Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med utskrifter LR 3

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Hej! Jag får inte till utskrifterna från Lightroom 3, färgerna stämmer inte alls med hur det ser ut på skärmen. Skickar jag dom däremot till tex Proprint så stämmer det överens mycket bättre, så jag misstänker att jag gör något fel när jag ska skriva ut från LR.

Jag har en Dell 2209wa ultrasharp som är profilerad med Spyder2Express, och Canon iP4700 skrivare med Canon´s Photo Paper Plus Semi -gloss (SG-201)

Har förstått att jag ska ställa in så att färghanteringen sköts från LR och inte från skrivaren men är osäker på att jag gör rätt.

Har tagit lite skärmdumpar som beskriver hur det ser ut för mig, kanske lite svårt att se för er vad det står men hjälper kanske lite alla fall.

Räcker det att jag går in i Color Menagement och klickar i Canon iP4700 series GL3/SG3? Är dock lite osäker på om det ska vara den eller Canon iP4700 series GL2/SG2, någon som vet?
bild1.jpg

Eller måste jag in i Page Setup och gå in på skrivaregenskaperna och ändra något där? I så fall vad är det jag ska ställa in där?
bild3.jpg

Skulle vara tacksam om någon kunde ta sig lite tid för hjälpa mig.

Mvh Jonas
 

ursose

Aktiv medlem
Det stämmer som du säger att färghanteringen ska skötas av Lightroom.
Jag ser inte så mycket på den andra bilden du lade in men någonstans i properties/egenskaper för skrivaren så väljer man "Custom" istället för "Automatic" under "Mode". Sen kan man välja "No Color Adjustment". Så ja, leta i "Page setup" efter att slå av färghanteringen för skrivaren.
Jag använder dock Epson så det kan vara annorlunda..

Om du redan valt detta vet jag inte vad problemet kan vara.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Gjorde en ny utskrift och fick samma problem, riktigt irriterande. Kan det ha att göra med att jag har fel drivrutiner för mitt papper?
Inringat i rött här.
bild1.jpg

Någon som vet om det ska vara Perceptual eller Relative? Har för mig att det ska vara Perceptual, men är inte säker.
bild2.jpg

Sen har jag kryssat i "Manuell justering av färg/intensitet" och valt mitt papper, är det rätt? Är det någon fler inställning som man behöver göra.
bild3.jpg
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Hej! Jag får inte till utskrifterna från Lightroom 3, färgerna stämmer inte alls med hur det ser ut på skärmen. Skickar jag dom däremot till tex Proprint så stämmer det överens mycket bättre, så jag misstänker att jag gör något fel när jag ska skriva ut från LR.

Jag har en Dell 2209wa ultrasharp som är profilerad med Spyder2Express, och Canon iP4700 skrivare med Canon´s Photo Paper Plus Semi -gloss (SG-201)

Har förstått att jag ska ställa in så att färghanteringen sköts från LR och inte från skrivaren men är osäker på att jag gör rätt.

Har tagit lite skärmdumpar som beskriver hur det ser ut för mig, kanske lite svårt att se för er vad det står men hjälper kanske lite alla fall.

Räcker det att jag går in i Color Menagement och klickar i Canon iP4700 series GL3/SG3? Är dock lite osäker på om det ska vara den eller Canon iP4700 series GL2/SG2, någon som vet?
Visa bilaga 118177

Eller måste jag in i Page Setup och gå in på skrivaregenskaperna och ändra något där? I så fall vad är det jag ska ställa in där?
Visa bilaga 118178

Skulle vara tacksam om någon kunde ta sig lite tid för hjälpa mig.

Mvh Jonas
Min erfarenhet är att väldigt många har problem med just detta - inklusive jag.

