Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
Går det att komprimera icke-förstörande?

.
Jomenvisst!

Ett exempel. I praktiskt taget alla bilder finns det areor som är jämna och kontrastlösa, t.ex. delar av himlen. Normal RAW lagrar ändå alla "pixelelement" var för sig i sådana fall.

Antag nu att man man i sådana områden kollar t.ex. 9 närligande "pixlar". Då får man (något förenklat) en kvadrat med 3x3 "pixlar". Desssa 9 pixlar skiljer sig åt en aning, men inte pga olika signalinnehåll, utan enbart beroende på bruset. Genom att medelvärdesbilda dessa får man bara ETT värde med luminans och färginformation att lagra istället för 9, plus en liten aning "overhead". Detta är ett sätt att markant minska filstorleken UTAN att förlora någon signalinformation alls. Dvs man får förlustfri komprimering, eftersom man inte slösar bort en massa plats på att lagra enbart ointressant brusinformation.
.
Exemplet är som sagt förenklat. Att man t.ex. har olika fotodioder för R,G och B förändrar inget principiellt här.
.
 
Senast ändrad:

Fokuserad

Medlem
Nej, A65/A77:eek:rnas nya RAW-format är inte alls "nästan som JPEG". Det komprimerar icke-förstörande, medan JPEG:s komprimering är förstörande. Dessutom komprimerar JPEG ihop från 16 till 8 bit, medan RAW-formatet behåller 16 bit, som man förväntar sig.
.
Icke-förstörande? Om du menar att det visuellt är svårt att se någon påverkan av komprimeringsalgoritmen för RAW-filer så har du rätt. Men om du menar att data i RAW-filen är oförstörda så till vida att värden från sensorn kan återskapas till 100% vid dekomprimeringen så har du fel. Läs några poster bakåt så ser du orsaken till detta. Och 16-bit har du nog tyvärr fått om bakfoten, det stämmer inte alls. Möjligen läses data av från sensorn i 12-bitar, men de bitarna trycks ihop ytterligare emd hjälp av en kurva i komprimeringsalgoritmen innan det lagras i RAW-filen.

En bra indikator på om data komprimerats med en förstörade metod eller ej är att titta på RAW-filemas storlek. Om filstorlekarna varierar ytterst lite, t ex för A77 där filerna konsekvent ligger kring 24MB, då vet du att komprimeringen INTE bevarar alla data intakt.
 

Canyon

Aktiv medlem
Har just testat mitt nya Sandisk extreme pro 95mb/s. Har svårt att bedömma men den tar några fler bilder innan den saktar ned. Den saktar inte ned lika mycket som 45mb/s kortet heller. Dessutom så tömmer den på ca 8 sek mot något längre med 45mb/s kortet. Detta i RAW.

Jag har också äntligen fått i Sandisks 95 MB/sek i a77:an. Tidigare använde jag (tyvärr) Clas Ohlsons enklaste SDHC; de är märkta "4". Med serietagning "high" (8 b/sek nominellt) kan jag nu ta burster på 16 bilder. Sedan börjar det "hacka" med ojämn bildhastighet, typ 2-3 bilder per sek. De 16 bilderna tar c:a 5 sek att skriva (= röda upptagenhetslampan lyser c:a 5 sek; med gamla kortet lyste lampan i 40-45 sek (!)). Även under det att lampan lyser så funkar sökaren och live displayen.

Allt ovan med jpeg x.fine; inte RAW.

I fråga om beteendet ovan är nu kameran, med det snabba kortet, som en ny modell. :)
 

Björn_

Aktiv medlem
Kul med lite fler rapporter på detta!
Skall själv beställa sådant kort, de är ju rimligt pris på dem. Har själv en gammal a55:a som kan sega inte ibland, särskilt med skrivning till kortet. Det är inte jätteofta som det är ett problem, men skönt att slippa veta att det finns ett problem...
 

FlyerOne

Aktiv medlem
SAR skriver detta idag:


November 28, 2011

Good news from Sony: “The effect of the floods wasn’t as bad as we estimated three weeks go”
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

If you are on the waiting list for a new A77 or NEX-7 camera than we have some good news folks!

