Annons

Hur får jag JPEG-bilden större?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei:No1

Aktiv medlem
När jag lägger in en RAW-bild i datorn så ser jag att den är ca 24mb stor, men sen när jag gör om den till JPG så blir den bara mellan 1-3mb stor, varför?

Jag har en Canon mk2 och använder Lightroom 4.2
Vad ska man ha för inställning då man exporterar RAW-filen till JPG efter att man redigerat klart den för att få så stor upplösning som möjligt?

Har nämligen en bild som jag vill förstora upp till 76*114 cm.



Mvh Reino
 

alfin

Aktiv medlem
Kvalitet på jpeg-filen ska vara 100 och du får inte kryssa i resize. Då blir bilden i fullt format med så lite komprimering som möjligt.
 
När jag lägger in en RAW-bild i datorn så ser jag att den är ca 24mb stor, men sen när jag gör om den till JPG så blir den bara mellan 1-3mb stor, varför?

Jag har en Canon mk2 och använder Lightroom 4.2
Vad ska man ha för inställning då man exporterar RAW-filen till JPG efter att man redigerat klart den för att få så stor upplösning som möjligt?

Har nämligen en bild som jag vill förstora upp till 76*114 cm.



Mvh Reino
RAW och JPG är två helt olika format. RAW-bilden innehåller all data som samlades in vid fototillfället och blir därför så stor. JPG-bilden är en komprimerad version där alla gjorda redigeringar sparats. Tänk på att storlek i MB inte nödvändigtvis säger något om en bilds storlek när den skrivs ut eller visas på skärm. Allt handlar om hur mycket bilden komprimerats och vilka mått den har.

I Lightroom kan du när du exporterar en bild ange exakt vilka mått din bild ska ha. Om du ska göra en bildfil som du kan förstora enligt de önskemål du har anger du dels måtten i centimeter och att bilden ska ha en upplösning på 300 ppi. Sedan exporterar du bilden.
 

Syvertsen

Aktiv medlem
Storlek och filstorlek är två helt olika saker.

Storleken på bilden betecknas i pixlar mätt bredd mot höjd, tillsammans kallat megapixlar. Det måttet heter upplösning. Upplösning kan också i analog-världen innebära hur många bildpunkter (pixlar fast tryckt) en skrivare gör på sitt underlag, förkortat PPI eller DPI.

Filstorlek handlar bara om hur mycket information datorn väljer att spara i en fil, i JPEG så komprimerar du filen rätt hårt för att spara filstorlek medvetet. Ska du skriva ut grejerna så är det bättre om du skippar JPEG helt och hållet och sparar dem i TIFF istället. Då slipper du förlust i färg osv. som JPEG annars kan ha för sig beroende på inställningar.

TIFF blir lite större filer, en 25 megapixel bild i ett enda lager kanske hamnar runt 20-snåret megabyte, så det blir lite långsammare att ladda upp ifall du beställer printar på nätet. Skickar du efter dem i butik kör du minneskort ändå, då är storleken inget hinder.

Rätt mycket förkortningar nu, ber om ursäkt om det blev oklart. Men där har du överblicksvis skillnaden på storlek, upplösning och tryckkvalitet.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag antar du inte tänker skriva ut med egen skrivare för då hade du inte ställt frågan.

Så några råd:

Kom ihåg att din skärm bör vara profilerad för utskrift. Annars är det risk för du får tillbaka något som har andra färger och ofta blir mörkare än du förväntat dig.
Om det är den första printen du beställer bör du prova med något i mindre format först för att se du får vad du förväntar dig.

Om du skall skriva ut så stort bör du höra med den som skall göra det åt dig vilka alternativ de kan ta emot.
Först så bör du inte använda sRGB som färgprofil. Endera har leverantören egna profiler eller så kan de säkert ta emot aRGB. De flesta utksriftsmetoder idag kan klara mer än sRGB. Om du då använder sRGB som profil slänger du bort färgnyanser som annars kommit med i printen.

