Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Apple skärm eller annat märke?

Produkter
(logga in för att koppla)

Poker

Aktiv medlem
Denna tråd riktar sig till främst till proffsanvändare som har skärmar (7000kr och uppåt) tänkt för bildbehandling - för tryck.

Jag ska köpa en ny skärm då mina gamla börjar bli sliten.

De skärmar jag funderar på är apples 24", 27"
Just apples 24" ligger bra i pris och har H-IPS-panel., 8500kr.
(Apple LED Cinema Display 24")

Eller ska man ändå titta på segmentet Eizo´s Colo Egde serie, NEC´s SpectraView Reference skärmar?

Jag använder min skärm för bilder för tryck och min budget är ca: 13000kr.

Använder ni apples skärmar för bildbehandling eller vilka använder ni?

Tips och infallsvinklar vore bra för att kunna lösa denna djungel av skärmar.
 

stefohl

Aktiv medlem
Denna tråd riktar sig till främst till proffsanvändare som har skärmar (7000kr och uppåt) tänkt för bildbehandling - för tryck.


Eller ska man ändå titta på segmentet Eizo´s Colo Egde serie, NEC´s SpectraView Reference skärmar?

Jag använder min skärm för bilder för tryck och min budget är ca: 13000kr.

Använder ni apples skärmar för bildbehandling eller vilka använder ni?

Tips och infallsvinklar vore bra för att kunna lösa denna djungel av skärmar.

Nackdelen med Apples skärmar är att de inte är möjliga attt kalibrera. Man kan profilera dem, men inte kalibrera dem. Fördelen med sådana skärmar som Eizos och NEC:s bättre skärmar är att de kan hårdvarukalibreras, dvs att skärmen ställs in automatiskt på rätt värden. Så ska du ha skärmen för bildbearbetning inför tryck så är en hårdvarukalibreringsbar skärm med ett omfång som matchar Adobe RGB det du ska kolla efter.
 

matlep

Aktiv medlem
Apples Cinema Display 24" har gått ur sortimentet. Så nu är det bara 27" som gäller om man absolut skall ha skärm från Apple.
 

Poker

Aktiv medlem
Nackdelen med Apples skärmar är att de inte är möjliga attt kalibrera. Man kan profilera dem, men inte kalibrera dem. Fördelen med sådana skärmar som Eizos och NEC:s bättre skärmar är att de kan hårdvarukalibreras, dvs att skärmen ställs in automatiskt på rätt värden. Så ska du ha skärmen för bildbearbetning inför tryck så är en hårdvarukalibreringsbar skärm med ett omfång som matchar Adobe RGB det du ska kolla efter.
Ok då är jag med.
då får det bli en sådan skärm men att välja Eizo, NEC, LaCie är väl lite som att välja mellan Peak Performance eller NorthBrook i sportbutiken.

Det är lite synd att man måste lusläsa leverantörers specar och lägga en massa tid på att hitta en optimal skärm till vettiga pengar.

Nu börjar vi komma in på kanske detaljnivå och tycke och smak från enskilda personer men när jag söker på bl.a. prisjakt kom denna skärm upp.

DELL U3011 ULTRASHARP 30" WIDE TFT BLACK
http://www.dustinhome.se/pd_5010483369.aspx?csref=Prisjamforelse_Prisjakt_5997

Kan den på något sätt jämföras med Eizo 27" ColorEge CG275W?

Dells skärm har Adobe RGB enligt specen men "bara" 1,07 miljarder visningsbara färger
Eizo har enligt specen. 1,07 biljoner

Det kan ju vara en sanning med modifikation men sådana här jämförerelser gör att man kanske trots priset väljer en Eizo, NEC bara för det är en de facto skärm för folk i branschen och kanske för att showup "hey look what i´ve got dude"

Paneler görs ju av kanske samma Taiwan firma men tillverkarna sätter sin prägel som talar om att det är just deras skärm.

som sagt..en djungel men kan man betala 27000kr för en 27" är det ju bra!
 