Bloomberg reports:
“After floods in Thailand halted image-sensor output at factories in the country, production will be shifted to a plant in Kumamoto, southwestern Japan, in the beginning of next year, spokesman Hiroshi Okubo said. The effect of the floods “wasn’t as bad” as the company estimated three weeks ago, Yoshioka said.”


I hope this is not only a too optimistic statement to assure the markets and shareholders. Anyway I have been told that Sony will soon release a new press release. Let’s hope they can now give us a more precise idea of when the new cameras will be in Stock. My latest info I got days ago said that the A77 will be back in Stock in January and the NEX-7 will start worldwide shipment in February.

Länk:
http://www.sonyalpharumors.com/good-news-from-sony-the-effect-of-the-floods-wasn’t-as-bad-as-we-estimated-three-weeks-go”/#comments
.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Sony A77 and A65 firmware 1.04 is finally out!

.
Från SAR igår:

(UPDATED) Sony A77 and A65 firmware 1.04 is finally out!
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

The firmware has been released by Sony Asia.

---

Here is the improvement list:
1) Added support for auto-correction lens: Vario-Sonnar T * DT 16-80mm F3.5-4.5 ZA (SAL1680Z) and DT 16-105mm F3.5-5.6 (SAL16105)
2) Improved usability
3) Improved Quality
4) Improvement Response

---

http://www.sonyalpharumors.com/sony-a7765-firmware-1-04-is-finally-out/#comments


Borde innebära att den europeiska 1,04-versionen också snart är ute.
.
 

Gareth

Aktiv medlem
Har redan uppdaterat. Märker ingen skilnad på punkter 2,3 och 4. När man läser på andra sonyforum säger folk att det är skilnad på respons (rattarna), och bättre bq vid högre iso, inget jag märkt. Tycker sony kan vara mer specifika med vad uppdateringen gör.....
 

pet

Aktiv medlem
Min kamera är märkbart snabbare i responsen på alla punkter i kameran efter uppdatering och återställning av kameran...dock är det fortfarande ett liiiitet lagg vid ändring av bländare/slutartid om man snurrar snabbt på rattarna.
Vad det gäller bildkvalitén så brydde jag mig inte ens om att ta några för/efterbilder o jämföra dom men vad som visats i många forum är att bruset är lite bättre på dom höga iso-talen och i RAW...dock är det minimal skillnad och inet man kommer se i praktiken....JPEG är samma som innan....dock är ju inte detta en firmware några större ändringar utan främst en "buggfix"(ser man på versionsnumret) så med lite tur så kanske det kommer en större uppdatering senare som förbättrar kameran på ett mer märkbart sätt(tex märkbart bättre JPEG).

Lite trist att den nya firmwaren täppte till "kryphålet" som gjorde det möjligt att filma i S-läget med bibehållen AF....förstår inte varför Sony inte tillåter filmning med AF i detta läget och lägger till det som ett val i menyn för det fungerar uppenbarligen.
 

Gareth

Aktiv medlem
Min kamera är märkbart snabbare i responsen på alla punkter i kameran efter uppdatering och återställning av kameran...dock är det fortfarande ett liiiitet lagg vid ändring av bländare/slutartid om man snurrar snabbt på rattarna.
Vad det gäller bildkvalitén så brydde jag mig inte ens om att ta några för/efterbilder o jämföra dom men vad som visats i många forum är att bruset är lite bättre på dom höga iso-talen och i RAW...dock är det minimal skillnad och inet man kommer se i praktiken....JPEG är samma som innan....dock är ju inte detta en firmware några större ändringar utan främst en "buggfix"(ser man på versionsnumret) så med lite tur så kanske det kommer en större uppdatering senare som förbättrar kameran på ett mer märkbart sätt(tex märkbart bättre JPEG).

