Annons

6000 okommenterade bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

raderad medlem

Aktiv medlem
Nu finns det nästan 6000 bilder som inte har fått en enda kommentar. Vad skall vi göra åt det? Eller spelar det ingen rulle?
 

kaw

Aktiv medlem
Jag har inte satt mig in i hur PhotoSIGs system för kommentering fungerar, men jag skulle gärna bli tilldelad bilder att kommentera och det vore även mycket givande att garanterat få respons på den kommentar man bemödar sig att skriva.

Som det är nu blir jag tvungen att då och då gå igenom listningen av mina kommentarer och se om någon haft någon åsikt. Inte alls smidigt - och än värre att jag sällan fått respons på min kommentar...

Sedan gäller det förstås att man utnyttjar de olika albumformerna korrekt. Det enda album jag orkat ladda upp hör till exempel inte hemma bland kritikalbum som det ligger som nu, utan utställningsalbum.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Det kanske är så att det är ingen som ser något intresse i att kommentera dessa 6000 bilder?

Det brukar ju finnas en anledning till varför bilder förblir okommenterade..

Samtidigt är det då över 50000 bilder som har fått en eller flera kommentarer.

Medelvärdet på en kommenterad bild ligger runt 5 kommentarer.
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Som fotograf bör man kanske fundera på om bilder som inte fått kommentarer den första månaden kanske bör plockas ner igen. Det gjorde jag med ett par bilder. Det känns bättre att ta ner dem eftersom de kanske inte var tillräckligt intressanta att kommentera. Själv är jag ändå nöjd med de bilderna. Så att kommentarer uteblev är ingen katastrof. Det viktiga är ändå att jag är nöjd.
 

ariadne

Aktiv medlem
jag tror att sådana bilder som kräver mer tid kan komma i kläm. det är ändå ett stort flöde med bilder här, och lyckas man inte fånga intresset på en gång så bläddras man förbi. det är lite synd, men det positiva är väl spåren vi börjat lämna, ett sätt som gör det lite mer möjligt att man klickas vidare till något man missat. själv har jag hamnat på en del bilder som inte fått nån kommentar och som gillat jättemkt.

sen vet jag inte hur kopplingen ser ut mellan att inte få kommentarer - att själv inte ge kommentarer. det kan ju i vissa fall bero på det också. sen tror jag det beror på hur lätt man ger upp också. jag tror på att fortsätta lägga upp bilder. om man tex har bilder som tar lite längre tid, som kanske är så "slående" vid först anblick kan det behövas några stycken för att man ska bli sedd. eller förstådd ( till viss del iallafall)
fast det är ju lätt att säga förståss. har man lagt upp ett par bilder här som ny medlem och inte får nån kommentar är det kanske inte så lätt att vara sugen på att lägga upp nytt.

vad tycker du själv åsa?

till jeppe - "Det brukar ju finnas en anledning till varför bilder förblir okommenterade.. "

vilken då tror du? ( en stilla undran, jag är uppriktigt nyfiken.) om det är för att vi tycker bilderna är ointressanta så kanske vi skulle bli bättre på att säga det. jag beundrar människor här som vågar gå in och tala om även vad de tycker är dåligt på ett schysst sätt. lätt att det blir lite inbördes beundran här, och jag själv är inget undantag, men det är ju egentligen taskigare, om man nu e rädd för att vara taskig att genom tystnad säga " din bild är inte ens värd att kommentera" än att säga vad det är man inte gillar med bilden eller vad den har för brister. ja, nu svamlade jag iväg.
 

raderad medlem

Aktiv medlem
Jag tänker nog lite som du Anna.

Det finns macro-bilder på blommor som får massa kommentarer, och macro-bilder på blommor som inte få en enda kommentar.

Om det då är så att man inte kommenterar vissa macro-bilder på blommor för att just de bilderna är dåliga så hur skall fotograferna någonsin kunna bli bättre om de inte får veta vad de gör för fel?

Jag gav mycket varierad kritik tidigare. Nu har jag blivit lat och kommenterar mest bilder jag gillar. Jag känner nämligen inte att jag "tjänar" något på att lägga ner en massa tid på att ge andra konstruktiv kritik. Jag har tappat motivationen. Jag tror att ett system som premierade konstruktiv kritik skulle kunna lyfta meningsfullheten med fotosidan. Så att det, som du Anna skriver, blev mindre inbördes beundran och mer lärande och kreativitet.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jo, jag menar alltså... ser jag en totalt ointressant bild, så lägger jag inte tid på att kommentera den, då det finns så många andra som jag skulle vilja hinna kommentera.

Jag kanske är en aning trångsynt men jag anser att vissa fotografer här på fotosidan kanske borde ta sig en allvarlig funderare vad de vill säga med sina bilder och kanske läsa igenom våra regler för medlemsgallerierna.

