Annons

Smidigt program för färgkalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Zipsweden

Aktiv medlem
Hittade nyligen ett smidigt litet program för kalibrering av färgerna på skärmen:

http://victal.at.tut.by/CLTest.rar

Tyvärr så är instruktionerna på ryska så jag har testat mig fram...

Startrutan ska vara helt grå med jämn övergång från ljust till mörkt...(maximera fönstret först så är det lättare att se) är det inte det så får man kalibrera:

Mode -> Calibrate slow

Sedan väljer fullskärmsläge: "Mode -> Full screen" så slipper man bli störd av omgivande ramar.

Använd mushjulet för att justera nivå upp/ner (fungerar också med pil upp/ner på tangentbordet, men man får mer precision med musen) och pil höger/vänster för att växla till nästa/föregående test

När allt är klart så har man förhoppningsvis en något mer ofärgad startruta: "Mode -> Results (gradient)"

Är man nöjd med resultatet så väljer man: "Curves -> save and set startup" så laddas inställningarna automatiskt nästa gång datorn startas. Om jag förstått det rätt så ska dessa inställningar gå direkt till grafikkortet så man slipper krångla med färgprofiler och dyl. Iofs så lär ju det påverka om man redan har anpassade färprofiler, men det går ju att ta bort dessa inställningar om man inte vill ha kvar dom.

Sedan bör man se till att lägga programfilen på ett vettigt ställe innan man kör testet, sparar man inställningarna då det kommer att refereras till filens placering då datorn startas framöver.

Intressant nog så kan man också se hur stor färgavvikelsen är när man byter bretraktningsvinkel om man tittar på "Mode -> Results (gradient)". Min skärm som nu är jämngrå framifrån får distinkta färgstick i de olika färgkolumnerna när man tittar på den från sidan :)

/Per Nilsson

P.S. Om någon kan ryska så får ni gärna läsa instruktionerna och meddela om det är något viktigt som jag missat!
 

Zipsweden

Aktiv medlem
Hej !

Varför inte ett program på engelska ?

http://www.calibrize.com/

Går att hitta via Crimsoms hemsida, där finns nog även något för Mac.

Även lite matnyttigt om skärmar mm.

//MW
Kan ju snabbt konstatera att programmet jag länkade till är bra mycket mer kompetent då det ger möjlighet att justera färgnivåerna i flera olika ljusintensiteter. Men Calibrize är bättre än det mesta jag sett tidigare :)
 

alfin

Aktiv medlem
Kan ju snabbt konstatera att programmet jag länkade till är bra mycket mer kompetent då det ger möjlighet att justera färgnivåerna i flera olika ljusintensiteter. Men Calibrize är bättre än det mesta jag sett tidigare :)
Eller som sagts på den här sidan ett otal gånger, inte minst av Stefan Ohlsson, visuell kalibrering är i princip meningslös med moderna LCD-skärmar. Skaffa en hårdvarukalibrator, en sk colorimeter, typ Spyder III eller Eye One Display II med tillhörande programvara.
 

Zipsweden

Aktiv medlem
Eller som sagts på den här sidan ett otal gånger, inte minst av Stefan Ohlsson, visuell kalibrering är i princip meningslös med moderna LCD-skärmar. Skaffa en hårdvarukalibrator, en sk colorimeter, typ Spyder III eller Eye One Display II med tillhörande programvara.
Då var det ju iofs så att de kostar ett par tusen medan detta är gratis...och förvånansvärt kompetent, för de som inte har en hårdvarukalibrator så är detta bättre än inget. Du kan ju prova själv och se hur pass nära man kan komma? :)
 

Smw

Aktiv medlem
Hej !

Håller med, klart mer avancerat, även att förstå manualen .........



Provar lite, återkommer förmodligen.

//MW
 

Smw

Aktiv medlem
Hej !
Tyckte inte det var helt självklart vad man ska göra i de olika stegen, men när man fått "rapporten" så valde jag
"export icm for NVida", då genereas en skärmprofil som jag sedan
applicerade skärmen.

Calibrize: Genererar under "User" en mapp "My Profiles" med den gjorda profilen (Vista), men med kryptiskt namn.
Den sparars lämpligt undan med nytt namn, och sedan avinstlleras Calib...

