Annons

Sensorn har lagt av - Behöver en ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
Tyvärr har nu en av familjens kameror drabbats av den s.k. sensordöden, vilken som mest härjade skoningslöst i mitten av förra decenniet. Canon Powershot A80 var en välutrustad budgetvariant av entusiastmodellerna PowerShot G3/G5, med en stor 1/1.8" sensor, rejäl optik med 3x zoom, optisk genomsiktsökare, vinklingsbar LCD, bra blixt, 4 st AA-batterier, mm. vilket gjorde den till en formidabel kamera för pengarna. A80/A95 var de sista P&S med den stora P&S sensorn, som annars var förbehållet S- och G-serien. (Stora sensorer återuppstod senare i A600-serien.) Jämngammal med EOS 300D, där bilderna från A80 faktiskt var skarpare och bättre än från systemkameran med kit-objektivet.

Kollade på Canons supportsida, och ser att Canon fram till 30 juni förra året 2011 kostnadsfritt reparerade fel på CCD-bildsensorn. Så dags att gå vidare alltså.

Fick följdaktligen frågan om vilken kamera som kan ersätta A80? Jag kan ännu inte svara på den frågan, så jag förstår med ens den situation som många står inför och som man läser om i de otaliga inläggen under rubriken "Köpråd" här på Fotosidan. Så jag sällar mig till dessa och önskar höra om lämpliga tips.

Det har ju hänt en del sen modellen A80 introducerades hösten 2003. Vi köpte den till jul 2004. Frågade därför vilka kriterier som gäller idag och fick ungefär svaret:

• Bra bildkvalitet +++
• Bra närbildsmöjligheter ++
• Bra inbyggd blixt ++
• Vinklingsbar skärm +
• Miljötålig +
• AA-batterier +/-
• Optisk genomsiktsökare +/-
• Storlek/Vikt +/-
• Raw -
• Video -
• Pris <4k kr

Ref:
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det har hänt en hel del, på gott och ont sedan 2003. AF är snabbare, bruset lägre, kamerorna med samma prestanda är mindre, TFT mer högupplöst och uppdateras snabbare, priset är lägre och MP antalet är högre. Det negativa är ffa att pixelskärpan är lägre dels p g a fler mp och dels p g a brusreducering även på bas ISO. Det finns flera grupper av kompakter:
1) budget
2) minsta möjliga
3) superzoom
4) vattentåliga
5) avancerade

Det som kommer närmast kraven, med vinklingsbar skärm, är Nikon P7100 och Canon G12, men dessa kostar 4000:-+ och är lite stora. Lika bra bildkvalitet men utan vinklingsbar skärm är Panasonic LX5 och Olympus XZ-1 samt Canon S100. Dessa är alla avancerade kompakter.

Man kan annars titta på spegellösa systemkameror med möjlighet till ännu bättre bildkvalitet samtidigt som de inte, i flera fall, är nämnvärt större än Canons A serie (går ner i jackficka).I de lägre prisklasserna finner vi Olympus EPM-1/EPL-3+14-42mm, Panasonic GF2,3,5+14-42, Sony NEX-C3+18-55 samt Nikon 1 J1+10-30. Olympus EPL-2, Panasonic GF2 och 3 samt NEX C3 är lite billigare nu då de ersätts.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Jo det stämmer att pixelskärpan blivit allt sämre, så att om det på kameran står stämplat 16 Mpixels, så ska man nog ändå ställa in pixeltalet till högst hälften, kanske så lågt som 2560x1920, dvs 5 Mpix till de skrivna JPEG-filerna.
Det är något snäpp över full HD, så att bilderna på skärman även klarar en liten inzoomning.

Tack för gruppindelningen och förslagen, som jag tog fasta på och letade vidare bland utbudet. Jag hade inte tänkt rekommendera någon kamera med utbytbart objektiv, men det stämmer ju att dessa också blir små tillsammans med ett 'pancake'-objektiv.
Källkod:
Robusta modeller:
Olympus TG-1 GPS      4690kr
Panasonic FT4 GPS     3690kr
Olympus TG-820 iHS    2649kr

Andra intressanta kameror:
Panasonic Lumix FZ150 4490kr
Panasonic TZ30 GPS    3490kr
Canon SX260 HS GPS    3390kr
Nikon CoolPix P310    2790kr
Canon A1200            995kr

Bäst bildkvalitet:
Fujifilm FinePix X10  4990kr
Canon G12             4790kr
Canon S100            4290kr
Nikon P7100           3990kr
Panasonic DMC-LX5     3790kr
Olympus XZ-1          3290kr
Källkod:
SPEGELLÖST & UTBYTBARA OBJEKTIV
Nikon J1 + NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6 VR              4 490 kr   
Olympus E-PL3 Pen hus + M.Zuiko Digital 14-42/3.5-5.6  4 990 kr   
Olympus E-PM1 Pen hus + M.Zuiko Digital 14-42/3.5-5.6  3 990 kr   
Panasonic Lumix DMC-GF2 + Lumix G 14/2.5 Asph Pancake  2 990 kr   
Panasonic Lumix DMC-GF3 + G 14/2.5 Pancake + Adobe LR3 3 990 kr   
Pentax Q kamerahus + Q01 8.5/1.9 normaloptik           4 790 kr   
Sony NEX-C3 + E 18-55/3.5-5.6 OSS                      4 990 kr
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Kom ihåg att de rejäla superzoomkompakterna som t ex Pana FZ150 och Fuji HS30 knappast är fickvänliga och minst lika stora som spegellösa systemkameror som t ex Pana G3+14-42. om man då inte behöver motsv 600mm tele betalar man en del i bildkvalitet för zoomen och liten 1/2,3" sensor. Skall man dock inte förstora bilderna spelar det mindre roll avseende brus och upplösning.