Sedan är en TIFF-fil oftast bättre än en JPG. Där får du med mer data men filen blir också mycket större än raw-bilden. En raw på 24 Mb blir lätt 3-4 gånger större i TIFF. Ibland mycket mer.
 

eskil23

Aktiv medlem
När jag lägger in en RAW-bild i datorn så ser jag att den är ca 24mb stor, men sen när jag gör om den till JPG så blir den bara mellan 1-3mb stor, varför?
För att JPG är ett komprimerat format. Det är inte RAW.

Hur många megabyte filen är på har nästan inget att göra med hur stor bilden är.
 

Rei:No1

Aktiv medlem
RAW och JPG är två helt olika format. RAW-bilden innehåller all data som samlades in vid fototillfället och blir därför så stor. JPG-bilden är en komprimerad version där alla gjorda redigeringar sparats. Tänk på att storlek i MB inte nödvändigtvis säger något om en bilds storlek när den skrivs ut eller visas på skärm. Allt handlar om hur mycket bilden komprimerats och vilka mått den har.

I Lightroom kan du när du exporterar en bild ange exakt vilka mått din bild ska ha. Om du ska göra en bildfil som du kan förstora enligt de önskemål du har anger du dels måtten i centimeter och att bilden ska ha en upplösning på 300 ppi. Sedan exporterar du bilden.

Tack alla för era svar, men tänkte på det du Magnus skrev om att jag ska ange dom mått i cm jag vill ha, då jag gjorde det blev ju bilden 68 mb och 13465*8976 !!! och det gick inte att ladda upp den på Fotobox hemsida. Stod att filen var skadad.
Hur menade du att man ska göra? Jag gjorde uppenbarligen nått fel ://

Ska det vara 300 pixlar per tum eller per cm?
 

alfin

Aktiv medlem
Tack alla för era svar, men tänkte på det du Magnus skrev om att jag ska ange dom mått i cm jag vill ha, då jag gjorde det blev ju bilden 68 mb och 13465*8976 !!! och det gick inte att ladda upp den på Fotobox hemsida. Stod att filen var skadad.
Hur menade du att man ska göra? Jag gjorde uppenbarligen nått fel ://

Ska det vara 300 pixlar per tum eller per cm?
Bättre att du skickar en fullstor jpeg-fil och låter dem interpolera den till rätt storlek och upplösning. Vitsen med att interpolera bilden själv är att du har bättre kontroll över slutskärpningen, men i det här fallet blir det nog bäst om du exporterar bilden utan interpolering, lägger på slutskärpa i LR och låter Fotobox sköta resten.

Det är ppi = pixlar per inch (tum)
 

Kjell Andersson

Aktiv medlem
Hej

När jag exporterar från LR 4.2 till jpg så väljer jag inget förkryssat någonstans, kvalitet max (100) och då blir bilden normalstor, sen varierar ju jpg bilder mycket men exempelvis en RAW på 22Mb blir ca 8Mb beroende på hur efterbearbetningen sker
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
JPEG eller JPG är ett gammalt arv från den tiden när webben var ny och vi hade modem på 128 eller 256 Kbyte som bäst och på dyra uppringda förbindelser.
Det var skälet till att JPEG skapades. Digitala kameror fanns i princip bara på labben.
Det var aldrig tänkt för att använda i kameror.
Sedan tog kameraindustrin till sig formatet för minneskorten i början vara dyra och man behövde göra filerna små för att få plats med fler.

Idag har vi inte de begränsningarna och därför finns det inget skäl att använda ett format som passerade sitt bäst före datum för många år sedan.

Skicka alltid bilderna i den högsta kvalitet som leverantören kan ta emot.
 
Tack alla för era svar, men tänkte på det du Magnus skrev om att jag ska ange dom mått i cm jag vill ha, då jag gjorde det blev ju bilden 68 mb och 13465*8976 !!! och det gick inte att ladda upp den på Fotobox hemsida. Stod att filen var skadad.
Hur menade du att man ska göra? Jag gjorde uppenbarligen nått fel ://

Ska det vara 300 pixlar per tum eller per cm?
Ja, en bild med de måtten blir stor i MB. Det kan man inte komma ifrån. Om det är så att Fotobox inte kan ta emot så stora filer så är nog inte Fotobox rätt företag i det här fallet.

