Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS M (fd Nyheter från Canon på måndag?)

Produkter
(logga in för att koppla)

SixBySix

Aktiv medlem
8990kr med zoomen håller jag med tidigare att det är 3000kr för mycket. Säkert många som väntat på en Canon CSC så de säljer väl lite till det höga priset och tjänar bra på det, men sedan får man nog snällt se till att sänka priset i nivå med Nex5n med zoom och miniblixt på ca 5750kr för att kunna konkurrera om volym. Men Canon följer nog upp försäljningssiffrorna väldigt noggrant så en justering lär inte dröja så länge.
Verkar ju faktiskt vara en kul leksak. Men släpper nu Kipon sin adapter med elektronisk koppling för EF/EF-S objektiv på Nex/m43 så blir konkurrensen mot Canon M stenhård. (Se mirrorlessrumours).
 

PMD

Aktiv medlem
D3 med normalzoom upptäckte jag för några år sedan att man får problem med om man går på krogen i Stockholm - de tror att man fulmingelplåtar och släpar in en i köket - hände två gånger samma kväll.
Vilken/vilka krog(ar) var det? (Så jag vet vart jag ska undvika att gå.)
 

PMD

Aktiv medlem
De gjorde inget alls annat än försöka att få mig att lämna ifrån mig kameran, vilket jag förstås vägrade. Däremot lovade jag dyrt och heligt att inte ta några fler bilder (trots att jag bara fotograferat kollegor innan).
Men vilka puckon! Fanns det något som antydde att krogen inte tillät fotografering (innan de släpade in dig i köket)?

I och med att de inte hade torrt på fötterna gick de med på det på båda ställena när de insåg att jag faktiskt inte fotograferat några andra än de som ingick i vårt sällskap.
Det hade inte spelat någon som helst roll vilka du hade fotograferat. Att försöka tvinga av dig kameran är egenmäktigt förfarande. Jag hade tillkallat polis direkt.
 

Kristofer86

Aktiv medlem
Ang EOS M igen då..

Jag har sista tiden letat kameror för att fota och filma under dykturer.

Så just därför blev jag glad när EOS M presenterades..

Har kollat på Sonys NEX, Olympus, och även kameror som Nikon V1.. men det var alltid något som gjorde att jag inte föll för dem.

EOS M kommer ju ha en ganska stor sensor för det lilla formatet, så det kan bli kanon i vattnet!
Sen att den filmar med följande autofokus är ju också ett kram jag haft!

Blir spännande att se när Undervattenshus dycker upp!
 

SixBySix

Aktiv medlem
Kollar man prisjakt.nu för att se lite var prisbilden lutar år, finns redan en aktör med 7079kr och några på runt 8100kr för paketet med 18-55+blixt. Verkar komma en ganska snabb justering mot rek.priset. Inte undra på. För nästan samma pengar får man en Nex-7 som är i en annan division.
Trevligt för oss fotografer att konkurrensen funkar :) Skulle vara trevligt med en backupkamera som inte väger tegelsten, men är kompatibel med systemet.
 

jstolpe

Aktiv medlem
Ja jag tycker också att detta ser lite spännande ut, i alla fall som en rese och backukamera. Naturligtvis med adapter för EF objektiv, och den medföljande blixten hade visst blixtstyrning vilket blir en bra liten reseblixt för min DSLR också som saknar inbyggd blixt.

Frågan är ju i och för sig hur långt bort en nex-7 variant är om man orkar vänta på den och vad den i så fall skulle kosta.

/ Stolpe
 

afe

Aktiv medlem
Ja jag tycker också att detta ser lite spännande ut, i alla fall som en rese och backukamera. Naturligtvis med adapter för EF objektiv, och den medföljande blixten hade visst blixtstyrning vilket blir en bra liten reseblixt för min DSLR också som saknar inbyggd blixt.

Frågan är ju i och för sig hur långt bort en nex-7 variant är om man orkar vänta på den och vad den i så fall skulle kosta.

/ Stolpe
Det har vi förstås ingen aning om, mem jag skulle nog tycka att det är värt att vänta och se :)

Enda poängen med den här kameran jag ser är att den har en väl fungerande adapter för EF-objektiv.
 

jstolpe

Aktiv medlem
Ja jag tycker också att detta ser lite spännande ut, i alla fall som en rese och backukamera. Naturligtvis med adapter för EF objektiv, och den medföljande blixten hade visst blixtstyrning vilket blir en bra liten reseblixt för min DSLR också som saknar inbyggd blixt.

Frågan är ju i och för sig hur långt bort en nex-7 variant är om man orkar vänta på den och vad den i så fall skulle kosta.

/ Stolpe
Lite felstavat av mig på iPaden som någon säkert kommer att ha roligt åt. Tänkte själv kommentera detta innan någon annan hinner före.

/ Stolpe
 

ma59

Aktiv medlem
Senast ändrad:

J O Härnström

Aktiv medlem
55-250mm

Nu äntligen har telezoomen 55-200 IS STM dykt upp.

Jag tycker att M-systemet nu är mångsidigt och mycket användbart. Både för stillbild och video.
Med telezoomen så är kameran fortfarande kompakt vilket den inte är med EF-adapter och övrig EF/EF-S optik.
EOS M är läcker som fick/kafé-kamera med 22/2. Den är användbar för filmning med M-optik eller EF-adapter och EF-optik. Med bra videostativ och lämplig displaylupp så går det utmärkt att filma med den.

Jag har lagt lite bilder och synpunkter i ett album, titta gärna och kommentera (här eller i albumet). Bilder tagna med nya 55-200mm STM: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=361485

Jag har fixat till en hemmagjord hållare till en lupp för displayen (se album)
Det finns färdiga konstruktioner att köpa. Denna variant med magnetisk fäste i en Manfrottplatta har jag till 5D3 :
 

Bilagor

J O Härnström

Aktiv medlem
Väskan rymmer EOS M med kitzoomen 18-55mm och telezoomen 55-200mm som endast är ett par cm längre än kitzoomen. Sökarluppen och extra batterier får också plats.
Canon 5D3 med 24-105mm och 70-200mm F4 är med som referens för storleken.
Väskan fullpackad väger ungefär som 5D3 med 24-105mm

Jag har varit ute och filmat med utrustningen idag. Testade med ett lätt enbensstativ som stöd och tycker att det fungerar bra. Stabiliseringen i objektiven är utmärkt.
 

Bilagor

ANNONS