//MW
 

Smw

Aktiv medlem
Eller som sagts på den här sidan ett otal gånger, inte minst av Stefan Ohlsson, visuell kalibrering är i princip meningslös med moderna LCD-skärmar. Skaffa en hårdvarukalibrator, en sk colorimeter, typ Spyder III eller Eye One Display II med tillhörande programvara.
Hej !

Ingen påstår väl något annat än att en hårdvarukalibrator bör ge
ett bättre resultat, men i avsaknad av sådan är det väl ingen motsättning att använda ett bra monitorkalibreringsprogram.

//MW
 

alfin

Aktiv medlem
Ingen påstår väl något annat än att en hårdvarukalibrator bör ge ett bättre resultat, men i avsaknad av sådan är det väl ingen motsättning att använda ett bra monitorkalibreringsprogram.
Antingen är väl skärmen korrekt kalibrerad/profilerad eller så är den det inte.
 

Michael f8

Aktiv medlem
Antingen är väl skärmen korrekt kalibrerad/profilerad eller så är den det inte.
Du är medveten om att, även med en colorimeter, så är det en del "handpåläggning" att få till vad man tycker är "rätt"?

Så, enligt dig, om man inte har en colorimeter att tillgå, så ska man inte använda program som t.ex. Calibrize?


Michael - Allt, eller inget? -
 

stefohl

Aktiv medlem
Du är medveten om att, även med en colorimeter, så är det en del "handpåläggning" att få till vad man tycker är "rätt"?

Finns en hel del missförstånd om detta med skärmkalibrering. Börja mellan att skilja på kalibrering och profilering. Kalibrering är att ställa in vilken ljusstyrka och vilken färgtemperatur som skärmen ska ha. Det kräver en del handpåläggning för att man ska få fram rätt värden.

När man väl ha valt de rätta parametrarna för skärmen och ställt in den så att den når fram till dessa värden, då ska skärmen profileras = skärmens färgegenskaper ska mätas upp och en profil skapas. Denna profil använder program som t ex Photoshop för att korrigera bilden så att den visas likadant på två skärmar med olika egenskaper.

Vad man kan göra en med visuellt kalibreringsprogram är bara kalibrering, ett program som också gör en profilering har jag aldrig sett. Och visst är det bättre att ha en skärm som är kalibrerad men inte profilerad än en skärm som är helt fel inställd. Men det är ändå ofta stor skillnad mellan en korrekt profilerad skärm och en som »bara« är kalibrerad.

Stefan
 

Michael f8

Aktiv medlem
Finns en hel del missförstånd om detta med skärmkalibrering. Börja mellan att skilja på kalibrering och profilering. Kalibrering är att ställa in vilken ljusstyrka och vilken färgtemperatur som skärmen ska ha. Det kräver en del handpåläggning för att man ska få fram rätt värden.

När man väl ha valt de rätta parametrarna för skärmen och ställt in den så att den når fram till dessa värden, då ska skärmen profileras = skärmens färgegenskaper ska mätas upp och en profil skapas. Denna profil använder program som t ex Photoshop för att korrigera bilden så att den visas likadant på två skärmar med olika egenskaper.

Vad man kan göra en med visuellt kalibreringsprogram är bara kalibrering, ett program som också gör en profilering har jag aldrig sett. Och visst är det bättre att ha en skärm som är kalibrerad men inte profilerad än en skärm som är helt fel inställd. Men det är ändå ofta stor skillnad mellan en korrekt profilerad skärm och en som »bara« är kalibrerad.

Stefan
Tack för ditt förtydligande Stefan.

Men åter till program som finns att hämta på nätet utan kostnad, för dem som inte just nu äger eller har tillgång till en hårdvarukalibrator.

Är det någon som helst vits att använda en visuellt kalibreringsprogram som t.ex. Calibrize, till sina LCD-skärmar?

Är det förspilld tid? Som alfin påstår med hänvisning till dig.

Eller, är Calibrizer bättre än ingen åtgärd alls?


Michael - Som avskärmar sig -
 

stefohl

Aktiv medlem
Är det förspilld tid? Som alfin påstår med hänvisning till dig.

Eller, är Calibrizer bättre än ingen åtgärd alls?
Jag tycker att den som håller på med bilder på ett seriöst sätt bör ha en vettig skärm och en skärmkalibrator, annars vet man inte har bilderna ser ut. Sedan kan man ju säga att använda ett visuellt kalibreringsprogram än inget. Men du får alltså bara en kalibrering, ingen profilering.

