Annons

Vad innebär "väderskyddad"?

Produkter
(logga in för att koppla)

volodja

Avslutat medlemskap
Jag är nyfiken på vad "väderskyddad" angående kameror och objektiv egentligen innebär. Hur mycket tål produkterna som har denna egenskap till skillnad från de som inte har det? Finns det några utförda tester?
 

Ryhfeed

Aktiv medlem
Hur mycket tål produkterna som har denna egenskap till skillnad från de som inte har det? Finns det några utförda tester?
Hej Erik!

Jag kan bara svara med de "tester" jag själv utsatt min väderskyddade Pentax K10D för:

1. Kameran har överlevt att bli nerdränkt i coca cola, efter att ha försiktigt spolat av kameran under vattenkranen funkar deb perfekt. (Eftersom jag saknar väderskyddat objektiv krövdes det en hel del försiktighet för att inte dränka objektivet.)

2. Kameran har blivit helt begravd i blötsnö från ett snöras från hustak. Trots att det tog ett par minuter att gräva fram den funkar den perfekt.

3. Kameran har överlevt ett stort antal regnskurar, duggregn mm...

Kort sagt, enligt mina ovetenskapliga "tester" fungerar i alla fall Pentax vädertätning bättre än vad mina behov kräver. Om jag haft ett väderskyddat objektiv, hade jag inte haft några betänkligheter att ta med kameran ut i vilket svenskt regnoväder som helst.

Övrigt: Ryktesvägen har jag hört att Pentax, Nikons och Olympus väderskydd är mest seriöst utformade med skydd för alla reglae och luckor. Canons väderskyddade modeller verkar ha en mindre bra tätning (endast vissa luckor tätade), utom på de absoluta (megadyra) toppmodellerna.

MVH/Torsten
 

Ryhfeed

Aktiv medlem
Japp, jag har redan bokat K-7 + 18-55 med väderskydd.

Apropo Nikon, en av mina fotokompisar har haft D200 och nu D300, han har samma erfarenheter av väderskyddet som jag - blir hans kamera smutsig så spolar han av den (försiktigt) under vattenkranen.

Jag känner för övrigt att i nuläget skulle jag ha svårt att köpa kamera utan väderskydd (Jag har en stendöd Pentax Z-1 som avled efter att ha stått ute i regnet någon timme, så jag är ju bränd på detta området...).

/Torsten
 

defiant

Aktiv medlem
DP Review skriver följande om EOS 5D MKII "Water resistance: 10 mm rain in 3 minutes"

tror även EOS 1D modellerna har ett mått på hur mycket dom "klarar"

fast jag tror detta är förutsatt att vattnet kommer uppifrån... om det kommer från sidan så kanske det är nogt annats om gäller...
 

Ingju

Aktiv medlem
Det är önskvärt med en standard för väderskydd liknande det som finns för elmaterial och nu även för bärbara datorer. Nu kan ju "väderskyddad" betyda lite vad som helst
 

quarc

Aktiv medlem
Enligt uppgift skall nya Pentax K-7 tåla att doppas i vatten någon minut, frågan är väl om något objektiv tål det.
 

defiant

Aktiv medlem
Canon har väderskyddade objektiv. många i deras L-serie, dock inte alla.

Nikon har oxå, men vet inte vilka..
 

Ryhfeed

Aktiv medlem
Canon har väderskyddade objektiv. många i deras L-serie, dock inte alla.

Nikon har oxå, men vet inte vilka..
Som galen pentax fanboy måste jag ju slå ännu ett slag för pentax, Pentax har redan nu en held del objektiv med väderskydd, bland annat 16-50/2,8 , 50-135/2,8, 60-250/4. Nu i sommar kommer 18-55 och 55-200 med väderskydd, så då finns det väderskyddade objektiv från Pentax även för oss med mindre plånböcker.

MVH/Torsten
 

quarc

Aktiv medlem
Ja, inte ens en så inbiten pentaxfanatiker som jag är vågar väl hoppas att detta stämmer...

Torsten.
Dröjer nog ett tag innan man vågar doppa en kamera med flit, men jag känner mig helt trygg med tätningen mot regn. Jag stod i flera timmar i hällregn i Paris för nägra veckor sedan och fotade med K20 och DA*200. Grejerna samt jag själv blev naturligtvis genomsura, men jag var aldrig ens orolig. Jag skall åtminstone köpa nya tätade kitzoomen, så man kan sätta på den vid uselt väder även om ajg inte fotar med zoom normalt (tyvärr ont om tätade primes ännu).
 

Bilagor

Jeppe

Aktiv medlem
Finns ju lite olika grader av täthet. Olympus säger att deras vädertätade kameror håller för mycket höga påfrestningar. Canon och Nikon håller även de, men inte för lika mycket. Pentax har också bra tätningar.

Alla kameror jag testat har fungerat efteråt. Mest imponerar Olympus (ja, de får skylla sig själv när de säger att den tåler det ;))

En gång var det en vänlig herre som kom fram till mig i regnet och påtalade att min kamera blev blöt. Jag tackade för varningen, men förklarade att det var lugnt, det är bara vatten ;)
 

Bilagor

PederD

Aktiv medlem
Finns beteckningen med i kamerors tekniska beskrivningar?
Tvivlar på att kameratillverkarna kommer att skriva in någon IP-klassificering i sina tekniska beskrivningar eftersom att klassificeringen är beroende på vilket objektiv som sitter monterat på huset. Har du ett oskyddat objektiv på ett skyddat hus så kan vatten och damm tränga in via objektivet hur hög IP-klass huset än må ha.
För att kunna sätta en IP-klass på ett hus så måste även spegelhuset vara helt tätt - även utan monterat objektiv.
 
ANNONS