Att skriva ut till min Canon 9500 direkt från Lightroom har hittills aldrig gett ett bra resultat jämfört med att först exportera bilden och skriva ut den från Canons egen programvara. Jag har googlat massivt för att hitta någon som lyckats, men bara hittat blogginlägg och kommentarer som konstaterat att det är svårt (omöjligt) att få till det.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att väldigt många har problem med just detta - inklusive jag.

Att skriva ut till min Canon 9500 direkt från Lightroom har hittills aldrig gett ett bra resultat jämfört med att först exportera bilden och skriva ut den från Canons egen programvara. Jag har googlat massivt för att hitta någon som lyckats, men bara hittat blogginlägg och kommentarer som konstaterat att det är svårt (omöjligt) att få till det.
Lät inte så uppmuntrande. Exporterar du den som en .jpg eller .tif för att sedan ta in det i Canon´s egna programvara och sen skriver ut det?

Jag hittade en bra sida där någon beskrivit just inställningarna för Canon skrivare.
Du ska gå till tab "Huvudgrupp" för att kunna stänga av färghanteringen verkar det som:
http://www.redrivercatalog.com/profiles/lightroom/how-to-use-icc-color-printer-profiles-lightroom-canon-desktop-windows.html
Ska ge det här ett försök till och se om jag får till det.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Problem med utskrifter LR5

Min erfarenhet är att väldigt många har problem med just detta - inklusive jag.

Att skriva ut till min Canon 9500 direkt från Lightroom har hittills aldrig gett ett bra resultat jämfört med att först exportera bilden och skriva ut den från Canons egen programvara. Jag har googlat massivt för att hitta någon som lyckats, men bara hittat blogginlägg och kommentarer som konstaterat att det är svårt (omöjligt) att få till det.
Skrev just en tråd om det här, men när jag googlade lite mer hittade jag min egen tråd så jag lyfter den här igen.

Har fortfarande inte fått till det, tappade sugen sist och har inte försökt så mycket efter det här. Men nu har jag köpt nya färgpatroner, men går lika dåligt som sist.

Har en Dell U2711 som jag profilerar med en Spyder 4 Pro, så färgerna borde vara hyfsat rätt. Tycker det ser bra ut när jag skickar bilderna till ett fotolabb.

Testade med Canons egna program, men ser inte heller bra ut. Utskriften blev alldeles för ljus, och vet inte hur mycket mer papper och bläck jag vill slösa. Har fått kasta 10 utskrifter nu och det börjar bli lite tröttsamt. Någon som har tips att komma med?
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tycker den länk som postades ovan

http://www.redrivercatalog.com/profiles/lightroom/how-to-use-icc-color-printer-profiles-lightroom-canon-desktop-windows.html

ger en korrekt beskrivning.

För mig funkar det bra till min Canon Pro 9000.

Vilket operativsystem kör du?

Har du sökt efter uppdaterad drivrutin på Canons sida? Prova att söka både på den svenska siten och på Canon USA. För min skrivare så fanns det nyare och utökade drivrutiner på den amerikanska sidan som inte fanns i Europa, vilket krävdes när jag bytte operativsystem till Windows 7/64 för att det skulle fungera fullt ut.

Efter att nyligen har kalibrerat om min skärm så gjorde jag ett antal utskrifter i förra veckan och blev väldigt nöjd med hur nära jag kommer.

Jag får inte 100% överensstämmelse men kommer nära. Använder jag soft-proof funktionen i Lightroom 5, ja då är jag väldigt nära perfekt resultat.
 

antic

Aktiv medlem
Hur ser det ut i soft proofing i LR när du valt rätt pappersprofil? Relative eller perceptual väljer det som ser bäst ut och justerar din korrekturkopia tills den matchar ditt original så gott som möjligt. Sen väljer du samma inställning när du skriver ut.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Jag tycker den länk som postades ovan

http://www.redrivercatalog.com/profiles/lightroom/how-to-use-icc-color-printer-profiles-lightroom-canon-desktop-windows.html

ger en korrekt beskrivning.

För mig funkar det bra till min Canon Pro 9000.

