Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Eftersom jag tar ( eller tog, jag har sålt a850 ) de flesta bilderna med 35mm objektiv, vore det kalas att hitta en lämplig 24:a att använda på NEX. Den ska först och främst vara liten och leverera bra bilder, men gärna också ljusstark - i alla fall 2,8. Leitz? Någon som har ideer?
Om du har tålamod, leta efter en gammal Canon FD 24/1,4L. Det är inget vanligt objektiv, och var rätt dyrt på sin tid. Med tanke på att FD-systemet är ganska dött numera går det säkert att hitta till rätt måttliga pengar.

Det är ju inte pyttelitet, men ändå rätt ok med tanke på ljusstyrkan. Här nedan ser du ett bredvid 18-55 till NEX som storleksreferens.
 

Bilagor

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tack för tipset! Finns adapter nu att köpa?
Novoflex gör en, "NEX/CAN", om den sedan finns att få tag i här i Sverige ... Bra fråga. Går säkert att beställa, både Scandinavian och Cyber har ju andra liknande adaptrar (bl.a. för m4/3) från Novoflex.

Sedan finns som vanligt diverse varianter på Ebay.

Med tanke på hur mycket gamla övergivna FD-objektiv (varav många fina) det finns liggande i skåp och lådor runt om i världen så finns det nog marknad för adaptrar mellan sådana och alla de olika spegellösa kamerorna. Själv har jag funderat på en spegellös kamera delvis just för att få glädjen att använda mina gamla FD-objektiv igen :)
 

Photocon

Aktiv medlem
Gunnar!

Olympus E-P1 med pancake 18/2.8 (ekvivalent med 36mm) plus optisk sökare är allt annat än plastig. Även E-PL1 har metallkåpor. Jag har haft båda så jag vet. Dessutom går förstnämnda kombination ned i fickan.

Däremot är deras zoom 14-42 väldigt plastig. Det skriver jag under på. Finns f ö i 2 versioner lustigt nog. En med metallbajonett och en med plastbajonett, Optiskt sett är den rätt bra, men når inte upp riktigt till NEX:s standardzoom som jag funnit väldigt bra och solitt byggd. Dock är innersta objektivrör av plastmaterial. Man ser tydligt "graden" där cylindern fogats samman, I övrigt har du helt rätt.

Ang Olympus pancake så har den innerring av metall och metallbajonett. Aven E-P2 har metallkåpor.

Panasonic kan jag inte uttala mig om då jag bara hållit som hastigast i en, Men även här känns NEX gedignare.

MVH//Lennart
 

Sabud

Aktiv medlem
Mycket bråk om NEX:ens ( 5 ) `metallighet´ här i tråden;) Har nu haft min i snart en vecka
och det som har slagit mig är att den är så lätt, fjäderlätt;) När jag ersatte 18-55:an
med en Rayqual-adapter + Summicron 35/2 blev kameran med ens tung. Och visst,
det finns inget egenvärde i det!

Sanningen är dock att NEX 5 är så lätt för att den framför allt är uppbyggd av just plast.
Frontstycket med objektivfattning är av solid metall. Så finns det lite tunnplåt här och där
för att `laminera´ plasten liksom. Kolla även in stativgängan som är omgiven av plast.

Tar vi sedan en närmare titt på 18-55:an som är ganska stor men ändå väger
150 gram mindre än lilla Summicronen så är det samma sak här. Plast!
Dock har Sony varit smarta att `svepa´ in det hela om inte i folie ;) så i
mycket tunna aluminiumrör (ca.1,25mm) Snyggt och trevligt men inte
metallobjektiv som jag är van vid;)

Till detta vill jag lägga att jag gillar plast. Rätt tillämpad är den ofta överlägsen metall.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Om det här med plast och metall ... Det är ju inte så enkelt att metall alltid är starkare och tåligare än plast. Framför allt ger inte så sällan plastmaterial mer styrka räknat per vikt.

Det finns plastmaterial som är grymt starka ... och grymt dyra. För några år sedan talade jag med en japansk Canon-tekniker på Photokina. Vi diskuterade vikt på kameror och han sa att de nog kunnat bygga sina stora proffshus 150-200 gram lättare (de väger ju sisådär 1,2 kilo) och lika starka om de gjort dem i vissa plastlaminat istället. Men, då hade de blivit 20-25% dyrare ... Framför allt var tydligen den plasten väldigt dyr att bearbeta. Så man kan säga att de stora proffshusen är gjorda i metall för att spara pengar ... :)

Att sedan vissa objektiv känns glappiga beror nog i sig inte på plasten, mer på att de byggts så att man kan ha en så klen fokusmotor som möjligt (som blir billigare, mindre, lättare och drar mindre batteri). Vill man ha en mjuk, skön och solid manuell fokuskänsla (som hos Sonys trevliga NEX-objektiv) får man ha snävare toleranser och något som får fokusringen att bromsas en aning. Det kan man göra oavsett material.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
...
Dock har Sony varit smarta att `svepa´ in det hela om inte i folie ;) så i
mycket tunna aluminiumrör (ca.1,25mm) Snyggt och trevligt men inte
metallobjektiv som jag är van vid;)

Till detta vill jag lägga att jag gillar plast. Rätt tillämpad är den ofta överlägsen metall.
Vad bygger du uppgiften 1,25 mm på? Är det en gissning, är det en officiell uppgift eller har du skruvat isär något NEX-objektiv?

