Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hårddiskar till NAS

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Läs tråden innan Du bluddrar. Det var svar på en fråga från "slatten" som inte hade ett dugg med priser att göra.
Jag ser det nu, jag ber så hemskt mycket om ursäkt.


Jag skrev:

"Var hittar du den där billiga NASen du skriver om?"

Och du svarade direkt efter:

"Det var en Lacie med 4 st 2TB diskar. Modellbeteckning minns jag inte men den finns inte i marknaden längre."


Ditt inlägg kom direkt efter mitt så jag antog felaktigt att det var en del i prisdiskussionen (som ju är huvudtråden) och svaret på min fråga.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Jag ser det nu, jag ber så hemskt mycket om ursäkt.


Jag skrev:

"Var hittar du den där billiga NASen du skriver om?"

Och du svarade direkt efter:

"Det var en Lacie med 4 st 2TB diskar. Modellbeteckning minns jag inte men den finns inte i marknaden längre."


Ditt inlägg kom direkt efter mitt så jag antog felaktigt att det var en del i prisdiskussionen (som ju är huvudtråden) och svaret på min fråga.
Godtages! :) lätt att missförstå!
 

Poker

Aktiv medlem
Framtidssäkrat.
Det kanske är stöd för 3TB diskar, olika slags S-ATA, SSD etc.

Jag har kikat på Netgear, QNAP
Andra märken är inte intressanta.

Vi får se vad som händer inom kort, tror inte att priserna kan gå upp särskilt mycket mer.
 

LeffeHP

Aktiv medlem
Framtidssäkrat.
Det kanske är stöd för 3TB diskar, olika slags S-ATA, SSD etc.

Jag har kikat på Netgear, QNAP
Andra märken är inte intressanta.

Vi får se vad som händer inom kort, tror inte att priserna kan gå upp särskilt mycket mer.
Själv är jag mkt nöjd med Synology, men du räknar upp är säkert bra de också.
 

AFJ

Aktiv medlem
Så detaljerat har jag inte satt mig in i problemet men bilderna är av varierande ålder, fotograferat med enkla kameror och mobiler. Tack för tipset, ska vidarebefordra det.
Så länge bilderna är tagna med en digitalkamera bör det innehålla EXIF information.

Genom att t ex använda Lightroom skulle man lätt kunna importera alla bilderna och få dem snygg och brydligt sorterade i ett katalogträd uppdelat på år, månad, fotodatum.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Så länge bilderna är tagna med en digitalkamera bör det innehålla EXIF information.

Genom att t ex använda Lightroom skulle man lätt kunna importera alla bilderna och få dem snygg och brydligt sorterade i ett katalogträd uppdelat på år, månad, fotodatum.
Jag har just följt upp det. Det finns ingen EXIF information med i de räddade filerna. Fråga mig inte varför men tydligen klarade inte företaget att rädda mer än själva image-delen av JPG-filerna.
Informationen på disken var så skadad att man fick skanna disken spår för spår och försöka lista ut vilka delar av upplästa binära strängar som var bilder och vilka delar som var skräp.
 
Senast ändrad:

AFJ

Aktiv medlem
Jag har just följt upp det. Det finns ingen EXIF information med i de räddade filerna. Fråga mig inte varför men tydligen klarade inte företaget att rädda mer än själva image-delen av JPG-filerna.
Informationen på disken var så skadad att man fick skanna disken spår för spår och försöka lista ut vilka delar av upplästa binära strängar som var bilder och vilka delar som var skräp.
Tåkigt! :(
 

Mankan G

Aktiv medlem
Vi råkade ut för samma sak på jobbet för två år sedan... Backupen hade fallerat utan att någon märkt det så när servern rasade så......

Tillverkaren av backupen hade dessutom försvunnit från marknaden så där fanns inget stöd att hämta. Det slutade med att även vi läste så mycket data vi kunde från våra diskar. Vi lyckades rekonstruera det mesta 80-90 % men datan låg även hos oss i huller om bullar. Databaser tillhörande affärsprogrammet blandat med all sköns bråte.....