Vilket operativsystem kör du?

Har du sökt efter uppdaterad drivrutin på Canons sida? Prova att söka både på den svenska siten och på Canon USA. För min skrivare så fanns det nyare och utökade drivrutiner på den amerikanska sidan som inte fanns i Europa, vilket krävdes när jag bytte operativsystem till Windows 7/64 för att det skulle fungera fullt ut.

Efter att nyligen har kalibrerat om min skärm så gjorde jag ett antal utskrifter i förra veckan och blev väldigt nöjd med hur nära jag kommer.

Jag får inte 100% överensstämmelse men kommer nära. Använder jag soft-proof funktionen i Lightroom 5, ja då är jag väldigt nära perfekt resultat.
Nu blev det ok, men inte mer. Men det finns tre olika profiler att välja på, och har bara testat en av dem.
Arctic Polar Satin Photo = Paper Plus Semi- Gloss
Premium Polar Satin Photo = Paper Plus Semi- Gloss
Arctic Polar Luster = Photo Paper Plus Semi- Gloss

Men annan sak som stör mig är att jag har beskurit bilden i PS till 29,7x21 cm, så kan jag inte ställa in det i LR. Blir 20,99cm x 27, nu syns det kanske inte så mycket men det är irriterande. Får inte heller bordern som jag vill ha, det är som att proportionerna inte stämmer 100%. Har valt A4 i Page Setup.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Hur ser det ut i soft proofing i LR när du valt rätt pappersprofil? Relative eller perceptual väljer det som ser bäst ut och justerar din korrekturkopia tills den matchar ditt original så gott som möjligt. Sen väljer du samma inställning när du skriver ut.
Ser bra ut, ingen skillnad om jag väljer Soft Proofing i LR.
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag tycker den länk som postades ovan

http://www.redrivercatalog.com/profiles/lightroom/how-to-use-icc-color-printer-profiles-lightroom-canon-desktop-windows.html

ger en korrekt beskrivning.

För mig funkar det bra till min Canon Pro 9000.
Instämmer, detta beskriver exakt hur man ska göra, det vill säga först välja profilen till den skrivare och det papper som du använder, välja relativ eller perceptuell efter hur bilden ser ut, sedan gå in i skrivarens drivrutin och välja rätt mediatyp och sedan välja ingen färghantering.

Blir det då inte en bra färgåtergivning, då beror det på en dålig profil. Testa med ett papper från en annan tillverkare, de flesta har idag bra profiler till många skrivare.
 

AFJ

Aktiv medlem
Nu blev det ok, men inte mer. Men det finns tre olika profiler att välja på, och har bara testat en av dem.
Arctic Polar Satin Photo = Paper Plus Semi- Gloss
Premium Polar Satin Photo = Paper Plus Semi- Gloss
Arctic Polar Luster = Photo Paper Plus Semi- Gloss

OK, du använder alltså inte Canon original papper?

Jag har ingen erfarenhet av dessa papper och deras profiler. Jag har provat Ilford och det fungerar bra, jag har också provat en variant från Clas Ohlson - det gav mycket sämre resultat än Canons papper.

Om jag vore du skulle jag första börja med ett paket Canon original-papper och använda Canons profiler för att se om felet kanske ligger där.


Men annan sak som stör mig är att jag har beskurit bilden i PS till 29,7x21 cm, så kan jag inte ställa in det i LR. Blir 20,99cm x 27, nu syns det kanske inte så mycket men det är irriterande. Får inte heller bordern som jag vill ha, det är som att proportionerna inte stämmer 100%. Har valt A4 i Page Setup.
Printmodulen i LR brukar ibland trilskas lite med decimalerna. Jag tror dock att det saknar betydelse om det diffar någon hundradelsmillimiter. Så exakt matas nog inte papperet i alla fall.

Notera också att du egentligen inte behöver beskära bilden i PS till exakt A4. Det går att ordna i själva printmodulen och där dra runt bilden som man önskar.