Naturligtvis kan bilder slinka igenom och passera obemärkt förbi även om de är bra.

Det här snacket med inbördes beundran har vi ju diskuterat tidigare, utan att komma fram till något vettigt. Hittar man en fotograf som man gillar ser man kanske till att bevaka denna medlems bilder. Om detta sen är "inbördes beundran" kan man ju diskutera.

Jag lägger i varjefall mitt krut på bilder jag ser en mening med.
 

raderad medlem

Aktiv medlem
Anna och jag är väl överens om att inbördes beundran existerar. Det är väl därför vi använder den termen. Och det betyder ju inte att man återkommer till en fotografs bilder, det handlar (för mig iaf) att vräka smör över specifika fotografer, ge dem smeknamn och hylla dem o.s.v. Och jag förnekar inte heller att jag gjort mig skyldig till sådant.
 

mipert

Aktiv medlem
Jag har vid några tillfällen gått in för att bara kommentera bilder jag tycker är ”dåliga” det vill säga har brister som stör mig. Kan vara tekniskt eller uttrycket i bilden, ofta är det modellers ansiktsuttryck jag kritiserat.
Framförallt riktade jag in mig på de som titulerar sig som yrkesfotografer.

De flesta av dessa bilder har tagits bort och lagts upp igen (då försvinner ju kommentarerna)


Sedan är ju världen inte alltid rättvis, att en del bilder inte får någon kommentar upplever inte jag som störande.

Men så brukar jag också få låga poäng på empatitester.
 

mipert

Aktiv medlem
ace skrev:
...vräka smör över specifika fotografer...
Det finns fotografer som smöras omvänt av mig, jag undviker att kommentera deras bilder eftersom jag inte tycker bilderna är så lysande. Fotografer som jag på ett eller annat sätt har kontakt med. Direkt eller indirekt.
 

ariadne

Aktiv medlem
"Det här snacket med inbördes beundran har vi ju diskuterat tidigare, utan att komma fram till något vettigt. Hittar man en fotograf som man gillar ser man kanske till att bevaka denna medlems bilder. Om detta sen är "inbördes beundran" kan man ju diskutera."

jo, det begreppet klingar ju inte positivt direkt. det var inte riktigt meningen att det skulle låta så, jag ser inget fel i att man följer en viss/vissa fotografer, det är helt naturligt, men jag försöker själv att tänka på att inte bara fastna i vissa fotografers bilder utan försöker att få en bredd på det. det är ju bredden många gånger som är kul tycker jag. hur som helst så menade jag inte att anklaga någon, mer att jag själv försöker att tänka på det att inte låsa mig endast till vissa fotografer. rätt eller fel, det är mest en känsla jag har, att jag inte vill låsa mig.har man brådis så koncentrerar man väl sig, annars vill jag försöka vara så öppen och bred jag kan.
 

ariadne

Aktiv medlem
"Anna och jag är väl överens om att inbördes beundran existerar. Det är väl därför vi använder den termen. Och det betyder ju inte att man återkommer till en fotografs bilder, det handlar (för mig iaf) att vräka smör över specifika fotografer, ge dem smeknamn och hylla dem o.s.v. Och jag förnekar inte heller att jag gjort mig skyldig till sådant."

fast så menade inte jag. jag menade att jag skulle önska lite mer bredd, lite mindre inbördes beundran. när jag skrev inbördes beundran ( dumt ordval kanske) så menade jag att vi nog alla skulle kunna rucka lite på våra kretsar. vet man att man besöker bilder av samma fotograf hela tiden så kanske man borde tänka om man inte skulle ta sig en sväng om då och då. nu låter jag hemskt moraliserande, alla får göra som de vill, och min avsikt är inte att anklaga nån. jag vet inte vilket slags smör du skriver om åsa, det är inget som jag har ont av, tycker snarare att det är trevligt när det blir personligt, ser inget fel i det. vi måste ju få tycka om varandras grejor, vi måste få skämta, tycker jag annars blir det för...stelt. så jag vill inte ta bort det, det jag skulle önska är alltså att man öppnade upp lite mer, även för sånt som man "normalt inte brukar titta på".men det var nog jag som var otydlig, inbördes kommenterande skulle jag nog skrivit:)
 

raderad medlem

Aktiv medlem
Ja kanske är det bara jag som i alla sammanhang känner mig utanför. Kanske jag vill känna mig utanför, vem vet. Jag får fundera lite på den saken.
 

Maverick

Aktiv medlem
Alltså, PhotoSIG lyckas hålla ner antalet okommenterade bilder till några få sidor. Oftast bara en sida vilket är mindre än 50bilder. Detta lyckas de dessutom med utan någon form av tvingande åtgärd.

Min egen slutsats är att det finns betydligt färre egocentriska fotografer ute i världen än det finns i sverige.