Just pga svårigheterna med att rekonstuera data från backupprogram som komprimerar datat och kasnke även krypterar den så har jag valt en ren spegling därhemma. Dvs min NAS ser ut exakt som de data jag valt att backa upp. Programvaran jag valt löser detta lysande men med nackdelen att jag bara har en nivå uppbackat material. Jag har dock en extra kopia på ytterligare ett ställe men den är inte alltid helt aktuell

Gjorde ett misstag för något år sedan med databasen till LR. Det var mitt eget fel, klantigt och då det var sent på kvällen så tänkte jag att jag fixar till det i morgon.....vilket jag inte skulle ha gjort. På natten gick den automatiska backuppen igång med följd att datat på min NAS blev lika korrupt som originalen. Det ÄR nackdelen med att bara ha en nivå uppbackat material.

Fick ordning på databasen trots det då jag har en extra kopia på ett annat ställe. Inte alltid helt uppdaterad men tillräckligt för att det skall vara hanterbart. Fick läsa in bilder från två veckor eller så jämfört med att tagga upp 75000 bilder på nytt....
 

Mesch

Aktiv medlem
Vi råkade ut för samma sak på jobbet för två år sedan... Backupen hade fallerat utan att någon märkt det så när servern rasade så......

Tillverkaren av backupen hade dessutom försvunnit från marknaden så där fanns inget stöd att hämta. Det slutade med att även vi läste så mycket data vi kunde från våra diskar. Vi lyckades rekonstruera det mesta 80-90 % men datan låg även hos oss i huller om bullar. Databaser tillhörande affärsprogrammet blandat med all sköns bråte.....

Just pga svårigheterna med att rekonstuera data från backupprogram som komprimerar datat och kasnke även krypterar den så har jag valt en ren spegling därhemma. Dvs min NAS ser ut exakt som de data jag valt att backa upp. Programvaran jag valt löser detta lysande men med nackdelen att jag bara har en nivå uppbackat material. Jag har dock en extra kopia på ytterligare ett ställe men den är inte alltid helt aktuell

Gjorde ett misstag för något år sedan med databasen till LR. Det var mitt eget fel, klantigt och då det var sent på kvällen så tänkte jag att jag fixar till det i morgon.....vilket jag inte skulle ha gjort. På natten gick den automatiska backuppen igång med följd att datat på min NAS blev lika korrupt som originalen. Det ÄR nackdelen med att bara ha en nivå uppbackat material.

Fick ordning på databasen trots det då jag har en extra kopia på ett annat ställe. Inte alltid helt uppdaterad men tillräckligt för att det skall vara hanterbart. Fick läsa in bilder från två veckor eller så jämfört med att tagga upp 75000 bilder på nytt....
Hu vad trist.

Själv kör jag full kopia till extern disk en gång i veckan. Fast jag har ju samma risk själv.

Falerande backup på företag är inte så fantastiskt ovanligt, har både hört talas om och själv varit med om flera mer eller mindre katastrofala tillfällen när man tappat veckor eller månader av arbete.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Vi råkade ut för samma sak på jobbet för två år sedan... Backupen hade fallerat utan att någon märkt det så när servern rasade så......

Tillverkaren av backupen hade dessutom försvunnit från marknaden så där fanns inget stöd att hämta. Det slutade med att även vi läste så mycket data vi kunde från våra diskar. Vi lyckades rekonstruera det mesta 80-90 % men datan låg även hos oss i huller om bullar. Databaser tillhörande affärsprogrammet blandat med all sköns bråte.....

Just pga svårigheterna med att rekonstuera data från backupprogram som komprimerar datat och kasnke även krypterar den så har jag valt en ren spegling därhemma. Dvs min NAS ser ut exakt som de data jag valt att backa upp. Programvaran jag valt löser detta lysande men med nackdelen att jag bara har en nivå uppbackat material. Jag har dock en extra kopia på ytterligare ett ställe men den är inte alltid helt aktuell

Gjorde ett misstag för något år sedan med databasen till LR. Det var mitt eget fel, klantigt och då det var sent på kvällen så tänkte jag att jag fixar till det i morgon.....vilket jag inte skulle ha gjort. På natten gick den automatiska backuppen igång med följd att datat på min NAS blev lika korrupt som originalen. Det ÄR nackdelen med att bara ha en nivå uppbackat material.