DavidBerg

Aktiv medlem
...
Dells skärm har Adobe RGB enligt specen men "bara" 1,07 miljarder visningsbara färger
Eizo har enligt specen. 1,07 biljoner...
Det är troligen bara en översättningsmiss, "billion" i USA betyder miljard här i Sverige.

Jag går också i tankar om ny skärm, tänker inte lägga några 13000 dock. Sitter nu med en Eizo 22-tums. Jag prioriterar nog hög upplösning/stor skärm före den allra sista graden av färgkorrekthet. Jag har kollat på Dells 27-tummare för 7500:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539896

Den verkar ha tillräckligt bra panel för mig och dessutom hög upplösning. Den har fått bra betyg i flera tester:

http://www.anandtech.com/show/2922
http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1265617565
 

Poker

Aktiv medlem
Det är troligen bara en översättningsmiss, "billion" i USA betyder miljard här i Sverige.

Jag går också i tankar om ny skärm, tänker inte lägga några 13000 dock. Sitter nu med en Eizo 22-tums. Jag prioriterar nog hög upplösning/stor skärm före den allra sista graden av färgkorrekthet. Jag har kollat på Dells 27-tummare för 7500:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539896

Den verkar ha tillräckligt bra panel för mig och dessutom hög upplösning. Den har fått bra betyg i flera tester:

http://www.anandtech.com/show/2922
http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1265617565
Intressanta tester.


Man brukar ju prata % i AdobeRGB och denna skärm (U2711) har 95.69% medans en Eizo reproducerar 97 %. Vad dessa nästan 2 % i skillnad gör för att kunna "what you see is what you get" när det gäller bilder på skärm - papper vet jag inte.

Klart är att priset lockar, nästa halva priset mot en NEC, Eizo.
Går denna skärm att kalbrera med bra resultat med verktyg som Colorvision spyder 3 m.fl?

någon som vill opponera sig emot en Dell vs Eizo ColorEgde / Nec spectraview?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Ok då är jag med.
då får det bli en sådan skärm men att välja Eizo, NEC, LaCie är väl lite som att välja mellan Peak Performance eller NorthBrook i sportbutiken.

Det är lite synd att man måste lusläsa leverantörers specar och lägga en massa tid på att hitta en optimal skärm till vettiga pengar.
Hm, finns det någon produktkategori över huvud taget där man kan hitta en optimal produkt utan att kolla upp saker först? :)

Nu börjar vi komma in på kanske detaljnivå och tycke och smak från enskilda personer men när jag söker på bl.a. prisjakt kom denna skärm upp.

DELL U3011 ULTRASHARP 30" WIDE TFT BLACK
http://www.dustinhome.se/pd_5010483369.aspx?csref=Prisjamforelse_Prisjakt_5997

Kan den på något sätt jämföras med Eizo 27" ColorEge CG275W?
Man kan dela upp skärmar i tre kategorier:

1) De som inte kan kalibreras över huvud taget, bara profileras. Exempel är Apples skärmar och i stor sett alla skärmar i bärbara datorer

2) Skärmar som kan kalibreras manuellt, dvs att du mäter med en kalibrator och sedan skruvar manuellt via skärmens inställningsmeny. Detta fungerar, men tar tid och blir inte jätteexakt. Exempel är i stort sett alla vanliga skärmar på marknaden.

3) Skärmar med det vi ofta kallar "hårdvarukalibrering" eller som jag skulle föredra att kalla automatiserad kalibrering. Här kör du ett program i datorn som mäter skärmen med en kalibrator och sedan direkt kan justera (kalibrera) skärmen. Detta går snabbt och blir mycket exakt. Exempel är skärmar i Eizos Coloredge-serie, Spectraview-serien från Nec, Quato-skärmar, Samsungs XL-skärmar, Lacie-skärmar (som numera är samma sak som Samsung XL) samt enstaka modeller från HP och LG.