Stefan
 

Michael f8

Aktiv medlem
Sedan kan man ju säga att använda ett visuellt kalibreringsprogram än inget. Men du får alltså bara en kalibrering, ingen profilering.

Stefan
Tack, då kan tråden fortsätta frodas och utvecklas framåt, för jag misstänker att alfin inte tänker låna ut eller ge bort något till dem som ingen hårdvarukalibrator har.


Michael - Man tager vad man haver -
 

alfin

Aktiv medlem
Tack, då kan tråden fortsätta frodas och utvecklas framåt, för jag misstänker att alfin inte tänker låna ut eller ge bort något till dem som ingen hårdvarukalibrator har.
Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar i texten ovan, men hur tror du att t ex Photoshop ska förstå vilka knappar du tryckt på på skärmen när du visuellt "kalibrerade" din bildskärm?

Jag förstår heller inte Stefans uttalanden ovan i just detta fall. Profileringen är väl just att "kopiera" den kalibrerade skärmens egenskaper och tala om för t ex Photoshop hur värdena ska konverteras.

Jag tror vi talar förbi varandra här.
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag förstår heller inte Stefans uttalanden ovan i just detta fall. Profileringen är väl just att "kopiera" den kalibrerade skärmens egenskaper och tala om för t ex Photoshop hur värdena ska konverteras.

Jag tror vi talar förbi varandra här.
Profileringens roll är precis som den du beskriver, dvs att göra en beskrivning av skärmens egenskaper så att Photoshop och liknande program kan göra en konvertering av bildens färger. Det finns inget visuellt program som kan göra det på ett vettigt sätt, vad jag vet.

Kalibrering är däremot att ställa in skärmen på de värden som den ska ha, dvs ställa in rätt färgtemperatur och ljusstyrka. Här kan ett visuellt kalibreringsprogram hjälpa till, även om det blir betydligt enklare med en hårdvarukalibrering.

Stefan
 

Lindersson

Aktiv medlem
Vilken hårdvarukalibrator ska man satsa på då?
Tidigare i tråden rekommenderades Spyder III och Eye One Display II, är dessa så pass enkla att använda att även en novis på området reder ut det?
Har läst här i forumet om någon som hade köpt någon variant av hårdvarukalibrator (kommer inte ihåg vilken) och ändå fått göra en massa inställningar manuellt, såsom gamma och färgtemperatur. Är det alltid så?
 

Michael f8

Aktiv medlem
Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar i texten ovan, men hur tror du att t ex Photoshop ska förstå vilka knappar du tryckt på på skärmen när du visuellt "kalibrerade" din bildskärm?

Jag förstår heller inte Stefans uttalanden ovan i just detta fall. Profileringen är väl just att "kopiera" den kalibrerade skärmens egenskaper och tala om för t ex Photoshop hur värdena ska konverteras.

Jag tror vi talar förbi varandra här.

Rubriken på tråden är "Smidigt program för färgkalibrering"

I denna tråd kan de som saknar, av olika anledningar, tillgång till en hårdvarukalibrator diskutera andra lösningar, som t.ex mjukvaruprogram som eventuellt skulle kunna hjälpa en vidare till en "bättre" färgmiljö på sin skärm.

Du höll på att "döda" tråden med, citat; "... visuell kalibrering är i princip meningslös med moderna LCD-skärmar"

En fråga då till dig, så vi inte pratar förbi varandra;
OM man inte har tillgång till en hårdvarukalibrator, ska man hellre då låta inställningarna på sin skärm stå orörda eller är det något positivt att använda programlösningar, för att komma vidare åt "rätt håll" med t.ex färgerna?


Michael - Profilerade skärmar åt alla -
 

stefohl

Aktiv medlem
Vilken hårdvarukalibrator ska man satsa på då?
Tidigare i tråden rekommenderades Spyder III och Eye One Display II, är dessa så pass enkla att använda att även en novis på området reder ut det?
Har läst här i forumet om någon som hade köpt någon variant av hårdvarukalibrator (kommer inte ihåg vilken) och ändå fått göra en massa inställningar manuellt, såsom gamma och färgtemperatur. Är det alltid så?
Dessa manuella inställningar, det är alltså kalibreringen. Köper du en avancerad skärm så sköts det automatiskt, brukar kallas för hårdvarukalibrerad skärm. I annat fall måste du göra dessa inställningar själv, men de flesta kalibreringsprogram har stöd för att hjälpa till med detta.

Stefan
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS