Annons

Filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Mira

Aktiv medlem
Vilket filter är mest användbart vid makrofotografering?
Är Skylight lika effektivt som UV?
Är Polfilter till någon nytta annat än till landskap -det pratas mycket om blåare himmel, men annars då?
Kan man blanda filter?
 

Peter

Aktiv medlem
Special

Jag har för mig att i allafall canon har special filter för just macro fotografering.
Polfilter borde kunna användas. samma med korr linser.
 

Mira

Aktiv medlem
Jag menar alltså inte filter som gör att du kan fota närmare - vet inte om det var så du menade...?

"Korr linser" - är det tex. 81 a-c du menar?
 

AJä

Aktiv medlem
Jag tycker inte man ska skruva på allt för många filter. Det är väldigt lätt att få vinjetteringar på grund av filtren sticker ut för långt.
Pol-filter skulle du mycket väl kunna använda vid makrofotografering, det minskar reflexer och gör färgerna mer mättade. En nackdel med polfilter är att det slukar mycket ljus. Stativ eller ljuskänsligare film är att rekommendera.
Vad det gäller UV eller Skylight är jag tveksam till dess effekt vid makrofotografering. Tanken med båda dessa filtren är att minska blåstick. Det finns dock en annan aspekt när det gäller de senare filtren, nämligen att skydda objektivet/linsen.
 

Peter

Aktiv medlem
Nä jag menade inte att du skulle kunna fota närmre. Canon har närbilds linser men jag vet inte hur de funkar och vad de gör men du kan ju läsa själv på canons hemsida:
http://www.canon.se
(står under tillbehör på kamera sidorna)
 

Mira

Aktiv medlem
Jag har kollat på Canons sida och det verkar vara vanliga närlinser där man kommer närmare (dom uttryckte sej med ett språk jag har svårt att förstå, men det är vad jag fick fram...)
 

inge

Aktiv medlem
Oftast behöver du inget filter,eller använder du samma som för övriga objektiv pol filter gör himlen blåare,grönt blir oftast grönare, i vattnet ser du botten utan spegling från ytan.Uv eller skylight filter använder jag mest för att skydda linsen.
Många av mina naturbilder har jag använt polfilter.
 

Helena

Aktiv medlem
Så länge man inte använder för många filter som neutraliserar varandra så kan du nog skruva på ett par...

Skylight ger en lliiiiiite varmare ton än UV men båda tar bort diset i fjärran som ögat inte kan se men filmen registrerar...

Polarisationsfilter kan funka både som ett ND filter och ta bort reflexioner i allt utom metall...

// H
 

AJä

Aktiv medlem
...inte för många filter, tycker jag

Hejsan

Jag tycker inte man ska skruva på en massa filter. Oavsett om dom neutraliserar varandra eller inte. Om du nu ändå skruvar på ett antal filter se då till att du inte använder optikens lägsta/kortaste (>30mm) brännvidderna. Skruvar du på både ett UV+Pol är det bombsäkert att du får vinjetteringar på dessa brännvidder. Du kanske inte ser det i sökaren, eftersom de bara visar 90-96% (i de flesta fall), men när du får tillbaka bilderna från labbet märker du det.
 

Helena

Aktiv medlem
Re: ...inte för många filter, tycker jag

AJä skrev:
Hejsan

Jag tycker inte man ska skruva på en massa filter. Oavsett om dom neutraliserar varandra eller inte. Om du nu ändå skruvar på ett antal filter se då till att du inte använder optikens lägsta/kortaste (>30mm) brännvidderna. Skruvar du på både ett UV+Pol är det bombsäkert att du får vinjetteringar på dessa brännvidder. Du kanske inte ser det i sökaren, eftersom de bara visar 90-96% (i de flesta fall), men när du får tillbaka bilderna från labbet märker du det.
Jag älskar filter och allt vad dom kan göra! Ska stenhårt skaffa regnbågsfilter och göra lite småtacky porträtt med det :p

Jag använder aldrig mer än två filter på kameran ifs...
Skylight eller UV + röd/polarisations/gult/grönt/korrfilter osv...
Skulle jag köra med ett ND filter så skulle jag ta bort skylight filtret innan om jag använde det med något färgfilter...

// H
 

Olle

Aktiv medlem
Det finns ingen anledning att använda UV eller skylightfilter tillsammans med andra filter. Vid "normal" fotografering fyller dom ingen annan funktion än att skydda objektivets frontlins.

Vid makrofotografering är inte filter så andvändbart. Dom enda jag kan tänka mig är polfilter för att reducera reflexer och öka färgmättnaden (tar dock tar bort en hel del ljus, vilket är en nackdel speciellt vid makro) och färgkorrigeringsfilter i 81-serien när man t ex fotar i skugga och vill kompensera för blåstick. 81A har minst effekt och 81C mest av dom andvändbara varianterna.

Olle
 

Helena

Aktiv medlem
Olle skrev:
Det finns ingen anledning att använda UV eller skylightfilter tillsammans med andra filter. Vid "normal" fotografering fyller dom ingen annan funktion än att skydda objektivets frontlins.

Vid makrofotografering är inte filter så andvändbart. Dom enda jag kan tänka mig är polfilter för att reducera reflexer och öka färgmättnaden (tar dock tar bort en hel del ljus, vilket är en nackdel speciellt vid makro) och färgkorrigeringsfilter i 81-serien när man t ex fotar i skugga och vill kompensera för blåstick. 81A har minst effekt och 81C mest av dom andvändbara varianterna.

Olle

För varje gång man tar av sitt "standardfilter" så utsätter man linsytan för mer föroreningar, damm, skit mm...

Ser inte anledningen i att ta av det (förutom att det minskar kvaliteten ytterst lite...)
 
ANNONS