Annons

Nikon Winder MD12

Produkter
(logga in för att koppla)

Olivlunden

Aktiv medlem
Har en winder/motor, en MD12a som jag använder till en Nikon FE. Motorn drar fram filmen tills dess att rullen är slut. Men är det inte tänkt att windern ska spola tillbaka filmen också? :confused:

Som det är nu får jag göra återspolningen själv med veven på kamerahuset. Har jag en defekt MD12? I och med att jag inte äger instruktionsboken kan jag inte kolla hur det egentligen ska vara ..

Någon som har några tips? Annars blir det Lasses Kameraservice som vanligt :D
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Vet inte hur det är med din motor men på min MD-2 så finns det ett vred som sätter igång tillbakaspolningen. Det alltså bara halvautomatiskt.
 

Olivlunden

Aktiv medlem
Den har räknat upp från noll iallafall så då måste den ha varit nollställd när jag laddade filmen. Jag har provat att ta loss motorn och ansluta den igen och jag har provat att byta batterier. Men ingen återspolning ännu .. :(
 

staika

Aktiv medlem
Hej!
Motorn drar bara fram filmen.
Returspolningen får man göra själv.
Jag har själv en Nikon Fa med Md12a.
 
Hur låter den

Hej!
Jag funderar på att köpa en MD12 till min FM3A, och kommer nog snart att gå till någon affär i Stockholm och testa motorn.
Trots det skulle det vara kul att redan nu höra vad ni tycker om den, och då tänker jag framför allt på ljudet.
Hur står sig motorn ljudmässigt mot till exempel Nikon F90X och F100? Jag har erfarenhet av MD4 till Nikon F3. Är MD12 lika tyst?

/Fredrik Israelsson
 

Roben

Aktiv medlem
Nej, MD12 spolar inte tillbaka filmen.

Fredrik, den låter hur mycket som helst.
Men den är ju enkel och stabil. Inte så snabb som dagens "smalfilmskameror".

Roben
 
Okej. "Hur mycket som helst" låter ju inte så roligt. Fast, vissa tycker säkert att F90X också låter mycket. Hur låter den i relation till andra motorer? Det är det jag vill veta.
Har du hört en MD4 någon gång? Den tycker i alla fall jag är tyst och bra.

/Fredrik
 

Linmajon

Aktiv medlem
MD12 konstruerades på sjuttiotalet. Den har det klassiska motorljudet, ganska högt jämfört med dagens kameror. Den är rejält byggd och tål det mesta, liksom huset.
 

Roben

Aktiv medlem
Utan att ta till ett logaritmiskt decibelförfarande uppskattar jag ljudnivån till följande; (0% är ljudlöst)

100% MD 12 (till FE, FM m fl)
65% MD 4 (till F3)
40% F90
30% F5

Någon som har andra subjektiva nivåer?

Roben
 

Estethia

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
MD12 konstruerades på sjuttiotalet. Den har det klassiska motorljudet, ganska högt jämfört med dagens kameror. Den är rejält byggd och tål det mesta, liksom huset.
japp. min MD12'a har jag dängt i golvet ett antal gånger, och så har väl även min bror som jag köpte den av, gjort. ;o)
den har alltid funkat, förutom ett å ett annat glapp ibland.

vad den dock inte alls tålde var ett gammalt ex till mig, som skulle "fixa bort den där saken som skramlade därinne"...
sen dess är den totaldöd... :eek:P
må den vila i frid och mitt ex brinna i *censur*... *skratt*

det är billigare att köpa en ny än att laga den. men nu använder jag inte min gamla FM2'a så mycket att det känns som värt det.
 
ANNONS