När jag tittar på fronten på NEX 18-55:an så kan jag inte se annat än att tjockleken måste vara minst 3 mm.

För egen del bryr jag mig inte heller om ifall man använder plast eller metall, bara det funkar bra. Av de olika objektiv som jag har fingrat på, så är det ingen tvekan om att NEX-objektiven spelar i en helt annan division när det gäller känsla, mjuk och skön gång och precision i jämförelse med alla de övriga spegellösa. Och de är de enda som är helt tysta.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Gunnar!

Olympus E-P1 med pancake 18/2.8 (ekvivalent med 36mm) plus optisk sökare är allt annat än plastig.
...
Det pannkaksobjektivet har jag inte hittat här i Götet, så det återstår för mig att "klämma på".


...
Även E-PL1 har metallkåpor.
...
Jag har varit och klämt på en Olympus E-PL1 igen nu när jag vet detta. Fast den kändes trots detta fortfarande lika förbålt plastig... :-(


...
Jag har haft båda så jag vet. Dessutom går förstnämnda kombination ned i fickan.
...
Då får jag testa ifall den kombinationen går ner i MINA jeansfickor - det är huvudkriteriet för mig... Förutom tillräckligt stor sensor förstås. Jag är inte intresserad av kompaktkamerasensorer - Micro FourThirds är den undre gränsen som jag skulle kunna tänka mig att (med tvekan) acceptera, ifall där nu kan tänkas finnas någon kamera som är bättre än NEX i något (för mig) väsentligt avseende.

Tack för informationen!
 

Photocon

Aktiv medlem
Hej Gunnar!

Bildkvalitetsmässigt anser jag NEX vara bättre. Även dess AF är snabbare än Olympus (kontrastsökande istället för fasdetekterande vilket skapar mest besvär vid följande AF).

Jag ville bara nyansera detta med plastighet och jag vasåg främst E-P1/P2 med pancakeglugg där husen är metallklädda och pancakegluggen har metallbajonett o bakre metallring men ett objektivrör av plastmaterial). Vidare fickvänligheten: En slik kombination (med bortplockad optisk sökare) passar fickan lika bra/eller dåligt som en NEX-3/5 med 16/2.8 pancake.

Men det må vara hur det vill. Gäller det bildkvalitet och objektivkänsla så är NEX mitt personliga val.

MVH/Lennart
 

FlyerOne

Aktiv medlem
I Japan mosar NEX alla de övriga spegellösa...

.
Tecken i tiden.

2008-09-12 lanserades Panasonic Lumix G1 - världens första spegellösa kamera.

2009-06-16 kom Olympus ut med E-P1 - deras första spegellösa.

2010-01-04 lanserades Samsung NX10 - deras första spegellösa.

2010-05-11 lanserades Sonys två första spegellösa - NEX-3 och NEX-5.

Nu rapporteras det från Japan att NEX:arna bara behövde en månad på sig för att mosa alla de övriga spegellösa systemen...

Japanerna verkar att ha tagit Sony till sina hjärtan igen.
 

Frocli

Aktiv medlem
Är NEX så himla bra?

Snabbtittade på bilderna till blogginlägget som står här intill "Vad gör man med en NEX i Lund?"
http://www.fotosidan.se/blogs/klick/51427.htm

Lite bilder tagna i svagt ljus med NEX5. Fina bilder vid en snabb betraktelse, men usch vilket brus i de färgranna delarna. Är det kameran, eller fotografen som inte efterarbetat dom?

Kommentarerna och hans egna svar på bloggen var riktigt intressanta...

/Mats
Vill du ha mindre brus vid 12800 ISO, måste du köpa D3s
Jag har en hel radda 12800 iso bilder gjorda med Canon 550D. Fullt acceptabla bilder, efter brusreducering.
Men Nex bilderna är ännu bättre.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
...
2008-09-12 lanserades Panasonic Lumix G1 - världens första spegellösa kamera.
...
Varje gång jag skriver "spegellösa kamera" i inlägg #773 så menar jag förstås "spegellösa systemkamera".

Spegellösa kameror har ju funnits länge. Den jag har, Konica Minolta A200, kom år 2004, och andra har kommit långt tidigare.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Vad konstigt.. Har inte jappsen läst Dpr ? NEX är ju inget att ha säger Dpr.
Haha! Nej, det måste dom ha missat... :)

PS Tror att jag har kommit på förklaringen... :)
Många japaner kan inte engelska, och de som kan har ofta en hel del bekymmer med detta språk. Engelska och japanska tillhör ju två helt olika språkfamiljer - dvs det är knappast något som är likt alls. Fast å andra sidan är ju dessa japaner kolossalt mycket bättre på engelska än de flesta av oss (i alla fall jag) är på japanska...
 

FlyerOne

Aktiv medlem
...
Jag har en hel radda 12800 iso bilder gjorda med Canon 550D. Fullt acceptabla bilder, efter brusreducering.
Men Nex bilderna är ännu bättre.
Intressant!

Jag kommer osökt att tänka på vad min pappa brukade säga, när någon hade gjort något bra:
"Inte illa pinkat!"

Och om någon hade gjort något RIKTIGT bra, så brukade han lägga till:
"En hel potta full!"

NEX:arna verkar ha lyckats fylla en hel potta här... :)
 
ANNONS