Just PhotoSIG tycker jag är en kul jämförelse mot fotosidan. Här finns det folk som klagar över det stora bildinflödet vars dygnsinflöde motsvarar inflödet under 2-4 timmar på PhotoSIG, antagligen lite beroende på när på dygnet man sitter på PhotoSIG. Ändå har PhotoSIG bara en procent av okommenterade bilder än vad fotosidan har.

PhotoSIG är dessutom konsekvent vad jag vet i frågan om uppladdning av bilder. En bild per tre dygn för alla. Jag har fått intrycket att fotosidan sakta men säkert går mot en form av kommersiell sida. Det är fövisso upp till skaparna men man kan väl i så fall vara ärlig och säga som det är då.

Mvh
Maverick
 

Jeppe

Aktiv medlem
Mmmm Fredrik.. Men man måste tänka på att trafikavgifter inte precis är billigt.

Photosig har hur många aktiva medlemmar ?
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Maverick skrev:
Jag har fått intrycket att fotosidan sakta men säkert går mot en form av kommersiell sida.
Men, har vi någonsin sagt att detta är en ideel verksamhet? Det finns förvisso inga investorer och storägare i bakgrunden som väntar på en fet exit men vi vill ju driva en rörelse som går runt, leverera bra tjänster och har också en förhoppning om att vi en dag skulle kunna ha avlönad personal (helst vi själva förståss :)

Ja trafikavgifterna är betydande, och det är de som påverkat beslut om att ge de som bidrar med en slant möjlighet att exponera fler bilder på sajten. Men upplevs bildinflödet för stort nu igen skall vi förståss kika på att justera de reglerna igen.

Vore intressant att höra om PhotoSIG rensar gamla bilder? Det kommer vi göra framöver; reglerna är dock inte fastställda - synpunkter mottages tacksamt. Rensa bort bilder som inte kommenterats på X månader kanske?

Hur är det med kvaliteten på bilder då? Jag skulle gärna se färre "snapshots" här, men har inga riktigt kreativa idéer på hur man kommer dit, annat än att sitta och kvalitetsrensa för hand.
 

janc

Aktiv medlem
Är det med nödvändighetett problem i sig att det finns okommenterade bilder ? Annat än att dessa tar en viss mängd diskutymme i anspråk förstås. Det är väl helheten man måste se till.

För egen del kommenterar jag bilder som på ett eller annat sätt berör mig. Bilder som jag personligen inte tycker är intressanta kommenterar jag inte, det skulle helt enkelt ta allt för mycket tid i anspråk och frågan är dessutom om fotografen är hjälpt av det ?
 

janc

Aktiv medlem
clindh skrev:
Men, har vi någonsin sagt att detta är en ideel verksamhet? Det finns förvisso inga investorer och storägare i ...
Ett problem med verksamhet på internet är att grundinställningen väldigt ofta är att allt ska vara gratis (d.v.s. att någon annan ska betala..) Detta har historiska skäl och är väl inget att gå in på här.

Jag tycker det är helt OK att ta ut differentierade avgifter på det sätt man gör idag. Att också ha en gratisvariant med lägre funktion är så klart bra men för egen del ser jag inget konstigt i att betala för något jag använder och har nytta av. Jag betalar också hellre "rakt" än att bekosta indirekt.
 

Hassan

Aktiv medlem
Maverick skrev:
Alltså, PhotoSIG lyckas hålla ner antalet okommenterade bilder till några få sidor. Oftast bara en sida vilket är mindre än 50bilder. Detta lyckas de dessutom med utan någon form av tvingande åtgärd.

Photosig har väl omkring 50000 medlemmar tror jag.
Jag provade att skapa ett konto och laddade upp en bild. Efter mindre än 5 minuter hade jag en 6-7 betyg och kommentarer. Men..de flesta var typ 3 tummar upp och endast några få ord eller inga alls. Det verkar som sidan har problem med betygs-inflation.

PhotoSIG har ett system med 'Last chance'-kommentatorer som har tagit på sig att kommentera de bilder som inga kommentarer får.

Jag har kollat runt lite på siten och den typ av mer uttömmande kommentarer som förekommer i ganska stor mängd här på Fotosidan är det tunnsått med på PhotoSIG. De finns där naturligtvis men de kanske försvinner bland alla tummarna.

Men hursomhelst, det är högre klass på kommentarerna här på Fotosidan.
 

janc

Aktiv medlem
Hassan skrev:
Photosig har väl omkring 50000 medlemmar tror jag.
Jag provade att skapa ett konto och laddade upp en bild. Efter mindre än 5 minuter hade jag en 6-7 betyg och kommentarer. Men..de flesta var typ 3 tummar upp och endast några få ord ..
Jag har samma erfarenhet och min känsla (utan att påstå att det är en absolut sanning) är att bilden får ett antal visningar/ kommentarer så länge den ligger kvar på första sidan.
 
ANNONS