Det ska vara 300 pixlar per tum.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Bättre att du skickar en fullstor jpeg-fil och låter dem interpolera den till rätt storlek och upplösning. Vitsen med att interpolera bilden själv är att du har bättre kontroll över slutskärpningen, men i det här fallet blir det nog bäst om du exporterar bilden utan interpolering, lägger på slutskärpa i LR och låter Fotobox sköta resten.

Det är ppi = pixlar per inch (tum)
Jag vet du kan det här Lars men riktat till frågeställaren vill jag säga.
Jag skulle inte bry mig om vilken ppi som används eller om skärpning eller interpolering . Det beror på viken skrivare eller tryckmetod som används. Epsons skrivare trivs bäst med 360, 720 ppi delar av det. Så även 180, 240 eller 360 fungerar bättre än 300 ppi.
Idag används ofta digitalt offsettryck och då är det andra förutsättningar eller så använder man fotopapper och då är det igen nya förutsättningar.

Endera förstår man allt detta och anpassar sig till förutsättningarna. Eller så skickar man till dem det bästa bildmaterial man kan åstadkomma och litar på att leverantören tar hand om det.

Sedan kan man oftast beställa olika typer av printar.
Skall man ha det bästa så är det inkjet som gäller. Har hög upplösning, bra tonomfång och stor färgrymd. Ungefär aRGB. Samt lång livslängd. Mellan 100-200 år.

Offsettryck, lägre upplösning, Sämre tonomfång och livslängden är varierande av färgval.
Vissa tryckfärger tål inte UV-ljus särskilt bra. Inga problem i en bok som sällan ser dagsljuset men kan vara ett problem om den hänger i ett soligt rum.
Digitalt belysta fotopapper har bra upplösning och tonomfång men klart begränsad livslängd. Runt 30-60 år är en siffra som ofta nämns.

Alla siffror om livslängd gäller för glasade inramningar gjorda enligt konstens alla regler med arkivbeständiga material. Om printen inte är inramad och bakom glas så är livslängden betydligt kortare.
 

alfin

Aktiv medlem
Mats, jag tror det handlar om photobox.se och deras 50% erbjudande. De tar bara emot jpeg-bilder i sRGB och max 25 MB, så valen är enkla.
 

Rei:No1

Aktiv medlem
Ok, tack igen för alla era svar och er hjälp, men jag gjorde så att jag mejlade PhotoBox.se och frågade. Dom har ju det alternativet till förstoring så dom borde ju kunna svara på hur jag ska göra och vilket format dom vill ha.

Men jag uppskattar era svar, har hjälpt mig mycket att förstå detta med olika bildformat och storlek osv...

Mvh Reino
 

Leaflet

Aktiv medlem
Rekommenderar Moderskeppets kurs "Optimala bildinställningar för leverans". Där reder David och Anders ut allt du behöver veta om bilder för webb, utskrifter, tryck, till tidningar m.m.

Moderskeppet Guld kostar 99 spänn per månad och det är löjligt billigt för all den kunskap och information som tjänsten levererar.

http://guld.moderskeppet.se/kurser/
 

apersson850

Aktiv medlem
I tillägg till redogörelsen ovan om olika framställningstekniker så finns det ju variationer på det hela också. Det finns exempelvis både lösningsmedels- och pigmentbaserade färger till olika inkjetskrivarteknologier. Sen finns det elektroniska skivare med elektroink, en metod som ger kvalitet snarlig torroffset men ändå helt variabel. Används ofta av fotobokstillverkare. Albumprinter, som printar åt Cewe fotoböcker (för att nämna en) kör med den metoden.

Men normalt sett vet man nog inte vilken teknologi ett printserviceföretag använder. Eller talar de om det? Jag har inte använt något som privatkund, så jag vet inte riktigt.
 

martinator

Aktiv medlem
Jag rekommenderar Stefans bok Digital bild 4.0. Bästa boken på länge i ämnet,framförallt är den på svenska vilket gör att man begriper vad man gör... Det är en enorm fördel mot all engelsk litteratur.
/m
 
ANNONS