Ser du till skärmar i kategori 3) ovan så är i alla fall de från Eizo, Nec och så vitt jag vet Quato påkostade på en rad andra sätt: De har bakgrundsbelysning av bättre kvalitet och programfunktioner som ger dem jämnare ljus över ytan och som håller konstant ljusnivå både under din arbetsdag och sett över längre tid. De är helt enkelt stabila. Dessutom är varje enskilt exemplar de här mer påkostade skärmarna noggrant uppmätta (mätprotokoll medföljer) från fabrik. Köper du en skärm vet du att den uppfyller en ganska hög kvalitetsnivå, köper du flera (vid olika tillfällen) skall de vara rimligt enhetliga inbördes (vilket inte alltid är fallet med vanliga skärmar).

Kör du yrkesmässig bildbehandling för tryck skulle jag kraftigt rekommendera att du siktar in dig på kategori 3) ovan.

Dells skärm har Adobe RGB enligt specen men "bara" 1,07 miljarder visningsbara färger
Eizo har enligt specen. 1,07 biljoner
Som någon annan påpekade felöversätts ofta amerikanskans "billion" till biljoner när det skall vara miljarder. Dessutom, om vi talar miljarder färgnyanser så handlar det om att köra tiobitars färg, något som inte är så enkelt med normala program och datorer idag. Det finns, men är inget som man normalt använder.

Sedan skall man ta läs uppgifter om färgrymder med viss försiktighet. Många skärmar har idag färgrymder som är nästan lika stor som (eller rent aven aning större än) Adobe RGB. Men vad många "glömmer" att berätta är att

1) deras stora färgrymd inte alltid täcker Adobe RGB, alltså, även om den är stor så kan delar av storleken ligga utanför vad du någonsin använder.
2) bara för att en skärm har stor färgrymd har den inte alltid så exakt färgmappning inom färgrymden. Den kan visa mycket färger, men inte alltid rätt färger.

Återigen kommer man tillbaka till att de på kostade skärmarna i min kategori 3) tidigare är byggda och testade mot mycket högre krav. Både Eizo och Nec har numera mycket noggrann färgmappning.

Det kan ju vara en sanning med modifikation men sådana här jämförerelser gör att man kanske trots priset väljer en Eizo, NEC bara för det är en de facto skärm för folk i branschen och kanske för att showup "hey look what i´ve got dude"
Talar vi skärmar för professionell efterbearbetning så har Eizo, Nec och Quato ett stort försprång mot övriga märken, de har hållit på med den här typen av skärmar långt, långt före de övriga. Eizo och Nec är dessutom de två ledande tillverkarna av andra typer av specialskärmar, till exempel för medicinskt bruk där kraven är ännu mer extrema.

Paneler görs ju av kanske samma Taiwan firma men tillverkarna sätter sin prägel som talar om att det är just deras skärm.
Paneler i high-end-skärmar görs i huvudsak av två koreanska jätteföretag: LG (de är den totalt dominerande leverantören av IPS-paneler) och Samsung (som är ensamma om att göra PVA-paneler). Sedan finns det IPS-paneler från andra företag, mest japanska, men de använd bara sällan i skrivbordsskärmar som vi kan köpa över disk.

som sagt..en djungel men kan man betala 27000kr för en 27" är det ju bra!
Vill du ha en skärm för yrkesmässig bildbearbetning mot tryck, gör det enkelt för dig och kika på skärmar i Eizos Coloredge-serie, Nec:s Spectraview-serie och från Quato.
 

Poker

Aktiv medlem
Hm, finns det någon produktkategori över huvud taget där man kan hitta en optimal produkt utan att kolla upp saker först? :)



Man kan dela upp skärmar i tre kategorier:

1) De som inte kan kalibreras över huvud taget, bara profileras. Exempel är Apples skärmar och i stor sett alla skärmar i bärbara datorer

2) Skärmar som kan kalibreras manuellt, dvs att du mäter med en kalibrator och sedan skruvar manuellt via skärmens inställningsmeny. Detta fungerar, men tar tid och blir inte jätteexakt. Exempel är i stort sett alla vanliga skärmar på marknaden.

