Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Xz-1

Produkter
(logga in för att koppla)

Jochum Berg

Aktiv medlem
Okej. Ja tänkte kanske lite galet där, egentligen så är det väl inget problem för man vill väl oftast ha huvudobjektet (ansiktet t ex) både skarpt och rätt exponerat å sen kan man omkomponera. Då är det ju inget problem, och vill man tweaka lite gör man ju det i PS sen ändå. Men får väl skylla på att det var det där jag läste om AEL-knappens avsaknad skulle va nåt som fick mig på det spåret...
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Förlåt, men om man ställer in den i Custom mode "C" på inställningsratten kan man då tilldela objektivratten exponeringsjusteringsfunktion? (så den blir som en S95)
I de flesta fall är det Auto-ISO/ISO man ställer in med objektivratten förutom:
A: Aperture
S: Shutter
M: Aperture

SCN/ART/iAUTO är även de unika.

Saknar visserligen att likt S95 fritt kunna tilldela funktion hos objektivratten, men visst kan man fortfanade ta bra foton ändå med XZ-1.
 

Flahultarn

Aktiv medlem
Funderar starkt på att slå till på en XZ-1, det mesta verkar klockrent men ett frågetecken för videoformatet har jag fortfarande. Är där inga nackdelar med själva formatet? Går det att redigera utan problem (använder FC Express)?
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Funderar starkt på att slå till på en XZ-1, det mesta verkar klockrent men ett frågetecken för videoformatet har jag fortfarande. Är där inga nackdelar med själva formatet? Går det att redigera utan problem (använder FC Express)?
Tyvärr så är det opraktiskt att filma längre än en halv timma (käkar ett 8 GB minneskort), en timmas video behöver 16GB SDHC-kort. Nu har Olympus börjat med MPEG-4 AVC/H.264 komprimering i nyare kameror, men XZ-1 använder en rudimentär Motion JPEG som torde passa de flesta videoredigeringsprogram, såsom FC Express.

Det är inget fel på valet av Motion JPEG, men videokvaliteten från Olympus codec är inget att skryta med, så tyvärr väljer man inte en XZ-1 om videokvalitet är prioritet. Välj istället Panasonic LX5 om video är angeläget.

Skall dock tillstå att jag använder video på XZ-1 titt som tätt, samt redigerar dessa videosnuttar för att lära mig den konsten.

Bild- och hanteringsmässigt är dock XZ-1 lika bra som de flesta recensioner redan kommit fram till, varför även jag varmt kan rekommendera den till de som önskar en riktigt bra kompaktkamera att ständigt ha med.
 

Flahultarn

Aktiv medlem
Det är inget fel på valet av Motion JPEG, men videokvaliteten från Olympus codec är inget att skryta med, så tyvärr väljer man inte en XZ-1 om videokvalitet är prioritet. Välj istället Panasonic LX5 om video är angeläget.

Bild- och hanteringsmässigt är dock XZ-1 lika bra som de flesta recensioner redan kommit fram till, varför även jag varmt kan rekommendera den till de som önskar en riktigt bra kompaktkamera att ständigt ha med.
Den är nog trots allt överst på listan iaf för tillfället. Video är ingen prio, filmar inte så mycket och ger jag mig ut för att filma tar jag 5Dn.
Jag tycker faktiskt att objektivringen trots att den inte går att programmera på egen hand verkar ha de logiska funktionerna i resp program för att den ska passa mina behov.
Ska ta mig någonstans där jag kan bekanta mig med den och några andra först bara.
 

Yupiteru

Aktiv medlem
Har sett många i andra forum och på Youtube beklaga sig över bristfällig AF i video. Och ska man bara döma av de filmsnuttar som finns att beskåda är af verkligen inte imponerande. När den väl hittar skärpan sitter den spot on dock, men det tar förfärlig tid och mycket jagande.....

Hur upplever ni som har XZ-1 af i video?
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Använd manuell AF för video med XZ-1

Hur upplever ni som har XZ-1 af i video?
Ett exempel filmat inomhus här:
http://www.youtube.com/watch?v=v2ByKIxWD2c&feature=channel_video_title

Några videoklipp blir hyfsade, några sämre. En kompaktkamera har ju ganska stort skärpedjup, så manuell fokus torde funka i flertalet lägen. Allt videofilmande kräver efterföljande redigering, men tyvärr kan man inte återskapa korrekt fokus.

Tycker att Olympus åtminstone kunde få till AF vid video lika bra som för PEN kamerorna, har ju inte hört samma klagomål för video på dessa. En f/w update är därför på sin plats för XZ-1.

Trist är också att video-kodningen som XZ-1 använder är kvalitetsmässigt ganska dålig. Kanske är det för att spara på batteriet som implementeringen är så undermålig? I fall den är hårdvaruimplementerad, så kan inte en f/w update råda bot på den bristen, utan då står hoppet till en XZ-2 beträffande förbättrad videokvalitet. Tills dess är XZ-1 främst en kamera för de som prioriterar stillbild.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Recensioner > Kameror > Digitala kompaktkameror > Olympus XZ-1 >

.
Många tester på nätet verkar vara eniga om dess goda egenskaper.

Finns inte så många recensioner här på fotosidan ännu.

