Annons

Canon EOS 7D

BugEyes

Aktiv medlem
Glöm nu inte att 50D är ett riktigt brusmonster! Tänk hur illa jämförelsen måste bli mot en 40D ;-)
Ja visst är det fanatstiskt hur detta kunnat bli en "sanning" bland alla som inte provat kameran.

Ingen som testat har väl egentligen påstått att den är speciellt brusig, inte heller Mikael Risedal. Det han kom fram till var väl att det inte var en så stor förbättring mot 40D att det motiverade ett kamerabyte för brusets skull.

Jag har haft tillfälle att prova en 50D på ett av mina bröllop och min uppfattning är att det är en bra kamera för bilder på höga ISO jämfört med jämförbara kameror (crop sensorer).
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Allt kan tolkas olika, jag använde 50d sedan en längre tid för diverse arbeten och den fungerarade utmärkt, vad jag försökte förmedla här på fotosidan var att varken upplösning eller brusegenskaper var så bra som Canon påstod att de skulle vara i jämförelse med tidigare modell 40d.
Detta har sedan vidimerats av ett stort antal andra tester världen över.
 

johann1983

Aktiv medlem
jag tror fotoramarna kommer att utvecklas betydligt, folk kommer att ha flera stycken på väggarna, bilderna kommer att överföras till fjärrkontrollen, med nya små hårddiskar inbyggda, man växlar skärm med knappar på fjärrkontrollen, gästerna som väntar på maten slipper fotoalbummet, utan plockar upp kontrollen och bötjar att titta.
Det har blivit så mycket snack om foto i framtiden så jag startade en egen tråd om det:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1392686
 

johann1983

Aktiv medlem
Sensorn är 22,3mm x 14,9mm och det är precis samma storlek i 50D och 500D.

Grafikkortet har nog betydelse för HDfilm-visning. Och en snabb hårddisk.
Jag läste fel på previewn på dpreview.
Det var viewfindern som det stod om men när jag tittade snabbt så fick jag för mig att det var sensorstorleken

Har inte processorn en rätt stor del i det också?
 

johann1983

Aktiv medlem
Bob Atkins är en som brukar ha sansade synpunkter om Canons kameror.

50D - 7D - 5DII en liten studie om skillnader

Jag tror jag håller med i de mesta...
Vad håller du med honom om?
Jag tycker att det är en rätt så objektiv bedömning i vilken han hänvisar till olika personers krav på kvalité.

Han drygar i stort sett ut canons pressmeddelande eller har skrivit om recentionen om kamerorna på dpreview.
Inget nytt under solen
 

Bengf

Aktiv medlem
Allt kan tolkas olika, jag använde 50d sedan en längre tid för diverse arbeten och den fungerarade utmärkt, vad jag försökte förmedla här på fotosidan var att varken upplösning eller brusegenskaper var så bra som Canon påstod att de skulle vara i jämförelse med tidigare modell 40d.
Detta har sedan vidimerats av ett stort antal andra tester världen över.
och det tackar vi på det varmaste för, ditt test var så omfattande, att vi andra slöfockar satt med kaffekoppen, och kunde ta del av det digra materialet dag efter dag, vad jag förstått så vann 40D mer genom passande Raw-program, flera testare uttryckte sig som så att Raw-program var verkligen extra nödvändigt för 40D då kom kameran in på toppklass i bildkvalitet. Jpeg-modulen (om man kan skriva så) var tydlingen ganska eftersatt, när dom jämförde med Nikon som vi vet är duktiga på jpeg.
 

Ingju

Aktiv medlem
Vad som gör 7D intressant för mig är ju att mycket från min "önskelista" finns med: som +-5 steg exp.komp/M, knapparna sitter rätt på baksidan, 3/8 bps, mycket bra filmlägen, autofocusen mm, mm. Och så givitvis den mer "normala" fortsatta utvecklingen. Jag reser till Sydafrika o Zimbabwe i början av november, vore kalas att ha en då, men det hinns nog tyvärr inte. Jag är ju ingen filmfotograf, men några filsnuttar från bl.a. Viktoriafallen skulle sitta fint.7D är ju ganska tung ungefär som D300 så min 400D behåller jag, de får komplettera varan, d.v.s. om det nu blir något köp av 7D, hinns det inte innan resan så är det ju inte lika bråttom.
 

laan

Aktiv medlem
Efter att ha klämmt på kameran i fråga så måste jag säga att sökaren var en av de mest trevliga sakerna. Även designen vid blixten var lite mer proffsig och nog i metall istället för plast som tidigare.

Det var även ett helt annat "klipp" i slutaren än tidigare, jag inbillade mig att den var tystare överlag än 50d.

Bättre grepp för handen än på 50d kändes det också som.

Slutsatsen är alltså att den känns och ser mer proffsig ut än tidigare. Mer som en mini 1D än en "10d mkV".
 

Domidus

Aktiv medlem
Det låter som att det kommer bli en höjdar kamera! Gillar det jag hör om den. Lite synd att de inte behöll 15 MP och försökte dra ner bruset ännu mer. 18 känns lite väl överdrivet. Men vad man hört så ska bruset vara bättre än 40 & 50D, och det är väl ett helt OK betyg :) Gött att slutaren är tystare med för den delen.

Jag är sugen på att skaffa 7D samt Canons nya macro. Jag tror att det är en underbar kombination! Det ska bli väldans intressant att se recensioner samt en massa bilder :)

Jag har varit sugen på att uppgradera min 400D ett tag, så det återstår att se om det blir en 7D till slut.... =)
 

oee

Aktiv medlem
Jag fick precis inbjudan till pressevent hos Canon den 29 september. "Under hösten gör Canon en av sina största och viktigaste lanseringar i företagets historia..."

Någon som vet mer?
 

Lieden.se

Aktiv medlem
För min del är läget givet. Som en xxD men utbyggd AF, vädertätat, metallhus, lite fler pixlar, fps och ett par nyttiga extrafunktioner. Julen är räddad! ;)
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag fick precis inbjudan till pressevent hos Canon den 29 september. "Under hösten gör Canon en av sina största och viktigaste lanseringar i företagets historia..."

Någon som vet mer?
En 7D med guldpläterat batterigrepp?
Nä, jag vet inte alls. Om det är på kamerafronten och ska vara så dramatiskt borde det ju vara efterträdare till 1D. Men det kan ju vara en ny printer...
 

elbe

Avslutat medlemskap
Jag tror att 2009 är nåt jubileumsår för Canon på kamerasidan men vad det handlar om vet jag inte. Kanske någon annan som vet?...
 

Casal

Aktiv medlem
Jag funderar på om jag ska ha 5D Mk II eller 7D, har ni sett några ISO-jämförelser mellan dom? Jag har googlat lite i morse och nu utan resultat.
 
ANNONS