3) Skärmar med det vi ofta kallar "hårdvarukalibrering" eller som jag skulle föredra att kalla automatiserad kalibrering. Här kör du ett program i datorn som mäter skärmen med en kalibrator och sedan direkt kan justera (kalibrera) skärmen. Detta går snabbt och blir mycket exakt. Exempel är skärmar i Eizos Coloredge-serie, Spectraview-serien från Nec, Quato-skärmar, Samsungs XL-skärmar, Lacie-skärmar (som numera är samma sak som Samsung XL) samt enstaka modeller från HP och LG.

Ser du till skärmar i kategori 3) ovan så är i alla fall de från Eizo, Nec och så vitt jag vet Quato påkostade på en rad andra sätt: De har bakgrundsbelysning av bättre kvalitet och programfunktioner som ger dem jämnare ljus över ytan och som håller konstant ljusnivå både under din arbetsdag och sett över längre tid. De är helt enkelt stabila. Dessutom är varje enskilt exemplar de här mer påkostade skärmarna noggrant uppmätta (mätprotokoll medföljer) från fabrik. Köper du en skärm vet du att den uppfyller en ganska hög kvalitetsnivå, köper du flera (vid olika tillfällen) skall de vara rimligt enhetliga inbördes (vilket inte alltid är fallet med vanliga skärmar).

Kör du yrkesmässig bildbehandling för tryck skulle jag kraftigt rekommendera att du siktar in dig på kategori 3) ovan.



Som någon annan påpekade felöversätts ofta amerikanskans "billion" till biljoner när det skall vara miljarder. Dessutom, om vi talar miljarder färgnyanser så handlar det om att köra tiobitars färg, något som inte är så enkelt med normala program och datorer idag. Det finns, men är inget som man normalt använder.

Sedan skall man ta läs uppgifter om färgrymder med viss försiktighet. Många skärmar har idag färgrymder som är nästan lika stor som (eller rent aven aning större än) Adobe RGB. Men vad många "glömmer" att berätta är att

1) deras stora färgrymd inte alltid täcker Adobe RGB, alltså, även om den är stor så kan delar av storleken ligga utanför vad du någonsin använder.
2) bara för att en skärm har stor färgrymd har den inte alltid så exakt färgmappning inom färgrymden. Den kan visa mycket färger, men inte alltid rätt färger.

Återigen kommer man tillbaka till att de på kostade skärmarna i min kategori 3) tidigare är byggda och testade mot mycket högre krav. Både Eizo och Nec har numera mycket noggrann färgmappning.



Talar vi skärmar för professionell efterbearbetning så har Eizo, Nec och Quato ett stort försprång mot övriga märken, de har hållit på med den här typen av skärmar långt, långt före de övriga. Eizo och Nec är dessutom de två ledande tillverkarna av andra typer av specialskärmar, till exempel för medicinskt bruk där kraven är ännu mer extrema.



Paneler i high-end-skärmar görs i huvudsak av två koreanska jätteföretag: LG (de är den totalt dominerande leverantören av IPS-paneler) och Samsung (som är ensamma om att göra PVA-paneler). Sedan finns det IPS-paneler från andra företag, mest japanska, men de använd bara sällan i skrivbordsskärmar som vi kan köpa över disk.



Vill du ha en skärm för yrkesmässig bildbearbetning mot tryck, gör det enkelt för dig och kika på skärmar i Eizos Coloredge-serie, Nec:s Spectraview-serie och från Quato.
Härligt med denna djupa analys och detaljerade info :)

Jag köper aldrig en produkt utan att lusläsa och undersöka.
Och visst är det så att värden kan förskönas så att AdobeRGB plötsligt blir 114 % som jag såg på någon skärm.
Quato var ett nytt märke för mig, Scandinavianphoto hade inget så vitt jag kunde se.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Intressanta tester.


Man brukar ju prata % i AdobeRGB och denna skärm (U2711) har 95.69% medans en Eizo reproducerar 97 %. Vad dessa nästan 2 % i skillnad gör för att kunna "what you see is what you get" när det gäller bilder på skärm - papper vet jag inte.

