Annons

Vandra och fota. Var?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mart

Medlem
Funderar på att vandra och fota i sommar nere i skåne eller småland.
Men var? Om du har ett bra tips, så skriv!
Tack på förhand!
 

Mart

Medlem
Är det verkligen ingen som har något tips?!!?
Jag är desperat!
Förresten är det en annan sak jag har konstaterat.

"Varför står storken på ett ben?...





...Den skulle ramla omkull om den tog bort bägge benen från marken..." :D
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Varför så bråttom? Du har ju precis ställt frågan.
Förresten är det en annan ska som jag undrar.
Varför skriva två likadan inlägg?
 

Corylus

Medlem
Vad vill du se?

Det finns många intressanta ställen i Skåne och Småland.

Är det orörda myrar, kulturlandskap, småbyar i Småland, öppna landskap, sandstränder, branta klippor vid havet i Skåne eller moräner, rester efter gruvdrift och mäktiga bokskogar i gränsen mellan Småland och Skåne.

Vad är du ute efter? Eller är det bara en allmän Skåne/Smålandsresa. Hör av dig igen så ska jag ge mer precisa förslag.

PS. Jag har själv bott i 25 år i gränstrakten mellan Småland/Skåne/Blekinge.
 

Mart

Medlem
Bokskogar

Hejsan Corylus!

Det är främst bokskogar som är aktuellt.
Har hört att det lär finnas en del sånt där nere. Vore VÄLDIGT tacksam om du hörde av dig igen.

/mvh Mart
 

Shutterbug

Medlem
Bokskogar

Hej Martin!

Om det är bokskog du är intresserad av, kan du få ditt lystmäte vid en liten stad i Blekinge (precis på gränsen till Skåne) som heter Sölvesborg.
Strax norr om Sbg. ligger en åsrygg som heter "Ryssberget". Den sträcker sig ca: 30 km. i
Nord-ostlig riktning (mot Olofström).
Hela området genomkorsas av små stigar och större
vandringsleder (både "Skåne-", och "Blekinge-" lederna börjar i Sbg).
Lagom dagsetapper i underbar bokskog.
Att det sen är nära till havet, skärgården (från Karlshamn och Österut) är ju inte fel det heller !!

Har tidigare bott i Sbg, och kommer alltid tillbaka.

Ha det bra, och lycka till.

Johan
 

Olivlunden

Aktiv medlem
Re: Vandra?

Sölvesborg och hela Listerlandet är för övrigt värt att se om du har vägarna förbi. Runt Listerlandet finns även ett flertal pittoreska hamnar. Hällevik och Nogersund är två. De är trevliga att studera om man är intresserad av båtar och fiskerinäring.

Men är det naturfotografering du är ute efter rekommenderar jag Tosteberga ängar och Listershuvud vid/runt Hanöbukten, och då speciellt på våren och sommaren då djurlivet där nere är helt unikt. Tosteberga ängar är också hem för ett flertal speciella växter som är värda att beskåda.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Fina boksogar...

Tjena!!!
Jag kommer själv från Karlskrona, Blekinge. Här finns det många havsnära smultronställen med både bokskogar och annan trevlig natur, En väldigt vacker bokskog här är den På Tromtö mellan Karlskrona-Ronneby. Själv är mitt eget favoritställe för dylik natur Stenshuvud (Numera Nationalpark)strax intill Kivik i Skåne. Stenshuvud har en dramatisk natur med en väldigt rik och varierad växtlighet. Här finns även gott om grod- och kräldjur såsom lövgroda, sandödla, och hasselsnok.Vill du ta reda på mera så rekomenderar jag dig att inhandla någon naturguide. (Hör med Naturbokhandeln i Stenhusa bod på Öland, dom har det mesta, eller tar hem, som utgivits på vår planet.
Bästa fototiden är från början på maj och en månad framåt (Bokarna slår ut i början på maj på Österlen i Skåne)
Lycka till!!!
 

Corylus

Medlem
Bokskogar mm

Hej Martin!

Jag håller med övriga svar att de två främsta bokskogarna finns vid Ryssberget norr om Sölvesborg och vid Söderåsen. Söderåsen är lite mer dramatisk men ljuset i bokskogen på Ryssberget är underbar på våren. Observera att det "rätta bokskogsljuset" inte varar mer än 1-2 veckor på våren.

Här kommer lite länkar med mer information och andra intressanta platser.

Ryssberget
Jag har inte hittat någon bra länk men här kan du beställa information. turistbyra@bromolla.se, turistbyran@solvesborg.se

Forsakar och Ivön
http://www.kristianstad.se/turism/natur.asp

Söderåsen
http://www.soderasen.com/pc/Top/indexny.html

Göingeåsen, Spragleröd och Perstorpsdammarna
http://www.hassleholm.se/turism/index.htm

Dessutom:
Mossen vid Hökön som ligger norr om Osby i nordöstra Skåne. Här härjade en stor brand för några år sedan vilken har gett ett mycket intressant landskap.

Hallands väderö är ett känt fotoparadis med mycket rik fauna. http://hem.passagen.se/vaderon/
 

Mart

Medlem
Tack igen!

Jag får återigen tacka så mycket för de fina tipsen! Det här kommer å bli skitbra!!
:D

/mvh

Martin.
 
ANNONS