Men jag tror dock att problemet är att om du vill skriva ut bilden så att den täcker hela pappersytan så måste du använda "borderless" printing. Detta innebär att bilden förstoras upp några procent. Det handlar återigen om skrivarens toleranser gissar jag. Om det är så att du i PS har gjort en ram runt bilden som du vill skriva ut i LR så kommer det då att bli fel.
 

gunnargren

Aktiv medlem
OK, du använder alltså inte Canon original papper?

Jag har ingen erfarenhet av dessa papper och deras profiler. Jag har provat Ilford och det fungerar bra, jag har också provat en variant från Clas Ohlson - det gav mycket sämre resultat än Canons papper.

Om jag vore du skulle jag första börja med ett paket Canon original-papper och använda Canons profiler för att se om felet kanske ligger där.
Var lite otydlig här, hade skrivit ett annat inlägg som jag tog bort och där hade jag skrivit lite mer utförligt och blandade ihop var jag hade skrivit vad var ;-)

Jag använder Canon Photo Paper Plus Semi-gloss (SG-201), men jag hittar inte profilerna för det papperet någonstans. Men på den sidan där tutorialen fanns så hittade jag en profil som jag förmodade motsvarade Canon profilen. Men eftersom färgerna inte blir riktigt bra, så är det nog inte så.

Så här ser det ut när jag ska välja profil i LR
Untitled-1.jpg
 

alfin

Aktiv medlem
Canons idiotiska profilnamn:

PR=Photo Paper Pro and Photo Paper Pro II
SP = Photo Paper Plus Glossy
MP = Matte Photo Paper
SG = Photo Paper Plus Semi-gloss
GL = Photo Paper Plus Glossy II
PT = Photo Paper Pro Platinum

De följs av en siffra, 1-3 som motsvarar kvalitetsinställningen i skrivardrivrutinen. Siffran 1 är högsta kvalitet.

För ditt papper Canon Photo Paper Plus Semi-gloss (SG-201) ska du alltså ha en profil som heter Canon (skrivartyp) SG1. För vissa skrivare saknas skrivarprofiler. Då anger Canon att man ska välja en närliggande, helt korkat. Du har en SG2 ovan, prova med den.

Mitt råd är att använda andra papper än Canons. Det är inget speciellt med dem, det finns många andra fabrikat där du slipper dessa problem och kan ladda ner fungerande profiler som man enkelt förstår vilket papper de tillhör. Eller låt någon göra en profil åt dig för din skrivare.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Canons idiotiska profilnamn:

PR=Photo Paper Pro and Photo Paper Pro II
SP = Photo Paper Plus Glossy
MP = Matte Photo Paper
SG = Photo Paper Plus Semi-gloss
GL = Photo Paper Plus Glossy II
PT = Photo Paper Pro Platinum

De följs av en siffra, 1-3 som motsvarar kvalitetsinställningen i skrivardrivrutinen. Siffran 1 är högsta kvalitet.

För ditt papper Canon Photo Paper Plus Semi-gloss (SG-201) ska du alltså ha en profil som heter Canon (skrivartyp) SG1. För vissa skrivare saknas skrivarprofiler. Då anger Canon att man ska välja en närliggande, helt korkat. Du har en SG2 ovan, prova med den.

Mitt råd är att använda andra papper än Canons. Det är inget speciellt med dem, det finns många andra fabrikat där du slipper dessa problem och kan ladda ner fungerande profiler som man enkelt förstår vilket papper de tillhör. Eller låt någon göra en profil åt dig för din skrivare.
Tack, ska testa med andra papper. Men har en del papper kvar, och skulle vilja få det fungera det med mitt papper. Ska testa med SG2 och se hur det blir.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag använder Canon Photo Paper Plus Semi-gloss (SG-201), men jag hittar inte profilerna för det papperet någonstans. Men på den sidan där tutorialen fanns så hittade jag en profil som jag förmodade motsvarade Canon profilen. Men eftersom färgerna inte blir riktigt bra, så är det nog inte så.