Fick ordning på databasen trots det då jag har en extra kopia på ett annat ställe. Inte alltid helt uppdaterad men tillräckligt för att det skall vara hanterbart. Fick läsa in bilder från två veckor eller så jämfört med att tagga upp 75000 bilder på nytt....
Om Du använder Dig av Symantec BackUp Exec Desktop så har Du en rimlig lösning. Särskilt som Du har en kopia på annan platas också.
Jag har samma problem, mit försäkringsbolag kräver att det finns en kopia på annan plats som inte är mer än 7 dagar gamma data på.
Med Backup Exec kan Du köra inkrementella backupper. Dessutom hanterar programmet "Offsite Disks". En Offsite Disk är en kopia på aktuell backuppdisk. Du kan plocka ut och sätta in den när Du vill. Så snart den sitter i börjar systemet kopiera över de delar av backupdisken som saknas. Har man två Offsite Diskar är det bara att plocka ut en och bära över den till den externa förvaringsplatsen och sätta in den hämtade disken. Så kan man hålla på växelvis utan ytterligare extra besvär. Hela tiden har man alltså två identiska Backup Diskar och en med något äldre data. Bara en kort stund när man växlat Offsite Disk kan man tvingas backa några timmar om det värsta händer.

Backup kör jag löpande 1 ggr / tim. Tappar alltså max 1 timmas arbete.

Precis som Du säger så är spegling extremt dålig backup eftersom den inte tillåter mänskliga misstag. Mistagen dupliceras omedelbart och backupp saknas i realiteten. Bara ett visst kraschskydd.
 
Senast ändrad:

Dead_Silent

Aktiv medlem
Det där är faktiskt en bra sak att ha i åtanke. Min externa firewire-disk med Raid-0 pajade strömmen på, och det blev en mardröm just därför att det var en Raid-0-disk. Hade det varit en vanlig billig USB singeldisk hade det gått att plocka ut själva disken och monterat den i en ny låda.
Så jag går i tankarna om att köpa en NAS med en hårddisk och sen köra back-up på en extern USB, bara för att undvika Raid.
Är jag ute och cyklar?

Du behöver ju inte ha NASen full med diskar.
Förmodar Du kör RAID > 0 men det är en falsk säkerhet så länge Du inte dessutom speglar/synkar/backupar NASen till ytterligare en separat enhet.

Har ett alldeles färskt exempel med en RAIDad NAS där det blev ett fel på kortet i NASen och enda sättet att rädda bilderna var att, för en förmögenhet, sända diskarna till en "diskräddningsfirma". Åter kom bilderna men fullständigt huller om buller. Ägaren har nu ett litet elände att ordna upp bilderna där man försöker spåra bildernas ålder utifrån vilka kläder barnen har på bilderna och liknande hållpunkter.Tillverkaren av NASen hade ingen lösning.
 

Mesch

Aktiv medlem
Det där är faktiskt en bra sak att ha i åtanke. Min externa firewire-disk med Raid-0 pajade strömmen på, och det blev en mardröm just därför att det var en Raid-0-disk. Hade det varit en vanlig billig USB singeldisk hade det gått att plocka ut själva disken och monterat den i en ny låda.
Så jag går i tankarna om att köpa en NAS med en hårddisk och sen köra back-up på en extern USB, bara för att undvika Raid.
Är jag ute och cyklar?
Raid nivå > 0 ger ju högre tillgänglighet/säkerhet i sig och om man använder extern disk till backup så tar man ju bort risken med trasig hårdvara i NAS:en.
Raid 0 halverar faktiskt MTBF för disksystemet och är en dålig ide om man är rädd om datat.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Det där är faktiskt en bra sak att ha i åtanke. Min externa firewire-disk med Raid-0 pajade strömmen på, och det blev en mardröm just därför att det var en Raid-0-disk. Hade det varit en vanlig billig USB singeldisk hade det gått att plocka ut själva disken och monterat den i en ny låda.
Så jag går i tankarna om att köpa en NAS med en hårddisk och sen köra back-up på en extern USB, bara för att undvika Raid.
Är jag ute och cyklar?
Ska vi prata säkerhet en stund så finns det minst tre säkerhetsproblem att ta ställning till som privatperson, som företag tillkommer ännu fler:

1. Risken för korrupt data på disken.
Däri ingår teknisk krasch. Tänk då på att det finns fler orsaker till att data förstörs än att disken kraschar mekaniskt. Det som styr disken kan också felfungera med korrupt data som resultat. Ett strömavbrott kan ge en magnetisk "repa" på disken o.s.v.