Entusiast-kompakten XZ-1 är för mig ett utmärkt komplement till min systemkamera. Fast mobiltelefonerna idag blir ju allt bättre, både på stillbild och video. Därför behövs något i stil med Tough TG-810 eller XZ-1, för att erbjuda något utöver vad mobilen kan.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Firmware uppdatering för XZ-1 (ver 1.2) (2011-04-21)

.
Firmware Update for OLYMPUS DIGITAL CAMERA XZ-1
- Pic Orientation (sv. Bildorientering) har lagts till i Kameramenyn.

(Observera)
I vissa fotograferingsförhållanden kan det hända att orienteringsspårningen inte fungerar helt.
Funktionen kan stängas av och sättas på. Vid uppspelning kan bildens orientering roteras genom att använda kontrollringen. Den önskade orienteringen sparas i Exif-filen.

[Varning]
Kamerainställningarna raderas när version 1.1, eller tidigare version, uppdateras.

Ref:
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Inställningar och visningar i olika moder med XZ-1

.
Kameran har olika exponeringsprogram, vilka hanteras lite olika beroende på val. Dessutom finns ett C (Customized) läge, som jag själv använder för att fota i kombinerat råformat & jpeg, baserat på P-läget.

P: (Exponeringsinfo visas: |Tid|Bländare|Exp.komp.|) + ISO & Histogram
Objektivringen: ISO
Pil ♠: Exponeringskompensation

A: (Exponeringsinfo visas: |ISO|Tid|Bländare|Exp.komp.|) & Histogram
Objektivringen: Bländare
OK: ISO
Pil ♠: Exponeringskompensation

S: (Exponeringsinfo visas: |ISO|Tid|Bländare|Exp.komp.|) & Histogram
Objektivringen: Tid
OK: ISO
Pil ♠: Exponeringskompensation

M: (Exponeringsinfo visas: |ISO|Tid|Bländare|Exp.komp.|) & Histogram
Objektivringen: Bländare
OK: ISO
Pil ♠: Tid
 

Eeros

Aktiv medlem
Bra för foto, dålig AF på video

Kan bekräfta det som många redan har sagt, XZ-1 är mycket bra för fotografering för att vara en kompaktkamera. Bra ljusstyrka och möjlighet att lagra raw är super. Bildkvalitén är faktiskt över min förväntan, trodde inte man kunde prestera så bra med en liten sensor.

Ett par nackdelar:
-AF presterar riktigt dåligt när jag filmar, men när jag fotar är AF mycket snabb.

-Den medföljande prgramvaran är riktigt usel. Testade med att ladda ner foton till datorn via den och det tog över 20 minuter. Samma bilder laddade Adobe Bridge ner på mindre än 3 minuter.

-Manuell fokus är riktigt pilligt, varför går det inte att använda objektiringen till manuell fokus?

-När man med objektivringen ska ändra en inställning, exempelvis bländare, så tar den alltid nästa bländare till vänster i menun när man vrider ringen åt höger. Och v v. Dock vänjer man sig säkert, men jag förstår inte hur ingenjören tänkte.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Sökaren.

Listar mig i hyllningskören.

Egentligen så har jag inte haft kameran tillräckligt länge för att "recensera" den. Men, woweffekten var påtaglig när de första bilderna poppade upp på skärmen där hemma.

Äntligen en kompaktkamera som håller måttet och som kan följa med ut många gånger så att den stora och klumpiga systemkameran får sitta på avbytarbänken.
De kompaktkameror jag haft tidigare har i bästa fall fungerat si så där och många gånger har jag bannat mig själv för slöheten att inte ta med en "riktig" kamera i stället för fickmodellen.

Synd att externa sökaren VF-2 är så dyr, den kostar ju vad halva kameran går på!

Ni som har denna externa sökare. Hur är den att jobba med?
Jag tänker i första hand på två situationer:
I solljus eller motljus så är det svårt att se displayen.
Skakningsoskärpa, det borde vara lättare att hålla kameran stabilt med traditionellt grepp i stället för "pointandshoot"

MVH J O
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Firmware uppdatering för XZ-1 (ver 1.3) (2011-06-30)

Ver.1.3 (Jun. 30 2011)
• Improved algorithm for ESP spot metering.

Ver.1.2 (Apr. 21 2011)
• Pic Orientation has been added to the Camera Menu.
( Note )
The orientation detection device may not operate as intended in some shooting conditions.
This function can be turned off or on.
In playback, the orientation of an image can be rotated by using the control ring. The desired orientation is then saved in the Exif file.
[ Caution ]
The camera's settings are cleared when firmware version 1.1 or earlier is updated.

Ver.1.1 (Mar. 3 2011)
• Resolved issue that occurred when the POWER button of the dedicated flash units was operated.

Ref:
 

Knight Palm

Aktiv medlem
AF LOCK med SCN = UV Vidvinkel

Förvånande är att Olympus implementerat en funktion som många efterfrågat, men bara i en "Undervattens-mode".

Tryck på inmatningshjulet, dvs pil nedåt "♥" så aktiveras funktionen. Orange kvadrat blinkar och ersätts med grön fast dito vid låst fokus. Olympus skriver AF LOCK med små bokstäver i kvadratens nederdel.

Det finns nog en hel del dolt i f/w hos denna XZ-1 i beredskap, att antingen plocka fram för att förlänga dess säljcykel, eller för att hänga med i konkurrensen innan en ersättare blir aktuell.
 
ANNONS