Lite trist att den nya firmwaren täppte till "kryphålet" som gjorde det möjligt att filma i S-läget med bibehållen AF....förstår inte varför Sony inte tillåter filmning med AF i detta läget och lägger till det som ett val i menyn för det fungerar uppenbarligen.
Jag har då fortfarande samma lagg med rattarna efter uppdat som innan?? Inget som störde mig, men ändå. Får se om "dubbel bildtagning i af-s" upphört, det hade jag problem med.
Men jag har samma brus i raw vid ex iso 800 som tidigare. I a f som jag bedömmer det.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Sony USAs COO: NEX-7 kommer i januari och A77 i februari

.
Från SAR 2011-12-01:

Phil Molyneux (Sony) says the A77 and NEX-7 should arrive in January. Understimated the camera production.
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

According to The Verge:
Sony USA COO Phil Molyneux said that the NEX-7 will arrive in January. And Financial Times reports another statement from Phil M.:
“We’re furiously working to transfer production back to Japan and into China, so I think we’ll see better availability going into January“. Currently Sony is having a reserve of NEX-C3 and NEX-5n cameras but the NEX-5n stocks could be empty soon!"

COO = Chief Operating Officer


The last info I {Andrea} got from my top sources said that the A77 will be back in Stock in January and the NEX-7 in February. And yes, Sony underestimated the A77 and NEX-7 production. The cameras got more preorders than they thought and in some countries the A77 and NEX-7 request has been four times higher than expected.

I hope that Sony will be able to catch up again the momentum. Really pity for them that they miss the Christmas sales. The A65 and A77 are out of Stock in most countries. Only the new NEX-5n and the lenses will be available by Christmas time.


http://www.sonyalpharumors.com/phil-molyneux-sony-says-the-a77-and-nex-7-should-arrive-in-january-understimated-the-camera-production/

Sony.se har inga A65 eller A77 i lager, men de har vertikalgreppet VG-C77AM för SLT-A77 (2.760 kr). Någon frågade ju efter detta ganska nyligen, men jag minns inte vem.
.
 
Senast ändrad:

Karl2

Aktiv medlem
Du har gjort något fel och det är bäst att ladda batterierna, läsa arbetsbeskrivningarna en gång till och göra om försöket. Om det nu också misslyckas är det Sony SLT-A77 Service, som skall kontaktas och utföra jobbet. Ett annat alternativ är att sälja eller gömma bort och köpa en ny likadan men försedd med den nyaste versionen av mjukvara.
 

Ingju

Aktiv medlem
Sådant kan man råka ut för med alla märken, det är inte för ro skull tillverkarna friskriver sig från allt ansvar vid egna fw-uppgraderingar. Jag råkade ut för samma sak med min Canon 7D. Det blir serviceverkstad som gäller i dessa fall, och man blir själv den betalningsansvarige. En lösning är att inte göra detta själv utan låta verstaden göra översyn, rengöring och ev. fw-uppgradering vid behov. Men det svider ju i det ekonomiska sinnet att behöva lämna bort för något som är så pass enkelt att göra själv.
 

Fokuserad

Medlem
Efter att uppdaterat min A77 till 1.04 startar den inte alls!!
Attans otur du har. Har du provat med trefingerssaluten?

Ladda batteriet väl. Slå PÅ kameran och håll sedan samtidigt ner knapparna MENU, MOVIE och PLAY. När dessa är nertryckta, stäng AV kameran. Släpp knapparna och ta ur batteriet ur kameran. Vänta någon minut eller två. Håll sedan nere de tre knapparna igen, väl nertryckta så slår du PÅ kameran igen.

Om inte detta fungerar så är det Sony Service som gäller. :-(
 

Photocon

Aktiv medlem
Var är det som krånglar? Jag har fått min A-77 och allt funkar perfekt. Jag är supernöjd - än så länge.
Men din A77 (liksom alla andra kameror av olika märken) kan också krångla om något går fel när du ska uppgradera firmware. Otillräcklig batterikapacitet eller en korrupt FW-fil kan ställa till det så att kameran låses efter omstart.

Det är jätteviktigt att kolla antalet bytes i en FW-uppgradering innan den placeras i roten på minneskortet (som måste vara formaterat i den kamera det gäller). Inte grovt, utan står det att filen ska vara på xxxxx03 b och filen visar xxxxx02b så kan det gå åt h-e.

Fast kul att du är nöjd.

//Lennart
 
ANNONS