Klart är att priset lockar, nästa halva priset mot en NEC, Eizo.
Går denna skärm att kalbrera med bra resultat med verktyg som Colorvision spyder 3 m.fl?

någon som vill opponera sig emot en Dell vs Eizo ColorEgde / Nec spectraview?
Nu hann jag inte läsa de där testerna (skall strax iväg på ett jobb), men problemet med sådan mätningar brukar då vara att de inte skiljer på storlek och täckning. Många skärmar har idag en färrgymd som är lika stor som Adobe RGB, men nästan inga täcker Adobe RGB.

Dessutom är sådana där skillnader oftast rätt akademiska med tanke på att det är sällsynt med skrivare eller tryckmetoder som kan återge färgrymder som är ens i närheten av Adobe RGB. Det här med färgrymd har tyvärr blivit en skrytsiffra som tillverkare och recensenter slår varandra i huvudet med.

Den stora skillnaden mellan de billigare och dyrare skärmarna ligger på ett annat plan: Jämnhet och stabilitet. Dvs att skärmen är hyfsat jämn (sett till ljusstyrka, färgtemperatur, gamma)
- över ytan
- att den är jämn om du justerar ljusstyrkan (många tester mäter bara prestanda på full ljusstyrka som man sällan använder)
- att den är jämn över tid (genom en arbetsdag och sett över flera år)

Ett vanligt problem med Dells skärmar har varit att det inte går att justera ned deras ljusstyrka så lågt så det passar många rum där man bildredigerar - prisskillnaden äts upp om du måste köpa till mer lysrörsarmaturer i rummet för att kompensera för skärmens höga ljusstyrka :)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Och visst är det så att värden kan förskönas så att AdobeRGB plötsligt blir 114 % som jag såg på någon skärm.
Jag har mätt en förserieskärm en gång som hade en färgrymd som uppskattningsvis var 125-130% av Adobe RGB i storlek, men som likafullt inte lyckades täcka Adobe RGB ... :)

Quato var ett nytt märke för mig, Scandinavianphoto hade inget så vitt jag kunde se.
Jag har för mig att Procenter säljer dem numera, förr sålde Molanders dem.
 

alfin

Aktiv medlem
Klart är att priset lockar, nästa halva priset mot en NEC, Eizo.
Går denna skärm att kalbrera med bra resultat med verktyg som Colorvision spyder 3 m.fl?

någon som vill opponera sig emot en Dell vs Eizo ColorEgde / Nec spectraview?
Eizo's SX serie ligger mellan de allra dyraste ColorEdge och de billigare som inte går att hårdvaraukalibrera. Titta på SX2462W och SX2762W, du kanske inte behöver de allra dyraste.
 

stefohl

Aktiv medlem
Vill du ha en skärm för yrkesmässig bildbearbetning mot tryck, gör det enkelt för dig och kika på skärmar i Eizos Coloredge-serie, Nec:s Spectraview-serie och från Quato.
Eftersom jag har testat många skärmar i den högre divisionen kan jag bara instämma i detta. Det är en stor skillnad på dessa skärmar med deras dedicerade kalibreringsprogram och de som ska kalibreras med ett program och kalibrator som ska fungera för alla skärmar.

Stefan

P.S Sedan finns det visst en bra artikel i senaste Proffsfoto om skärmkalibrering ;-)
 

matlep

Aktiv medlem
Stefan, Martin och Mikael. Kan inte ni som har stenkoll rekommendera vilken skärm som man skall köpa? :)

Om man nu har en budget på ca 13000 inklusive moms. Vad är mest pang för pengarna?
 

bengt-re

Aktiv medlem
Denna tråd riktar sig till främst till proffsanvändare som har skärmar (7000kr och uppåt) tänkt för bildbehandling - för tryck.

Jag ska köpa en ny skärm då mina gamla börjar bli sliten.

De skärmar jag funderar på är apples 24", 27"
Just apples 24" ligger bra i pris och har H-IPS-panel., 8500kr.
(Apple LED Cinema Display 24")

Eller ska man ändå titta på segmentet Eizo´s Colo Egde serie, NEC´s SpectraView Reference skärmar?

Jag använder min skärm för bilder för tryck och min budget är ca: 13000kr.

Använder ni apples skärmar för bildbehandling eller vilka använder ni?