Kompakta superzoom som t ex Pana TZ30 är fickvänliga men har ljussvag optik och 1/2,3" sensor. Likaså har de vattentäta kompakterna och Pentax Q små 1/2,3" sensorer.

Skulle jag köpa kompakt idag skulle jag köpa Oly EZ-1 med 1/1,7" sensor och f/1,8-2,5 optik eller om jag ville ha mer zoom Nikon P7100 eller kraftigt nedsatt P7000.

Nikon J1+10-30 är också fickvänlig precis som Pana GF2/3/5 + PZ14-42 eller 20/1,7 eller 14mmpankaksgluggar.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D3.. men de sista 1-2 åren har den mest stått på hyllan och jag har kört nästan uteslutande med en D5000 istället.. Mycket lättare och mindre och bilderna blir nästintill oskiljbara vid jämförelse. D3:an är omöjlig att få en snygg grå-skala ifrån raw-filerna, allt ser så jädra digitalt ut, medans från D5000 så blir det väldigt snygga svartvita bilder utan alltför mycket photoshoppande...
Men jag tröttnade på D5000 också, den börjar kännas för tung och drar alldeles för mycket blickar till sig, så jag köpte en Nikon J1 med 10mm pankakan och 10-30-kitzoomen och är supernöjd. Den går använda till det mesta. Tror du mig inte kolla bilderna på min blogg: http://blogg.hogbergphotography.com.
Den SUPERsnabba AF:en och helt tysta elektroniska slutaren gör inte saken sämre direkt.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Nikon 1

, så jag köpte en Nikon J1 med 10mm pankakan och 10-30-kitzoomen och är supernöjd. Den går använda till det mesta. Tror du mig inte kolla bilderna på min blogg: http://blogg.hogbergphotography.com.
Den SUPERsnabba AF:en och helt tysta elektroniska slutaren gör inte saken sämre direkt.
Nikon är inga dunungar, de har säkerligen tänkt till innan de sjösatte sitt 1-system. Nikon CX kamerorna har flera intressanta attraktioner, av vilka du nämner ett par. Förstår att den är utmärkt för bl.a. ditt gatufoto. En intressant och brokig bildkavalkad du har på din blogg.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Kom ihåg att de rejäla superzoomkompakterna som t ex Pana FZ150 och Fuji HS30 knappast är fickvänliga och minst lika stora som spegellösa systemkameror som t ex Pana G3+14-42. om man då inte behöver motsv 600mm tele betalar man en del i bildkvalitet för zoomen och liten 1/2,3" sensor. Skall man dock inte förstora bilderna spelar det mindre roll avseende brus och upplösning.
Superzoomarna blir för stora så de utgår direkt.

Kompakta superzoom som t ex Pana TZ30 är fickvänliga men har ljussvag optik och 1/2,3" sensor. Likaså har de vattentäta kompakterna och Pentax Q små 1/2,3" sensorer.
Fortfarande små sensorer men mycket zoom hos Pana TZ30, Canon SX260, Oly SZ-31MR, om man gillar zoom och att filma.
Men som du påpekar, just kombinationen av ljussvag optik och liten sensor, gör mig tveksam till den här gruppen. De vattentätade lider generellt av samma situation.

Skulle jag köpa kompakt idag skulle jag köpa Oly EZ-1 med 1/1,7" sensor och f/1,8-2,5 optik eller om jag ville ha mer zoom Nikon P7100 eller kraftigt nedsatt P7000.
Nu närmar vi oss sensorstorleken för den gamla A80'an, dvs som premiumkompakterna alltid haft; 1/1.8" - 1/1.7". Fujifilm dock ensam med gamla goda prosumer-formatet 2/3". Det är förmodligen också den här bildkvaliteten som man helst vill fortsätta på.

Nikon J1+10-30 är också fickvänlig precis som Pana GF2/3/5 + PZ14-42 eller 20/1,7 eller 14mmpankaksgluggar.
Ett spegellöst system är nog lite overkill den här gången.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tänker man på Fuji X10 så har den 2/3" sensor men dels ligger kameran över budget - 5000:-, den är inte mycket mindre än en spegellös systemkamera och sensorn är bara ca 1,5x större än 1/1,7" sensorn. Sedan är kameran bra i handhavandet överlag, har bra objektiv och en användbar optisk sökare. Däremot kostar den ca 2000:- mer än Oly XZ-1 som ger ungefär samma bildkvalitet.
 
ANNONS