2. Risken att begå misstag som förstör stora mängder data eller oersättlig data.

3. Risken att förlora hela mediet som datan förvaras på.
Orsaker kan vara brand eller stöld.

1 och 2 löses med säkerhetskopior där varje kopiering skapar ny generation data. Billigast är en inkremetell backup.

3 löses enbart genom att förvara kopia i annan lokal.
Brandsäkert skåp räcker inte. Ett brandsäkert skåp måste öppnas efter branden inom den tid skåpet klarar brand annars fortsätter värmen in och förstör det som förvaras i skåpet.


Själv har jag löst problemet på följande sätt:
På datorns diskar förvarar jag allt utom färdigbearbetade bilder.

Datorn backuppas med Symantec BackUp Exec Desktop (proffs versionen av Norton Ghost) till en extern USB. Backuppen sker inkrementellt till ett dataset som påbörjas den 1:e i varje månad. Gamla backupper kan alltså plockas bort månadsvis. Backup sker automatiskt 1 ggr/h. Genom att använda inkrementell backupp behövs det inte särskilt stora diskar för att kunna plocka tillbaka över ett år gammal information på timnivå.
Dessutom använder jag två USB diskar som Offsite Diskar. En Offsite disk sitter alltid i datorn och en förvaras i annan fastighet. Offsite diskarna växlar plats regelbundet, oftast varje vecka, och den disk som sitter koppad till datorn blir automatiskt, snabbt efter bytet, en exakt kopia av Backup disken.

Färdiga bilder i JPG och RAW förvaras på 2 st NAS. En NAS står hos mig och en NAS är placerad hos en son som bor på annan ort. NASarna synkroniserar varandra helautomatiskt över fiber WAN.
NASen används av hela släkten plus vänner och bekanta för säker förvaring av färdigbearbetade bilder. Metoden gör att bilderna är säkert förvarade samtidigt som släkt och vänner kan plocka till sig av varandras bilder. Därmed slipper vi allt byte av bilder som vi höll på med innan. Dessutom får alla, som är nöjda med denna säkerhetsnivå, även säkerhetskopiera sina datorer till NAS systemet.

Raid löser inga av ovanstående problem. Raid med HotSwapp är utmärkt för driftsmiljöer som måste ha maximal upptime men för privarpersoner är det enbart ett dyrt sätt att skapa en dellösning för det totala backup problemet.
 
Senast ändrad:

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Ska vi prata säkerhet en ...........
Fortsättning!.
Titta bara på Enator fallet (som pågår ännu). Där fanns allt, speglade diskar, Raid, reservsystem, utom backupper.

Hur det slutar vet vi väl inte ännu men nog åskådliggör det behovet av backup. Hur många företag kommer att gå i konkurs som följd av den kraschen?
 
Senast ändrad:

Mankan G

Aktiv medlem
Nu var det väl inte backupen som fallerade utan någon sorts hårdvara i huvuddelen. Att de sedan haft problem med att återskapa allt från backuperna förstår jag men det är en annan sak. Ingen data är väl förlorad eller??!
 

Mankan G

Aktiv medlem
Hur det slutar vet vi väl inte ännu men nog åskådliggör det behovet av backup. Hur många företag kommer att gå i konkurs som följd av den kraschen?
Vi kanske skall tacka Enator istället för att tycka synd om dem..... Försäkringskassan, bilprovningen, några kommuner.... Vad gör det om de går i konken :) De kanske kan ersättas med något som fungerar istället
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Nu var det väl inte backupen som fallerade utan någon sorts hårdvara i huvuddelen. Att de sedan haft problem med att återskapa allt från backuperna förstår jag men det är en annan sak. Ingen data är väl förlorad eller??!
Enligt de uppgifter jag har så är data förlorad. Behöver naturligtvis inte vara rätt men jag har det från berörda användare.

Backupper finns väl inte? Det var ju ett säkert system med Raid och speglingar samt reservsystem.
 
ANNONS