Tips och infallsvinklar vore bra för att kunna lösa denna djungel av skärmar.
Alltid Eizo - de är bra att kalibrera - stabila, långlivade och pålitliga.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
jag använder Eizo CG prepress och colornavigator sedan år tillbaka, men mest bang för pengarna, ta en titt på Dell eller Fujitsu 27". 7400:- kronor eller vad nu dagspriset är. Jag säger alltså inte att Dellskärmen är lika bra som en dyrare Eizo men resultatet är tillräckligt bra för de flesta användarna.
 

Poker

Aktiv medlem
jag använder Eizo CG prepress och colornavigator sedan år tillbaka, men mest bang för pengarna, ta en titt på Dell eller Fujitsu 27". 7400:- kronor eller vad nu dagspriset är. Jag säger alltså inte att Dellskärmen är lika bra som en dyrare Eizo men resultatet är tillräckligt bra för de flesta användarna.
Trots att kanske Dell som nämts här inte har "jämnare ljus över ytan och som håller konstant ljusnivå både under din arbetsdag och sett över längre tid"

Skärmarna i detta segment har kanske en mindre noggrann färgmappning?

Med detta i åtanke funderar jag på skillnader. Visst är det så att man får vad jag betalar för men det hade varit intressant att se tester på en "semiproffs" vs "proffs" skärm.

Klarar jag mig med en mindre noggrann skärm men i gengäld får jag kalibrera med en spyder 3 varje dag för att vara säker.

Sammanfattningsvis kan man konstatera efter era inlägg.

De dyrare skärmarna har jämnhet och stabilitet medan de billigare skärmarna inte har det
 

alfin

Aktiv medlem
Det finns nog också en hel del marknadsjippon i sammanhanget som får oss att betala väldigt mycket mer för skärmar jämfört med t ex USA och då vill vi naturligtvis gärna tro att de är ruggigt mycket bättre när de nu kostat så mycket.

Eizo-skärmar verkar inte alls lika populära i USA som NEC-skärmar, inte p g a att de är sämre, utan därför att de är mycket dyrare.

Det finns inga svindyra NEC Spectraview Reference skärmar på USA-marknaden, utan där marknadsför NEC de vanliga Multisync-versionerna med full hårdvarukalibrering till ett pris som ligger långt under både Eizo's motsvarigheter och Spectraview Reference skärmarna i Sverige.

I Sverige har NEC strypt hårdvarukalibreringen på Multisync-versionerna för att tvinga oss betala dubbelt så mycket för en Spectraview Reference version som går att hårdvarukalibrera. För att locka oss skickar de med ett mätprotokoll så att den som betalat dubbelt så mycket ska känna att de fått något unikt. Man får en huv också.

På Luminous-landscape's forum dyker det då och då upp diskussioner om just skillnaden mellan NEC's marknadsföringsstrategi i Europa jämfört med USA. Det brukar då framgå att NEC i USA hävdar bestämt att det är ingen som helst skillnad på USA och Europa versionerna.

Andrew Rodney, en rätt välkänd color management guru i sammanhanget, sa ungefär att; 'jag skulle i alla fall inte betala dubbelt så mycket för samma skärm med ett mätprotokoll'. Jag skulle tro att han också har testat en del skärmar.

Själv valde jag mellan Eizo CG243W och SX2462W och såvitt jag kan bedöma är det hårdvarumässigt precis samma skärm. I SX-skärmen har man strypt möjligheterna till hårdvarukalibrering via ColorNavigator, men kan istället hårdvarukalibrera med EasyPix som inte har lika många inställningsvarianter. Jag kan möjligen tänka mig att de sorterar ut de allra jämnaste exemplaren till CG-serien.

Det finns en kille från Eizo som skriver här i en annan tråd att när skärmarna är nya ser man ingen skillnad på dem, men åren två till fem skulle CG-varianten inte degenerera lika fort. Jag betvivlar starkt att detta stämmer och killen i fråga svarar inte vidare i tråden. Jag skickade ett e-mail till Andrew Rodney och frågade vad han trodde om saken. Han svarade kort "marketing hype".
 
ANNONS