Annons

Kompaktkamera - vilken? dvs ännu en sån diskussion...

Produkter
(logga in för att koppla)

Borgas

Medlem
Är på jakt efter en kompaktkamera men har på senare tid inte hängt med i utvecklingen, så jag tänkte fråga er vad man ska välja.

det jag är ute efter är något i stil med olympus c7070. Dvs bra vidvinkel (under motsv. 30 mm), bra optik samt många manuella inställningsalternativ. - dessa är egentligen mina enda krav (en blixtsko vore iofs inte heller fel).

Jag var tidigare inställd på att köpa systemkamera men jag orkar inte hålla på med objektiv och alla andra tillbehör - har tidigare släpat på en stor kameravästa överallt på semestrar innan jag tröttnade och slutade fota helt.

tipsa på!
 

Bokeh

Aktiv medlem
Jag har precis köpt en Ricoh GR Digital, och den är helt underbar, fantastisk kvalitets kamera med snabb och fast 28mm glugg samt, "riktiga" inställnigs rattar, jag har också beställt en Voigtländer 28mm extern sökare till den, det blir mumma :)

Problemet är brus på höga iso, men det har ju alla kameror med små sensorer, själv använder jag inte högre iso än 100-150, så det är inget problem för mig, jag har den som kompliment till min D200 när jag inte vill släpa med mig den.

Vill du ha zoom så rekomenderar jag att du tittar närmare på Ricoh Caplio GX100, den har fått mycket bra kritik, inte lika proffsig som GRD, men inte långt ifrån, den skall ha bättre iso prestanda samt vara snabbare i Rawformat än GRD, den har också en sökare som tillbehör.

/kent
 
Senast ändrad:

stefan_nordstrom

Avslutat medlemskap
Bokeh skrev:
Jag har precis köpt en Ricoh GR Digital, och den är helt underbar, fantastisk kvalitets kamera med snabb och fast 28mm glugg samt, "riktiga" inställnigs rattar, jag har också beställt en Voigtländer 28mm extern sökare till den, det blir mumma :)

Problemet är brus på höga iso, men det har ju alla kameror med små sensorer, själv använder jag inte högre iso än 100-150, så det är inget problem för mig, jag har den som kompliment till min D200 när jag inte vill släpa med mig den.

Vill du ha zoom så rekomenderar jag att du tittar närmare på Ricoh Caplio GX100, den har fått mycket bra kritik, inte lika proffsig som GRD, men inte långt ifrån, den skall ha bättre iso prestanda samt vara snabbare i Rawformat än GRD, den har också en sökare som tillbehör.

/kent
Kan bara flika, och hålla med till fullo. Den är liten, men kraftfull. Kan bara rekomendera den varmt för dig. Trots brusigt ISO vid 200-400.
 

Borgas

Medlem
Tack Kent och Carl!

Jag har ögnat igenom lite det som står om Ricoh GRD och GX100.

Vågar inte riktigt begränsa mig till den fasta optiken på GRD:n men GX100 ska jag helt klart titta närmare på. Måste bara hitta en handlare så man kan gå och klämma lite på kameran.

Har någon av er testat kameran med extern blixt, och i så fall, hur funkar det?
 

stefan_nordstrom

Avslutat medlemskap
Jo, de har jag gjort. Funkade bra, rent bildmässigt. Men det är en ytterst fånig med en extern blixt, som är 3 större gånger än kameran.:)

Men fina bilder blev de iaf...
 
ANNONS