Så här ser det ut när jag ska välja profil i LR
Visa bilaga 132171
Jag tror du har förklaringen. Du har använt en profil som inte är för det papperet som du använder, då blir det det förstås inte rätt.

Jag använder samma papper som du - tycker det är en bra kompromiss mellan kvalité och pris.

Jag håller inte riktigt med Lars om att man skall undvika Canons papper.

Jag har som sagt provat med Ilford och där var det problem med profiler till vissa papper. Jag kontaktade Ilfords support när deras profil inte ens gick att installera - fick otrevligt och okunnigt svar.

Det papper som jag hade profil till fungerade dock ypperligt.

Nåväl, Lars kan mycket mer om papper än vad jag kan och mina krav är amatörens och för proffs resultat kanske man behöver bygga egna profiler men jag tycker du skall försöka med Canons profil först.

Lars gav dig koderna så nu gäller det bara att matcha ihop det med rätt profil.

Det som är lite märkligt är att du inte har någon profil som heter SG1 men min erfarenhet är att skillnaderna mellan de olika kvalitetslägena är små och att välja 2 istället för 1 behöver inte innebära något problem.

Om jag vore du skulle jag alltså prova med den profil som är nummer två i din lista och slutar på SG2. Sedan välja kvalitetsläget 2 i drivrutinens inställningar.

Lycka till!
 

gunnargren

Aktiv medlem
Jag tror du har förklaringen. Du har använt en profil som inte är för det papperet som du använder, då blir det det förstås inte rätt.

Jag använder samma papper som du - tycker det är en bra kompromiss mellan kvalité och pris.

Jag håller inte riktigt med Lars om att man skall undvika Canons papper.

Jag har som sagt provat med Ilford och där var det problem med profiler till vissa papper. Jag kontaktade Ilfords support när deras profil inte ens gick att installera - fick otrevligt och okunnigt svar.

Det papper som jag hade profil till fungerade dock ypperligt.

Nåväl, Lars kan mycket mer om papper än vad jag kan och mina krav är amatörens och för proffs resultat kanske man behöver bygga egna profiler men jag tycker du skall försöka med Canons profil först.

Lars gav dig koderna så nu gäller det bara att matcha ihop det med rätt profil.

Det som är lite märkligt är att du inte har någon profil som heter SG1 men min erfarenhet är att skillnaderna mellan de olika kvalitetslägena är små och att välja 2 istället för 1 behöver inte innebära något problem.

Om jag vore du skulle jag alltså prova med den profil som är nummer två i din lista och slutar på SG2. Sedan välja kvalitetsläget 2 i drivrutinens inställningar.

Lycka till!
Ska testa SG2, men tycker det också är märkligt att inte SG1 finns med. Hittar inte någonstans där jag kan ladda ned det heller. Ska det installeras med drivrutinen?
 

AFJ

Aktiv medlem
Ska testa SG2, men tycker det också är märkligt att inte SG1 finns med. Hittar inte någonstans där jag kan ladda ned det heller. Ska det installeras med drivrutinen?
Ja normalt så är det så att profilerna installeras samtidigt som du kör installationen av skrivaren.

Jag tror dock inte du skall oroa dig för mycket över att du saknar SG1.

Jag har testat ganska mycket mellan olika varianter och oftast kan jag inte se någon skillnad mellan de olika kvalitetslägena/profilerna.
 

AFJ

Aktiv medlem
PS. Kollade nu. och på min skrivare Pro 9000 har jag profiler för SG1 och SG3 och som sagt, jag brukar inte kunna se skillnad på dem.

Kanske är det så att Canon helt enkelt varit bekväma och skapat en profil för din skrivare. Döpt den till SG2 och tycker att den duger till alla kvalitetslägen 1, 2 och 3?
 
ANNONS