldigt lugn och trots flera stora bilder öppna samtidigt på ca 50 mb styck så går allt snabbt.

Tack för svaren!
 
ANNONS